Tuholainen: Toukka

Tänä kesänä on ruusuihin ilmaantunut vihreitä perhosentoukan tapaisia, jotka syövät nuput kokonaan. Olen koettanut niitä tappaa aina tavatessani, mutta jostain niitä tuntuu uusia ilmaantuvan.

Voi kurjuus, meill’’ on tsi reippaasti kirvoja, mutta tuollaista en ole huomannut. Käykö kaikkien ruusujen kimppuun?
Löysin melkolailla kattavan artikkelin ruusun tuholaisista, katso ruusunnuppupistiäinen.

Huomasin kiinankärhössä rupasennäköisiä lehtiä ja tiirailin mahdollista tuholaista, mutten heti hoksannut muita kuin jotain koppiaisia ja pistiäisiä, päättelin, etteivät ne nyt tuota varmaan ole aiheuttaneet, eivätkä olleetkaan…syyllisiä olivat miltei huomaamattomat toukat. Niillä oli hyvä kikka, jäykistyivät kuivan oksan näköisiksi heti kun älysivät punakan jättiläisen naaman lähestyvän piilojaan. Muissa kärhöissä niitä ei ole enkä aio ryhtyä toimiin, annan toukkien luontaisten vihollisten hoitaa homman. Paria toukkaa en kyllä malttanut olla vääntämättä nenästä.

Saattaa hyvinkin olla ruusunnuppupistiäisen toukkia, ovat kokonaan vihreitä ja toista senttiä pitkiä. Onneksi niitä ei ihan hirveästi ole, eikä kaikissa ruusuissa. Ruiskuttelin ruusut mäntysuopaliuoksella ja koetan tarkastaa ne päivittäin.

Mikähän toukka on iskenyt äitini mansikkamaalle? Toukat on parisenttisiä ja syövät kovaa vauhtia kaikki mansikan lehdet niin, että vaan lehtiruodit jää jäljelle. Koskaan ennen ei vastaavaa ongelmaa ko. paikassa ole esiintynyt ja kyseessä on jo useamman vuoden ikäinen mansikkamaa. Sato oli aivan normaali. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Mahtaako vaikuttaa mansikan talvenkestävyyteen? Onko torjuntaideoita?

Jonkun pistiäisen toukkia nuo ovat, mutta enempää en osaa niistä sanoa. Luulisin, että tämä kulunut kesä on ollut noillekin suosiollinen, eikä niitä välttämättä ensi kesänä samassa paikassa ole.

Ensin ruokaillaan valkosipulinkynnellä!

Edellisessä kuvassa toukka käy syömässä vatsansa täyteen valkosipulia ja sitten toisessa kuvassa ollaan valmiina talvilevolle"

Että osaa ollakin inhottavan luontoinen olio. Käy viattomien valkosipuleiden kimppuun. Tähän ei moni otus pysty. Mikä lurjus tämä on???

Se on sipulikoin toukka!

onko niitä näkynyt jo kauan ja paljon vantaan alajuoksulla? meillä ei kukaan vielä ole tavannut tvs:ssa ei tauteja eikä ötököitä.

Naapurilla on tavallista valkkaria ja lähes kaikissa varsissa toukat majailee. Samoin purjosipulit on syötyjä, kamalan näköisiä!
Itse havaitsin tuon vasta kuivatusvaiheessa. Tekee pienen reijän varteen ja majailee varren sisällä tehden tuhoa ja tulee sitten ulos koteloitumaan!
Netistä löytyy sipulikoista enempi juttua!

Kammottavaa. Muistan vielä senkin päivän, kun kaalikoit saapuivat ja näkyivät lentoaseman tutkissa! Siihen loppui parsakaalinkasvatus, tai ainakin sadon saanti. Nyt tää huolestus kovasti.

Luulin minäkin ettei valkosipuliin koske mikään. Mutta eiks vanha konsti kaikkien lentävien ötököiden poissa pitämiseksi ole kasvuharso kasvien päällä. Ensi keväänä aion verhota jopa akileijapenkin nuppujen aikaan, tähän asti olen vain myrkyttänyt.

Europeana-ruusun lehdet hävisivät huolestuttavaa vauhtia ja tarkan tutkimuksen jälkeen syyksi löytyi tämä toukka kavereineen. Kuvassa alhaalla vasemmalla oleva suuri valkoinen möykky on muovihanskainen sormenpää, joka antaa vähän mittasuhdetta toukalle. Pienikokoisena ja aivan lehden värisenä tämä ei ollut ihan helposti havaittavissa. Nimeksi löysin valkovyölehtiäinen (Allantus cinctus), korjatkaa jos on aihetta. Ilmeisesti lehti oli maukkaista maukkain, koska toukka on selvästi kaivertanut sydämenmuotoisen kolon lehteen, eikö vaan?

Hei tuo Queenin ruusujen kimppuun käynyt toukka näyttää ihan samalta kuin äitini mansikkamaan valloittaneet ja parturoineet toukat (kuva ed. sivulla)! Ja googlettamalla löytyi joku raportti mansikan koeviljelystä ja siinä oli mainittu (v:lta 2009) ko. toukka. Ei ilmeisesti pitäisi itse satoon vaikuttaa… Tiedä sitten miten on mansikan talvenkestävyyden kannalta, jos kaikki lehdet parturoidaan…

Marsa - kyllä vaan samalta näyttää. Itse keräsin kaikki pois ämpäriin, jossa oli mäntysuopavettä. Kunhan tulee sateeton päivä, käyn vielä suihkuttelemassa ruusut mäntysuopavedellä, varmuuden vuoksi.

Karviaismarjapuskissa on marjoja paljon, mutta ovat sairaita. Tummuvat rusehtaviksi ja ns.karvaisiksi.
Apua ! Tietääkö kukaan mikä on tauti ? Olen leikannut oksia pois ja polttanut ne.
Onko minun hävitettävä kaikki karviaispuskat ettei tauti leviä herukkapensaisiinkin.  Neuvokaa minua , kiitos.

Valkosipulin sisällä valkoisia matoja / toukkia. Noin sentin mittaisia. Mitä iljettävää ne on?

Kyllä meinaan meni maku hyi saasta.

Tuollainen oli viime vuonna omissa valkkareissani. On sipulikoin toukka!