Tuholainen: Myyrä

Koira voi myyrän kaivuu innossaan kaivaa puutarhan aika pahaan kuntoon :frowning:

Olen itse nähnyt kun kaksi isoa koiraa jäljestivät pihassaan vesimyyriä. Lopulta ne juuret omenapuista, joita ei ollut myyrä syönyt,eivät enää kyenneet pitämään puita pystyssä kaivetussa pihassa. Eli vaikka ehkä useakin myyrä koki kohtalonsa koirien toimesta, kuolivat silti vanhat omenapuut :frowning:

Jaaha. Ensimmäinen viesti meni myyrille… Uudestaan.

Niin tuttua tarinaa täällä näistä myyristä. Kontiainen ihan samanlainen *kele kuin mikä muu myyrä tahansa enkä tunne pätkääkään myötätuntoa sitä kohtaan. Vaikkei se syökään kasveja, ei voi yhtään kukkapenkkiä perustaa enää. Se on sama kuin tekisi kontiaiselle ruokapöydän. Nurmikko saattaa kesän aikana olla rauhassa, mutta kaikki kukkapenkit on täynnä käytävää ja kasvit kallistelee juuret ilmassa kituen. Kyllä täällä asustelee myös vesimyyriä, vaikkeivät ole kauhuvuoden 2009 jälkeen mitään enää syöneetkään (sinä vuonna meni vanhoista omenapuista kultatyräkkiin kaikki). Ne penteleet olivat puhkaisseet

pihalammikon muovin ja lammikon vesi oli valunut käytävään. Sitä ajatellessa tunsin edes pientä tyydytystä, kun ajattelin tulvaa ahtaissa käytävissä.

Aikani yritin taistella myyriä vastaan (tungin käytäviin käytettyä kissanhiekkaa, valkosipuleita, laitoin maan alle ulottuvia reunuksia…), mutta lopulta jouduin kuitenkin nostamaan kukat ylös penkeistä, verkottamaan pohja-alueen tiheäsilmäisellä verkolla, mullat päälle ja kasvit paikoilleen. Aika työläs tapa tehdä puutarhaa, mutta ainoa. Jos meinaan mitä tahansa istuttaa suoraan maahan, kuoppa on verkotettava.

Nyt talven jälkeen pihan nurmikkoalueet on taas kuin talvisodan jäljiltä. Ostin alennuksesta pari aurinkokennolla toimivaa kepukkaa, joiden pitäisi jollain ultraäänellä hätistää otukset kuntarajan yli. Toisen upotin jo maahan, joten saapi nähdä.

Tänä kesänä teen potagerin (osittain teidän muiden innoittamana :slight_smile: ja koska lavakaulukset tulee vankan katteen päälle, saan ehkä ensimmäisen kerran nauttia kasvusta, jota ei myyrän mylläykset häiritse.

(PS. Joku “vanha” penttiläinen minut saattaa muistaa muutaman vuoden takaa, jolloin olin pelkkä Rosso. Koska olen vanhempi ja viisaampi :wink: aloitin uuden elämän täällä Mama Rossona. IntoPuutarhailu oli telakalla ja nyt aika palata entistä innokkaampana.)

Hoya, aattelitko salaatin lisukkeeks kypsentää tuon? 

Ikävästi naurattaa kun löytää kasvimaalta vesimyyrien talvivaraston

Mutta koska varasto on tallella, myyrä on ehkä heittänyt veivinsä?

Mukavasti lähtee tuosta rikkaruohotkin kasvamaan…

Täällä alkoi nyt sota myyriä vastaan kasvihuoneessa! Kas kun siinä ei ole pohjaverkkoa eikä muutakaan eristystä maasta, niin nyt myyrät ovat kaivaneet käytävien suuaukkoja sinne sisälle ja herkutelleet kurkuillani!!

Sadin ja myrkkyä laitettiin kurkkujen taakse, ja valkopippuria ripottelin vähän yhteen jos toiseenkin paikkaan, mutta hah, vain lisää kurkkua oli syöty kun menin tänään tarkastamaan. PRKL!!!

Kaikki keinot käyttöön NYT! Radion aion viedä sinne möykkäämään, kunhan saan hankituksi siihen paristoja!  Mitähän muuta keksis…

Voihan vietävä!   Pyydystin keväällä 5 myyrää kasvihuoneesta, perunaviipale oli hyvä syötti, laita kurkkua. Kulkevat sorapatjasta huolimatta sokkelin alta. Levitin sepeliä väylille, Kyllä pohjaverkko pitäisi olla vakiona paketissa mukana.

No, meidän kasvihuone on sellainen kauan sitten langon nuorena miehenä rakentama puurunkoinen jossa on kasvihuonemuovit päällä. Ei ole siis paketti. Vanha jo, ja uuden hankinta onkin lähivuosina edessä. Sitten asennetaan rautaverkko alle ihan takuulla! No, kun kurkkua haluaa, sitä myös tulee saamaan - myrkyn kera!

Rotanloukkuja ja porkkanaa syötiksi…

Mun kasvihuoneessa on nyt soinut radio yötäpäivää. Haluatteko tietää, mikä kanava? No, kerron sen kuitenkin   Radio Rock!!   Joo. Hauska käydä kastelemassa ja hoitamassa kun rokki soi.  Eikä taida olla myyrien lempimusaa! Sen ajan kuin se oli päällä, ei tuhoja tullut, mutta viime yönä sammutin radion paristojen säästämiseksi, ja laitoin tilalle tyttären leikkikännykän joka piippasi taukoamatta - siihen oli tullut joku ihme häikkä , eikä sellaista kukaan voinut sisällä kuunnella. Pyydykseen oli jäänyt myyrä! Oli jo kuollut kun päivällä menin tarkastamaan. Tummanruskea turkki. (ei kontiainen)

Radio Rock rules !

Täällä käydään hellittämätöntä kontiaissotaa. En kyllä enää ikinä käytä pelkkää sanomalehteä maankatteena, nehän tulee siitä läpi että heilahtaa. Perustin potagerin sanomalehtikatteelle ja vaikka sitä omasta mielestäni oli paksusti, kävi kontiainen mylläämässä jo kahdessa kasvilavassa. Oli pikkusen suivasaa ottaa taimet ylös, mullat ulos ja verkottaa lavan pohja kesken parhaimman kasvukauden. Osa taimista ei tästä muuttoliikkeestä tykännyt yhtään ja alkoivat juroa. Kaksi lavaa on vielä säilyneet myyrättöminä ja joka päivä saa jännittää milloin ne hemmetin multamakkarat risteilee niidenkin pinnalla :frowning: Ensi keväänä verkotan koko potagerin alueen, myös käytävät, sillä multakeot hiekkakäytävällä ketuttavat ihan yhtälailla.

Mutta asiaan eli torjuntaan. Tänä kesänä olen hyväksi havainnut käytetyn kissanhiekan, jota pikku*skiaiset ovat saaneet runsain mitoin käytäviinsä. Tällä aineella olen saanut rauhoitettua pihassa jo pieniä osia. Aina kun keko tai makkara ilmestyy maanpinnalle, käytävää auki, kissanhiekkaa sisään niin paljon kuin mahtuu, hiukan nokkosvettä kostukkeeksi (jotta aromit oikein kohoaa) ja käytävä kiinni. Eipä ole yleensä enää niiltä alueilta pintaan pyrkineet. Nurmikkokin näyttää tykkäävän, sillä ruoho on väkevän tummanvihreää ja kasvaa muuta nurmikkoa nopeammin niillä kohdin.

Viikonloppuna kuulin jälleen yhden vinkin myyränkarkoitukseen. Kansanradiossa eräs vanhempi rouva kertoi häätäneensä rivitalopihaltaan myyrän kaatamalla pissaa myyränkoloon. No mullahan syttyi lamppu päässä, sillä tuota konstia en ollut vielä kokeillut. Ei muuta kuin ämpäri kuistille ja sitä täyttämään. Ja tottahan rouva haasteli! Koe paljasti, että myyrää ei se kolo enää kiinnostanut.

Näin sitä jätökset niin eläinten kuin ihmistenkin pääsevät jaloon hyötykäyttöön sen sijaan, että olisivat ongelmajäte :smiley:

Ureahan on tunnetusti hyvä lannoite ja näköjään myös karkoite :smiley: Taisto myyriä vastaan jatkukoon ja luonnollisin keinoin!

Sieluni silmin näen tilanteen, jossa käydään koko perhe kaupunkipihan kuistilla pissalla ja sitten pyydän miestä kuljettamaan pissaämpärin palstalle :smiley:

Ei mutta ihan totta! Olen nyt käynyt uskollisesti ämpärillä jo pari viikkoa ja kaadellut sisältöä eri puolille pihaa ilmestyneisiin käytäviin. Myyrä katoaa siltä kohdin kuin taikaiskusta eikä palaa.

Sitä en tiedä kuinka kauan teho säilyy, mutta onhan nyt käytössä uusiutuva luonnonvara, jota ei tarvi säästellä. Uutta putkeen, kun näyttää siltä, että hajuhaitta on kaikonnut.

Vähän harmittaa, kun pitää töissä käydä vessassa ja menee hyvää materiaalia hukkaan… Mitähän vieraat tykkäis, jos siirtäisi kotona WC-kyltin kuistin ämpärin kohdille :smiley: Sitten sanois vaan, että mä tarviin SITÄ.

Täällä ei taida muilla myyrävitsaus olla sellaisella mallilla kuin minulla, koska kohta käyn täällä yksinpuhelua tästä asiasta. Mutta ehkä joku saman asian kanssa kamppaileva saa näistä vihjeistä helpotusta sitten omien myyriensä kanssa

Mutta eilen minua odotti jälleen masentava näky potagerilla, kun myyränpenteleet olivat päivän aikana kasanneet kaksi valtavaa kekoa sanomalehtikatteiden läpi keskelle murskealuetta. Olinkin kyllä eilisaamuna päättänyt tyhjentäessäni pottaa myyränreikään, että kaavin murskeen koko potagerin alueelta pois ja vedän siihen maisemointikankaan ja joillekin paikoille jopa vielä katiskaverkkoa lisäksi ja sitten murskeet takaisin. Näin tein, kovvoo hommoohan tuo oli, mutta nyt ei tarvi kiristellä enää potagerilla hampaita multakasoille  

Karkotteitahan olen kokeillut jo vaikka minkälaisia. Tuo pissa on yksi parhaimmista, mutta yksi ihminen ei kerkiä tuottamaan kysyntää vastaavaa määrää   Haudutetuista nokkosista olin lukenut keskusteluja ja ensin tein sitä vain lannoitustarkoitukseen. Kun moska oli aikansa muhinut ja ruvennut oikein käymään ämpärissä kärpästen kuhistessa ympärillä (kissakin lähestyi yli viikon auringossa seissyttä nokkossoppaa ällistyttävällä varovaisuudella eikä sitten kovin lähelle mennytkään nuuhkimaan, vaan epäluuloisesti ämpäriä vilkuillen kiersi sen etäältä) ajattelin lykätä sitäkin myyränkoloihin. Ja onhan sillä tehoa. 

Viikonloppuna kaadoin suurimpiin massaesiintymisien reikiin monta kastelukannullista ja kyllä sitä upposikin. Liikenne alueelta hävisi, mutta siirtyi tietysti toiseen paikkaan. Ja taas nokkoslientä ilmaantuneisiin reikiin.

Nokkossoppa on erityisen ällöä siinä vaiheessa, kun se alkaa paksuuntua ja muuttua ikäänkuin geelimäiseksi. Ilman hanskoja se tarttuu käsiinkin se haju eikä tahdo lähteä edes pesemällä. Nyt  minulla onkin koko ajan iso sammio tekeytymässä ja pitäisi oikeastaan laittaa toinenkin sammio, sillä lientä pitää olla valmiina koko ajan riittävästi.

Näin oli meilläkin aikaisemmin, kun oli vapaana kulkeva kissa. Se oli tehokas metsästäjä ja sai kiinni myös kontiaisia. Minun nykyiset kolme kissaani ovat kaikki sisäkissoja ja ulkoilu tapahtuu hihnassa tai tarhassa. Pitäisi varmaan vielä hankkia kunnon maatiainen metsästäjäksi, joka opettaisi tuholaisille mitä kuuluu ja kuka käskee :slight_smile:

Kyllä ulkokissojen pito kannattaa, tässä oli ihan samanlaista toimintaa kun Mamalla, jokapuolella pihaa , jopa yhen koivun ympärys oli niin myllätty että koko puu oli jo vinossa, eikä se suorassa oo nykyäänkään, mutta meille otettiin 2007 kaks kissaa, ja nyt voi sanoa että en ole mylläämisiä nähnyt.(vai pelännekkö nuo meijän vallattomia kanoja).

Voi…kanoja   Mulla oli reilu 10 v. sitten muutama kana ja kukko. Savitaipaleen kantaa. Ne oli ihania. Uskon, että kanatkin auttaa tässä ongelmassa, sillä nehän kaivaa ja ruopii joka paikassa ja liian utelias myyrä saa kyllä nokasta päähänsä, sillä ei kana niitä pelkää. Minun kukkoni pisti sammakonkin lihoiksi ja syötti sen kanoilleen.

Mutta tosiaan. Myyrät on näköjään vuosien varrella tulleet yhä röyhkeämmäksi varmaan juuri tuon takia, kun ulkoista uhkaa ei ole. Pitääkin ihan tosissaan alkaa harkita vielä yhden kissan hankintaa.

Meidän ulkoinen uhka eli maatiaiskissa pitää huolen, ettei tontilla ole huolta myyristä.  Tämän toi meille iltapalaksi, olisiko peltomyyrä? 

Myyrä on, ja varmaan peltomyyrä.