Tuholaisten torjuntakeinot

Onko kellään kokemusta ruusumarjojen hyötykäytöstä? Miten pensaita pitäisi myrkyttää ötököiden varalta, että saan puhtaita hienoja marjoja? Toiveissa ravinteikas ruusumarjamehu.....

Viherkaihi, jos puhtaita marjoja toivot, älä käytä myrkkyjä tai "kasvisuojeluaineita".

Kurtturuusun, Rosa rugosan, kiulukat ovat usein puhtaita marjoja. Mehuksi varmaan keität siemenineen? Sen "kutinapulverin" poistaminen kiulukoista käsin on meinaan melkoista puuhaa...

terv. nim. ruusunmarjasoseen syöjäperheen lapsi

Kurtturuusun kiulukoita on pari kertaa yritetty käyttää, mutta tulos on aina ollut se, että keitos on päätynyt kompostiin. Tuoksu oli vähemmän miellyttävä ja maku mielestämme ala-arvoinen. Ei kannata nähdä vaivaa mielestäni (jos et usko, niin kokeile vaan). (Samoin myös pihlajanmarjahyytelönvalmistusyritelmien tuotokset ovat matoisina päätyneet kompostiin.)

Makuja on onneksi monia. Itse olen tehnyt useana vuonna kurttulehtiruusun kiulukoista sokeritonta sosetta. Se on yksi perheen suosikeista ja yksi parhaista kääretortun täytteistä. Jos poimii kiulukat liian aikaisin, ei sose maistu kovin makealta. Poimin ne vasta sitten kun pakkanen on niitä reippasti puraissut.

Niin, makuasioistahan ei tunnetusti voi kiistellä. Mutta kyllähän niitä kiulukoita voi käyttää, jos noudattaa varoaikoja. Esimerkiksi malationia käytettäessä varoaika on 2 viikkoa.

Talven yli säilyineisiin chilipaprikoihini on iskenyt jälleen kirvapopulaatio. Mikä neuvoksi?

Viime vuonna sumutin (puu)tolulla. kirvat vähenivät, samoin paprikan plantut. Pitäis ilmeisesti huuhdella joka sumutuksen jälkeen, vähän työlästä hommaa vaan…

Ihan mekaaninen torjunta, eli sormin tai kostealla talouspaperilla tuhoaminen, jos ei chilejä sitten ole tosi paljon. Sittenhän, kun / jos ne pääsevät pihalle, leppäkertut tulevat toivottavasti apuun.

Onhan niitä kirvoja ollut pakko olla muutama niissä koko ajan, ei kai (!?) ne tyhjästä tule… Viime kesänä tarkkailin chilejä koko ajan, ja jos joku öttiäinen kävi kimppuun, lopetin invaasion lyhyeen. Kesä menikin sillä hyvin. Syksystä ei sitten viitsitä puhua, kun olin niin huonossa kunnossa, etten vilkaissutkaan.

Olisiko ollut liian väkevää liuoksesi viime vuonna? Eikös se 3% mäntysuopaliuos ole, mitä suositellaan. Joku viisaampi jatkaa…

Muistelen, että muutenkin suihkuttelu esim. merileväliuoksella olisi hyväksi?

Mahtaisiko näistä kumpikaan aiheuttaa vuohenjuuren varren nuupahtamisen noin 15 cm kukasta alaspäin? Jokavuotinen kiusa. Nämä löysin lehdiltä.

Vielä itse kasvikin.

Nostan uudelleen asian pöydälle, jos joku voisi auttaa?

En minäkään tiedä, että mikä tuota kukkien kuivumista aiheuttaisi. Kuitenkin voin ihan varmasti sanoa, ettei tuo lude sellaista tee. Noita on meillä aika paljon, enkä ole niiden huomannut mitään kummempaa vahinkoa kasveille tekevän.

Tuo toinen näyttäisi joltakin ruutupirkolta ja nehän ovat ihan puutarhurin apulaisia, pistelevät suihinsa kirvoja.

Kiitos Raakki. On todella tärkeää tietää, mitkä kuuluvat hyödyllisiin "ötököihin" ettei tule hävitettyä vääriä. Kukkivat muuten aika pitkään ennenkuin tuho alkoi käydä.

jaa-a, ehkä tämä viesti kuuluu tähän. koulittuja taimia alkaa olla jo aika paljon ja nyt ihmetyttää, kun kylvökset pörrää pienen pieniä pikkukärpäsen näköisiä. en tiedä, onko asioilla yhteyttä, mutta taimien lehtiin on ilmestynyt pikkuriikkisiä reikiä. apuuuuva siis!puhetta kestävätkö pikkutaimet jotain myrkkyä ja mikä mahtaa ongelman ydin olla?

Keijunmekon taimiin on ilmaantunut ripsiäisiä. Vioitusta en löytänyt kuin parista lehdestä vasta, eli toivoa on?

Kyllä nuo on selkeästi ripsiäisen tekosia. Provadolla olen itse päässyt niistä eroon.

Kuuluukos niiden lentääkään, ripsiäisten…?

Minulla on dalmatianpäivänkakkaraa (Tanacetum cinerariifolium) ja kyselisin jonko joku tehnyt itse siittä Pyretriiniä ja millaisella ohjeella sitä tehdään. Olen myös kiinostunut muista kasveista tehdyistä torjunta aineista

Eli tossa selailin puutarha.net:in kauppaa ja silmiin osui tuollaiset keltaiset torjuntatikut jotka tökätään ruukkuun ja niissä jokin tahma joka sitten pitää tuholaiset itellään.

Onko joku kokeillut noita? Olisivat käteviä kesällä parvekekukkien juureen kun kestävät kuulemma kovia lämpötilojakin.

En tiedä onko niistä jo keskusteltu, mutta en ainakaan löytänyt mistään.

Etsiskelen varoiksi pihlajanmarjakoin hävittämiskonstia. Viime vuonna koi tuhosi kaikki omenat. Onko muuta konstia kuin malasiini? Varoajan perusteella se on melkoinen myrkky, joten en haluaisi sitä käyttää.

Kippasin juuri nuukahtaneen mukulaleinikin pois ikkunalautaani rumentamasta. Huomasin, että mullassa ei ollutkaan enää jäljellä mukulaa, vaan siellä möngersi pienen pieniä toukkia, hyh! Olen huomannut myös pieniä mustia kärpäsiä. Mitäs nyt pitäisi tehdä, onko syytä huoleen kun muut taimet näyttävät hyviltä?