(Taudit ja tuholaiset, puutarha)
Istutimme rivitalopihalle viime kesänä muutamia ruusupensaita ja yhteen niistä, suviruusuun, iski vattukärsäkäs. Se katkaisi kaikista kukkanupuista varret emmekä päässeet nauttimaan kauniin ruusun kukista ollenkaan. Miten vattukärsäkkäästä pääsee eroon ja milloin pitää myrkyttää, jos se on keino taistella kärsäkästä vastaan. Pihallamme kasvaa myös tuoksuvatukka, voisiko vattukärsäkäs olla siitä lähtöisin?? Toivoisin pääseväni ensi kesänä nauttimaan kauniin suviruusun kukista. Kaikista vastauksista kiitollisena, Tarja
Meillä sama juttu parina vuonna, ihmettelin kun aina oli ruusunuppu poikki. Ostin sellaista kuin ..Ei ötököitä puutarhassa..ja ruiskutin sitä heti kun nuput ilmestyivät, se tehos, eipä enään katkeillut. Meillä ei ole lähettyvillä tuoksuvatukkaa, näin ollen en usko että ne ovat syyllisiä
Katkottuja nuppuja on saanut taas keräillä juhannusruususta.. Pari olen päässyt nitistämään. Täytyypä ostaa tuota myrkkyä....
On ollut katkottuja nuppuja ihan ennätysmäärä tänä vuonna! Tuolla toisaalla aiemmin jo valitinkin niistä pahalaisen kärsäkkäistä. Varmaan parisataa olen keräänyt Poppiuksesta ja tuplasti enemmän juhannusruusuista, eikä pensaiden takaosiin edes pääse käsiksi. Pienestä Red Nellystä oli katkottu melkein kolmekymmentä, jäljelle jäi muutama, toivottavasti ne edes selviää, että näkisin se kukkivan eka kerran.
Raivostuttavaa. Kerran myrkytin, mutta olisi pitänyt useammin. Mutta kun en haluaisi tappaa viattomia ötököitä!
Minun juhannusruusuni on muutaman vuoden vanha, muuten komeasti kasvanut pensas, mutta se ei ole koskaan päässyt kukkimaan koska nuput eivät ole auenneet. Menneenäkin kesänä koko pensas oli täynnä nuppuja, mutta yksikään niistä ei auennut vaan ne "kuivuivat paikalleen". Eivät siis ole karisseet pois eikä nuppuja ole näkyvästi katkottu. Aluksi luulin että kyse on ravinteiden puutteesta ja olen säännöllisesti lannoittanut pensasta lannoitepussien ohjeiden mukaisesti. Parina viime vuotena olen käyttänyt lannoituksessa ruusulannoitetta. Ei ole auttanut. Sitten ajattelin että kyseessä on vattukärsäkäs ja ruiskutin pensaan malanilla, ei auttanut. Tässä ketjussa olleiden keskusteluiden pohjalta olen tullut siihen tulokseen että vattukärsäkäs ei ilmeisesti ole kyseessä, koska nuput eivät ole poikki enkä ole nähnyt pensaassa minkään valtakunnan ötököitä. Osaako kukaan sanoa mistä on kyse?
Ahaa. Juhannusruusuketjussa kaipailin vattukärsäkkään torjuntaan vinkkejä, mutta osasinpa etsiä itse. Ei ötököitä -purkki löytyy onneksi autotallista. Sumuttammaan!
Vaikkei mulla olekaan (vielä) ongelmaa, kertokaa tässä ketjussa, mikä se torjuntakeino on, please!
Onko pakko poukkoilla ketjusta ketjuun? En mä näe mitään järkeä muuten tässä ketjussa, jos jokainen vain kertoo, että mullakin on niitä ötököitä ja se jää siihen! …(taas joku mulle suuttuu:)
Kukaan onnistunut vähentämään vattukärsäkkäitä vain puoliksi katkottuja ruusunnuppuja keräämällä? Mitään muuta luonnonmukaista torjuntakeinoa? Meillä kun pieniä lapsia niin ei kiitos myrkkyjä tähän pihaan. Vaan kylläpäs tuli taas niin paha mieli kun keräsin lasten hiekkaämpäriin paksun kerroksen katkottuja pimpinellaruusujen nuppuja. Kurttu-, ranskan- ja luonnonruusuihin ne eivät iske, mutta noihin juhannusruusunsukuisiin sitäkin kovemmin. Pahin tapaus on meillä Ristinummi, siinä oli hurjasti nuppuja viime kesänä, mutta yhtään ainutta kukkaa ei auennut. Yhyyy!!!
Pärkkele! Paimionruusun nupuista on iso osa järsitty poikki. Huomenna lähti rouva kauppaan ostamaan ötökkämyrkkyä. Nyt käydään taistoon, ettei kaikki pimppinellat menetä kukkiaan.
Minulla on kanssa tuo vattukärsäkäs iskenyt ruusuihin ja koska en ole aina paikalla en ehtinyt tänä vuonna kerätä nuppuja pois. Sydäntä särki katsoa suurensuurta juhannusruusua, jossa oli satoja nuppuja ja kaikki pudonneet. Nyt mietin mitä tehdä. Itse ruusua ei kait kannata enää myrkyttää, kun siinä ei mikään enää kuki? Nuppuvaiheessako myrkytys pitää tehdä. Mietin miksi tänä vuonna ne iskivät oikein olan takaa? Kaikki muutkin ruusut ovat hätää kärsimässä. Meillä on alue, jossa kasvaa vadelmaa ja olemme aikoneet siivota ja laittaa siitä vadelmapenkin. Leikkasimme vadelmasta puolet pois. Olisiko kärsäkkäät vaihtaneet lajiketta? Milläs sitten nuo vadelmat ruiskutetaan, jos syy löytyisi niistä pensaista? Kaikki neuvot ja kokemukset otetaan ilolla vastaan. Nyt on vähän semmoinen olo että pitäis sumuttaa koko tontti. Voin yrittää haravoida ruusupensaiden juuret, sillä niitä en ole vielä ehtinyt ja alhaalla on kuiva lehtikate. Ja polttaa sitten haravointijäte. Vai joko ne riivatun toukat ovat paenneet maan alle ja moinen touhu turhaa… Monta kysymystä pienen puutarhurin harvassa päässä. Mutta periksi EI anneta!
Minulla ilmaantuu kesällä vappukärsiä ruusuihin jos olen laiminlyönyt kevätruiskutuksen. Jos taas olen huolella ruiskuttanut prafiinipohjaisella kevätruiskutteella ennen silmujen puhkeamista, niitä on paljon vähemmän. Tänä vuonna niitä on taas melkolailla, kun oli keväällä liian kiire enkä ehtinyt tehdä kevätruiskutusta.
Kiitos vinkistä Merkurius! Jospas tuo tepsisi. Tiedätkö mihin tuo kevätruiskutus perustuu? Kiinnostaisi tietää.
Parafiinipohjainen kevätruiskute tukehduttaa talvehtivia ötököitä.
Tässä kyseinen otus pahanteossa.