Minä nipistin niitä papuja semmoset puol metriä, kun olivat jo pitkän matkaa ulkopuolella parvekelaseista
Tarttuuko tuo kirva muihin kasveihin? Esim vieressä oleva kasvihuonekurkku ei ole saastunut kopkop, mutta vastapäätä on köynnöskasvi (joku elämänlangan tapainen), jossa on aivan samanlaisia pilkkuja. “Elämää” en ole nähnyt siinä rehussa, mutta se pudottelee lehtiä hurjaa vauhtia.
KYLLÄ! Vihannespunkki lähtee tupakkauutteella kasveista poijes. Laittelin tuonne toisellekin aiheeseen jo asiasta kirjoitusta. Tais olla “tuholaiset ja torjunta”.
Oli niin hyvä linkki vihannespunkista ja sen torjuntakeinoista Weikon laittamana toisessa ketjussa että laitan sen myös tähän varsinaiseen vihannespunkki-ketjuun. Aikamoinen vaiva tuntuu olevan tuo ötökkä .
Enpäs löytänyt tätä ketjua.
Minkäs takia tupakkauutetta ei saa laittaa syötävien kasvien multaan??? .
.
Nuulle kiitos hyvästä linkistä. Nuo myrkyt tehoavat yleensä vain aikuisiin, joten käsittelyn uusiminen tarpeeksi monta kertaa on tärkeää. On todella ikävä otus tuo vihannespunkki. Nyt on ollut oikein oivalliset kelit sen lisääntymisen kannaltakin. Vihannespunkkia ei tarvitse epäillä, jos lehdissä on reikiä. Punkit ovat imeviä kuten ripsiäisetkin.
Verannan munakoisoon ja chileihin kuivuuden myötä iskeneet vihannespunkit olikin helppo hoitaa. Käsittelin rehut kolme kertaa Kukka-Raidilla noin 3 päivän välein. Jonkin verran suihkuttelin alkuun myös kuumalla vedellä. Ei ole punkkeja sen koommin näkynyt.
Onko kenelläkään kokemusta tuosta carbon kick boosterista, miten hyvin toimii vihannespunkkiin?
Meillä on yhtäkkiä ilmestynyt hirvittävä määrä oransseja punkkeja (tms.; ei seittiä) leimuihin, särkyneeseen sydämeen, kuunliljoihin, kärhöön, ne liikkuvat mielestäni reippaammin kuin kehrääjäpunkit. Liikuvat mm. kuunliljoen lehtien päällä. Leimuissa ja särk.sydämessä on havaittavissa jonkinasteista imentävioitusta. Epäilen ettei mäntysuopa tehoa, kun niitä on niin paljon. Mikä olisi tehokas tapa tuhota ne?
Vielä täsmennys: nuo punkit hyppävät korkealle, jos niitä häiritsee. Jostain löysin maininnan lihansyöjäpunkeista, voisivatko olla niitä eli olla hyödyllisiä?
Niistä härkäpavun kirvoista vielä, en ole nähnyt niitä muissa kasveissa, mutta aina kun - vaikka vuosien väliajan jälkeen - laitan härkäpapua kasvamaan, ilmaantuvat mustat kirvat kuin taikaiskusta latvuksia syömään. Samoilla konsteilla ne lähtee kuin vihreätkin kirvat, mutta pavustahan on tosiaan helppo katkaista latva, jolloin kasvi lakkaa kiinnostamasta.
Mulla on ainakin paprikoissa punkkeja, sellaisia valkoisia pisteitä on erityisesti lehtiruotien kohdalla. Olen nyt kerran suihkuttanut käsisuihkulla kaikki paprikat kuumalla vedellä, ja toisen kerran suihkutin ne, joissa pisteitä näkyi vielä.
Mutta uskaltaako tällaisia paprikoita laittaa kasvihuoneeseen kesällä? Harmittaa, että olen jo pari paprikaa heittänyt menemään, kun en jaksanut tapella kaikkien kanssa
Itse olen laittanut kasvariin jos näyttää siltä että ei enää ole punkkeja. Toissakeväänä iski chileihin ja tomaatteihin punkit sisällä, ja ihan hyvän sadon niistä kasvarissa sain.
Spruzit-merkkistä torjunta-ainetta käytin vielä suihkuttelun jälkeen.
Hyvä tietää En viitsi mäntysuopaa kummempaa ruiskutella, mutta ehkä nuo tuosta nyt toipuvat Ihan pirteän näköisiä ovat muuten.
Jos ne on vihannespunkkeja niin niiden munia on lehtien alla ja 10vrk kestää niiden tulla vihannespunkeiksi. Joten ei kannata laittaa muiden kasvien kanssa samaan ennen kuin on kaksi viikko kulunut ilman punkkeja. Ellet sitten poista lehtiä joissa on noita munia.
Itse katsoin 10x suurentavalla luupilla ja sillä näki punkit ja niiden munat.
Vihannespunkit rakastavat kuivaa ja lämmintä/kuumaa.
Ne vihaavat kylmää vettä ja kosteaa ilmastoa (toki liian kosteassa ilmassa, jossa se ilma ei oikein vaihdu, iskee sitten kaikenmaailman homeet).
Jos kasvimäärä ei ole suuren suuri, juuri suihkuun kiikuttaminen ja sellasella suht viileällä vedellä kunnon pesu on paras ensiapu. Senhän voi, jos viitsii, uusia vaikka joka päivä.
Pienemmät taimet on helppo “myrkyttää” ämpärissä. Kylmähköä vettä ja joko astianpesuainetta tai mäntysuopaa, purkki käteen niin, ettei mullat pahemmin varise ja loppukasvi ylösalaisin veteen. Kunnon huljutus ettistakas muutaman kerran ja siinä kastuu (kalvoittuu saippuasta) suurin osa munistakin.
Toimii sikäli paremmin kuin suihku, koska huljuttaminen ei raasta pehmeitäkään lehtiä, niinkuin liian kova vedenpaine saattaa tehdä. Ja se saippuainen vesi todellakin osuu ihan jokapaikkaan kasvista.
Toimii myös kirvainvaasion aikaan. Kerran ku todellakin sain raivarin kirvojen saastuttaman ison amppelin kanssa, ni vippasin sen ketjuineen päivineen tynnyriin, johon olin lorauttanut mäntysuopaa ja jätin sinne lillumaan puoleksi päivää. Kasvi ei ollut moksiskaan, mutta kirvan kirvaa ei enää näkyny.
Voi voi kokematonta taas rankaistaan. Ei tosiaankaan ole ravinnonpuutosta tai kuivuutta kurkuissani kuten vielä heinäkuussa luulin, vaan mun kasvihuoneeni on valloittanut vihamnespunkki.
Kurkun lehdet ovat ihan keltaisia, ja tarkemmin kun katsoo, on punkkiviotusta myös monessa muussa kasvissa. Kausihan on melkein ohi, mutta tämä riesahan talvehtii.
Revin viottuneita lehtiä pois, ruiskuttelin luonnon pyretriiniä. Ensi kesänä ajattelin ostaa petopunkkeja....
En oo nähnyt ikinä ulkona vihannespunkkeja ennen tätä kesää. Ainoastaan markettien halpisruusut ovat olleet ötököiden valtaamia. Joka ikinen isosamettikukka makaa tällä hetkellä kokossa… Epätoivoisesti yritän pelastaa jalapenoa ja black pequinia, että saisi edes muutaman chilin vielä niistä. Reppanat alkaa olla jo ihan kaljuja…
Ilmankos rupesivat parvekekasvit kuolemaan yksi kerrallaan… Siellä riekkuu punkkiarmeija :crying:
Vihannespunkki invaasio oli iskenyt mansikan taimiin.
Vihannespunkit tekee verkkoja myös muuhun, kuin kasviin. Amppeli ketjuissa oli useita verkkoja ja suihkutin vettä oikein runsaasti. Lisäksi huomasin viiniköynnös telineissä vihannespunkit.
Aprikoosissa on ollut koko kesän vihannespunkit, vaikka joka päivä olen suihkutellut vettä ympäri kasvia ja lehtien alutkin. Kannoin aprikoosin ja persikan suihkuhuoneeseen ja saivat kunnolla kylmän suihkun. Omena on vielä parvekkeella ja mietinkin, että kestääkö lehdet kylmää suihkua.
Mansikan taimit heitin pois jo pari viikkoa sitten enkä aio enää parvekkeella mansikoita kasvattaa.