Olen joskus puutarhaohjelmassa nähnyt, kun tuijien vihreitä oksia sidottiin näkymättömästi rautalangalla peittämään koloja.
Osaako joku tästä huonosta kuvasta tunnistaa tuijan? Hirveesti häiritsee, kun en tiedä mikä tuija kyseessä.
Lehdet samanlaiset, kuin sivun 2 kuvassa. Tuolla sivulla postaaja epäili tuijansa olevan kanadantuija.
Ps. Jo toisen kerran tänään kumajaa ukkonen, vaan taas näyttää kiertävän.... ![]()
Kanadantuija se on…täälläkin kolistelee, mutta kaukana ![]()
Kiitos satues ![]()
Tuijan leikkaamisesta kyselen - nyt lienee siihen hyvä aika? Mutta miten? Meillä on muutama vuosi sitten istutettuja brabantteja, joista haluaisin tiheitä. Nyt on tehnyt sivuoksia, joiden päässä on vihreät tupsut. Otanko vaan tupsusta kiinni, ja nipsaisen latvat poikki, vai pitääkö katkaista lähempää runkoa?
Brabant on harottavampi kasvultaan kuin Smaragd. Aikaa myöden Brabantista tulee kyllä tuuhea. En tiedä kannattaako alkaa leikkaamaan, elleivät ole tiheään istutettuja.
No niin, nyt minäkin olen eksynyt tänne forumille, kun nyt on oma takapiha kerrostalo-osakessa, ja piha tarvitsee kunnon näkösuojan. Olin jo plantageniin yhteydessä, ja suositeltiin Timanttituijaa 140-160cm, kasvaa 3m asti. Joudun sitä leikkaamaan, koska se ei oikein kovin yli 2m saa kasvaa meidän olosuhteissa, eli n. kerran vuodessa täytyy lyhentää. Auringonsuojaa ei juuri ole. Talvisin kosteusverkko päälle. Alue, johon täytyy Tuijasta aitaa pystyttää, on n. 20m. Nyt vielä kasviväli on vähän epäselvää, kun liikkeessä neuvottiin yksi puu 2 metrille, mutta jostain nettitiedoista löytyy jopa 0,5m-1m kasvuvälit.
Tää on eka kerta kun teen jotain pihaa. Kaikki vanhat kasvit lähtee kävelee, pohjamulta on hyvää, ei hiekkaa, mutta lisään multaa lisää. Kanavan joutuu kaivamaan, mutta se tulee samalla kaivetuksi kun vanha kasvillisuus revitään irti.
Nyt lähinnä, että mennäänkö tällä suunnitelmalla, vai löytyykö lisää vinkkejä tai huomioitavaa? Plantagen paras?
Yannara plantsu nyt ei välttämättä ole paras eikä taimet ainakaan kotimaisia…
Koti puutarhalehti-maaliskuu.2012 artikkelissa oli kiva vaihtoehto 1-2 alueelle, aitalikusteri… leikattava.
Surffaa viherrinkiin tai kukkataloon vaihtoehtoja ja tietämystä löytyy multasormestakin.
Timanttituijaa onkin kohtuullisen hankala saada kotimaisena. Kartiotuijaa kyllä löytyy mutta hintakin on sitten sen mukainen (pistokaslisäys täällä pohjoisessa hidasta).
Samaa hollantilaista taimea myyvät myös Multasormet ja muut S-ryhmän kaupat (Terra, Kesäpihat)- ja melkein kaikki muutkin ketjut joten ostopaikalla ei niin väliä vaan taimen alkuperämaalla. Jos kotimaista etsii niin kannattaa kysellä suoraan taimistoilta.
Millä vyöhykkeellä olet Yannara? I-II-vyöhykkeillä hollantilainenkin taimi menestyy jos huolehdit varjostuksesta. Kartiotuija on aina varmempi kuin timantti, mutta sitä joudut leikkaamaan enemmän.
Niin ja timantilla istutusväli kannattaa pitää alle metrissä (0,5-0,8) jos tarvitsee peittävän näkösuojan vauhdikkaasti.
Asun Vantaalla, Kehä III sisäpuolella. Piha tulee etelään, suojaa on vain pohjoiseen päin. Plantsun tarjoamat timanttituijat ovatkin juuri Hollannista, ei maksaisi kun 25€/kpl. Istutusväli on minulle vielä epäselvää.
No on se vähän jännä juttu, mutta kun kävimme Bauhausissa, niin suunnitelma muttui. Plantagenista olen nyt kuullut vähän eri kanavia pitkin huonoa mainetta, ja jopa siellä bauhausissa oli parempi tarjonta ja asiantuntevammat myyjät puutarhan puolella. Nyt tää homma menee niin, että hommaamme 1 kasvi per 1 metri, 120-150cm = 25€.
Mikä istutusetäisyys ois kartiotuijille hyvä? Nämä tulisi (2-3kpl) istutusryhmään sillain, että erottuisivat toisistaan, mutta olisi kuitenkin kompakti ja nätti systeemi. Juurelle en ole vielä päättänyt mitä laitan. Taimiston ohjeessa lukee 3m, muttaku… eikait se nyt kolmea metriä ole, jos haluaa semmosen nätin ryppään? Leikkaamaankin olen varautunut. ![]()
Bluedreams, tuli tyhjä viesti.
Lisäyskokeilu, laitoin kiven yli kasvavan jättiläistuijanoksan päälle sammalta ja kivenmurikan painoksi. Toivon että oksa tekee juuria kahden kiven ja kahden sammalkerroksen välissä. Ruissalosta on ostettu tämä tuija, ja kasvuvauhti alkaa olla melkoinen. Alkuunlähtö oli hitaampaa koska paikka ei ole kovin hyvä.

Istutin viime syksynä kaivonrenkaaseen Thuja plicata ‘Whipcordin’, joka näyttää selvinneen talvesta hyvin.
Apuaaa, untuvikko tartteis jeesiä! En saa aloitettua uutta keskustelua vielä, mutta josko joku auttais? Meillä friikataan, kun viikko sitten meille istutettiin 74 Brabant tuijaa ja jo parin päivän sisään ne alkoi vaaleneen, sitten rusehtumaan ja nyt niistä lähtee ikään kuin lehdet ja jää vaan semmonen kuiva oksantynkä. Ja siinä oksassa on ihan semmosta lahoa, tai ihan kuin joku olis käynyt paikka paikoin nakertamassa. Mitään eläimen jälkiä ei ole missään, sillä peuroista jää kyllä multaan selkeät vierailun jäljet. Kasteltu ollaan mielestäni riittävästi, multa on ollut koko ajan kosteaa ja ollaan kerralla annettu runsaasti vettä. Siis ihan hirveetä jos tää kallis prokkis menee pieleen! JOs saan tähän kuvia niin laitan… tai vaikka yks kerrallaan. Kiitollinen olen vastauksista! En muuten osaa etsiä tuija-aiheisia keskusteluja, kun kirjoitan hakukenttään jotain, se ohjaa lähinnä jonnekin artikkeleiden pariin. Kiitos jos joku siellä kertoisi, mikä tässä voi mättää. Musta tuntuu että tuijat kuolee kaikki.
Lisää kuvaa
Ja vielä kuvaa, sorry!
+x[quote][/quote]Apuaaa, untuvikko tartteis jeesiä! En saa aloitettua uutta keskustelua vielä, mutta josko joku auttais? Meillä friikataan, kun viikko sitten meille istutettiin 74 Brabant tuijaa ja jo parin päivän sisään ne alkoi vaaleneen, sitten rusehtumaan ja nyt niistä lähtee ikään kuin lehdet ja jää vaan semmonen kuiva oksantynkä. Ja siinä oksassa on ihan semmosta lahoa, tai ihan kuin joku olis käynyt paikka paikoin nakertamassa. Mitään eläimen jälkiä ei ole missään, sillä peuroista jää kyllä multaan selkeät vierailun jäljet. Kasteltu ollaan mielestäni riittävästi, multa on ollut koko ajan kosteaa ja ollaan kerralla annettu runsaasti vettä. Siis ihan hirveetä jos tää kallis prokkis menee pieleen! JOs saan tähän kuvia niin laitan... tai vaikka yks kerrallaan. Kiitollinen olen vastauksista! En muuten osaa etsiä tuija-aiheisia keskusteluja, kun kirjoitan hakukenttään jotain, se ohjaa lähinnä jonnekin artikkeleiden pariin. Kiitos jos joku siellä kertoisi, mikä tässä voi mättää. Musta tuntuu että tuijat kuolee kaikki.
Ai kamala, auringossa keväällä lumen aikaan on mulla oksankärkiä kellastunut ja kuihtunut tuollaisen näköisiksi. Mutta lahon tapaista ei ole ollut oksissa, olen vain napsinut huonot pois. Olivatko nuo kosteina poteissa mullassaan ja varjossa ennen istutusta? Viikko on niin lyhyt aika, ettei istutuksen jälkeen kasvupaikalla ole voinut kai ehtiä mitään tapahtua. Syy moiseen lienee kuivuminen tai auringossa kärventyminen joko ennen istutusta, kuljetuksesen aikana, taimitarhalla?