Tuholainen: Toukka

Koitin saada aikaan otsikon, jonka alle sopisi sitten mahdollisimman monen toukkamurheet.

Idänvirpiangervon kimpussa häärii iso joukkue pieniä vihreitä toukkia. Mitä ne on? Millä ne lähtee? Siirtyykö ne muihin kasveihin? APUA!

Tämmöistä jälkeä ne vihulaiset ovat saaneet aikaan aika lyhyessä ajassa.

Tässä tilannetta lähempää. Pikku häijyläisiä näkyy ainakin kuvan alareunassa, suu täynnä puskan lehteä.

Sehän siinä on, että perhoset ovat yleensä hirmu nättejä, mutta niillä tahtoo kaikilla olla ensin toukkavaiheniin Pihakierroksia kannattaa nyt tihentää, kun on näin kuumaa ja kuivaa. Kasvien vastustuskyky saattaa olla alentunut, eivätkä pihan pikkulinnut kaikkeen ehdi.

Tänä aamuna seurasin pitkään keittiön ikkunasta, miten talitintti hyppi kasvilta kasville istutusalueellani tutkien toivorikkaana olisiko varsissa hänelle mitään herkkuja. Sieltä täältä tuntui jotain löytyvän onneksi.

Enpä ole koskaan nähnyt virpiangervon lehtiä minkään toukan syövän. Nuo ei tosin ole perhosen toukkia, vaan jonkin pistiäisen, vaikka kuva onkin aika kaukaa.

Karviaisista meilläkin on monena vuotena hävinnyt lehdet samalla tavoin, kun karviaispistiäinen on lisääntynyt enemmälti.

Eikä perhosten toukat oikeastaan puutarhassa kovin pahaa tee, enemmänkin jossain viljelyksillä. Näkyvimmät tuhot saa aikaan olemattoman pienen tuomenkehrääjäkoin toukka tai paremminkin toukat. Niitä voi olla tuhansia yhdessä puskassa ja syövät koko puun puhtaaksi.

Annoin toukille kuumaa suihkua kera Tolun (koska mäntysuopa oli loppunut). Vielä en ole käynyt kurkkimassa, mitä ne siitä tykkäsivät..

Perhosentoukilta eivät minustakaan näytä, ovat niin pieniä, ehkä n. 1-1,5cm mittaisia, virpiangervon lehden värisiä.

No eivät ne toukanilkiöt piitanneet kuumasta Tolukylvystä tuon taivaallista. Hoh. Suurin osa makailee siellä lehtiä nakertamassa edelleen. Mutta koko puska tuoksuu puhtaalle puulattialle!

Meinasivat kai Variksenmarjan puskatoukat, että kyllä palvelu pelaa kun välillä kylvetäänkin....

Siis kylvetetäänkin...

naurua

Hei meiltäkin löytyy noita samoja toukanpötkylöitä koivunagervoista sekä idänvirpiangervosta. Mäntysuopakylpyjä olen tarjonnut minäkin useana päivänä, mutta eivät kauheasti näytä hätkähtävän, seuraavana päivänä on uusi komppania vauhdissa (tai samat, mistä sitä tietää kun eivät nimikylttejä kantele).

Olin ihan siinä uskossa että olisivat karviaspistiäisiä, mutta ilmeisesti eivät sitten niitä olekaan. Ja nyt kun tarkemmin muistelen, eikö ne ole harmaampia väriltään?

Onko jollain antaa vinkkiä millä myrkyllä niitä kylvettää että sais puskat kasvaa vielä kesän..? Olen koittanut aina näitä "lempeämpiä" keinoja mutta näihin ei se auta ärtynyt

Apua! Joku vihreä pikku mato on syönyt lumipallopensaista kaiken. Pensaat ilmeisesti kuolevat. Mitä tehdä?

Olisiko jollain tietoa mikä toukka löytyi ruusuangervosta? Otus on etusormen mittainen ja pikkurillin paksuinen, kirkkaanvihreä. Kylkiä koristaa vinottaiset violetit raidat, joiden alla on valkeat raidat. Näitä raitoja on 7kpl. 5 jalkaparia takana ja 3 pientä jalkaparia edessä. Perässä keltainen, päältä musta käyrä n. 1 cm:n mittainen piikki! Angervon lehdet sille näyttävät maistuvan ja haluaisinkin tietää onko kyseessä jonkin perhosen toukka eli kannattaako sitä tuhota vai ei.

Syreenikiitäjä siitä tulee, kuvia löytyy täältä.

Minulla on myös joku angervopensas syöty kokonaan ja toista aloitettu (eri lajikkeet siis, mutta enpähän tähän muista, mitä). Samoin herukoissa ja karviaisissa on jo toista kesää riesana samaisia matoja. Mielestäni siis samalle madolle maistuu lehdet niin herukoista kuin niistä angervoistakin, koska ei ne angervossakaan olleet madot olleet noin isoja kuin mitä aikaisemmassa viestissä joku kuvasi. Samalla tavalla salakavalasti aloittivat ryökäleet syömisen pensaan ala- ja sisäoksilta, niin että niitä ei nopealla vilkaisulla välttämättä edes huomannut.

Meillä on nyt syöty keltainen karviainen, punainen karviainen, punaherukka ja toisella puolella pihaa valkoherukka ja puolet punaherukasta. Lehdet siis. Marjaa on muutamat jäljellä. (Ja omenapuilla lienee oma otsikkonsa.) Juu ja kuistilla kesää viettämässä olevasta manteli-mantelista löytyi 2 vihreää toukkaa myös.

Harasin eilen penkkejä ja yhdestä penkistä löytyi lehtien alta valkoisia ohuen ohuita toukkia. Aivan inhottavia. Mitä ne mahtaa olla ja mitä niille pitäisi tehdä. viha Annoin niille ensihätiin viinakylvyn , kun ei muutakaan ollut tarjolla siihen hätään.Mitä ne on ja mitä tuhoa ne tekevät , siinä ne kiemurteli , kuin kiehuva kattila yök. allapäin

pihamittari, eivät ne välttämättä mitään tuhotoukkia ole. Päinvastoin, hajottavat niitä lehtiä… En tekisi niille yhtikäs mitään, hellästi peittelisin takaisin lehtien alle :smiley:

Voi että mua nauratti tuo pihamittarin haraamispuuhien ensihädässä käteen löytynyt “myrkky”! Ei nyt meikäläisellä kyllä pihahommissa ihan ensi hätään ole viinaksia käsillä, hehehehhh, no onhan se vappukin jo tulossa, jos vaikka sen harjoituksia… :wink:

Kaipa ne toukat kiemurteli, jos niille viinaa tarpeeksi tarjosit. Ihan sama juttu kun ihmisilläkin, kyllä sitä alkaa meno kummasti kiemurrella, jos liikaa ottaa…

heh heh silmän isku no isännän pullostahan minä lorautin, kun en itse käytä kyseistä ainetta, kuin mehupullojen ja purkkien pesemiseen. Siis säilöntäaikana cool No ei se mies tiiä mitä kaikkia sen juomilla tehhään !ihmetys

Nyt nämä tulivat, apea viime ja edellisenäkin vuonna tuhosivat kaikki kärhöjen lehdet. Mäntysuopalioksella niitä suihkuttelin, ei auttanut, kaikki söivät. Täytyypi alkaa suihkuttelu tänään.