Tuija / Yleistä, Thuja

Tarve olisi mahdollisesti sadoille taimille ja hinnat vaihtelevat paljon. Olisiko sinulla tietoa mistä Tuijaa saisi edullisesti Pohjois-Savo/Pohjois-Karjala alueelta?

Juuri alkuviikosta lähetin kyselyä Metlan Suonenjoen tutkimustaimitarhalle ja kyselin onko heillä mitään erikoispuita. Listassa on Kanadantuija, 5 vuotiaat taimet, koko 50-84cm, hinta alveineen 2,5€/kpl ja jos ostomäärä yli 50kpl niin hinta alveineen 1€/kpl (jos nyt oikein tulkitsin tuota taulukkoa)

Erotattehan suojaavien männynoksien sisältä pienen tuijan siementaimeninaurua

Löytyykö Tampereen seudulta tuijia edullisesti? Tarve 100-150 tuijalle.

Mikä on istutusväli, jos aitaa lähtee kasvattamaan 50cm korkeista taimista? Isona se saa olla tiheä, muttei hirveän paksu.  Voiko tuijaa leikata sivuilta sen kärsimättä?

Pentin vanhalla puolella kun laittaa hakusanaksi tuija ja suorittaa haun keskustelunaiheista, löytyy 42 tuija-aiheista viestiketjua. Enkä vieläkään osaa tehdä linkkiä, mutta tämän uuden puolen keskustele-sivulta kun vierittelee ihan alalaitaan, löytyvät linkit vanhoihin keskusteluihin.

Muille haaveilijoille tiedoksi, että Suonenjoelta tuijat on loppu.

Onko muita vinkkejä mistä saisi edullisia tuijia? Tarve on yhä 50-100kpl ja mielellään Tampereen ympäristöstä.

Tuija-keskustelu siis löytyi jo, kiitos Uni

Pohdiskelin nimittäin sitä, heräävätkö taimimyymälässä kuivumaan päässeet ja keltaisiksi kuivuneet tuijat (pylvästuijat) enää henkiin? kannattaako edes yrittää ?

Heema, tutki juuristo. Jos juuret vaikuttavat eläviltä voisit kokeilla. Tuija kestää leikkausta aika hyvin ja vesikuuri (suihkuttelu, varjo ja hyvä kastelu) saattaa tehdä ihmeitä (tai sitten ei)

Mihin aikaan vuodesta tuijia kannattaa leikellä?

Itse olen leikellyt koska sattuu, eivätkä ole siitä moksiskaan, mutta olen lukenut että juhannuksen jälkeen voi leikata...siis nythän on juhannuksen jälkeen  ;))

Viime kesänä tässä kanadantuijassa (luulisin) oli vaaleita siemeniä, mutta nyt on noita ruskeita kuihtuneita jäänteitä. Tuija ei ole niin kaunis nyt, voiko kuivahtaneet osat nyppiä pois?

Kanadantuijassa meilläkin on noita siemenkotia, en ole niitä leikannut pois, tippuvat itsekseen kesän aikana.Mutta voi toki leikata poiskin, on vain kamala homma :wink:

Minä kerran kauan sitten (pari kolme vuotta?)kylvin muutaman tuijasta keräämäni siemenen pääsiäisen aikoihin sisälle taimipurkkiin ja tuolla on nyt kaksi tainta istutettuna ulkona. Kolmas on vielä niin hento, etten sitä mihinkään istuttanut. Itsekylväytyneenä odottelee tuolla Pirjan vierellä myös yksi pieni tuijan alku.

Sand, miten kauan kasvatit noita taimia ruukussa ennen kuin laitoit ulos? Itse kylvin tuossa pari viikkoa sitten kanadantuijan siemeniä ja nyt huomasin että alkavat itämään… ja sormi meni suuhun… miten tästä eteenpäin?

Aamuisella pihakierroksellani huomasin kirkkaan räikeässä auringonpaisteessa puuhamaan aidan edustan “kukkapenkissä” yli kymmenen pikkuruista tuijan tainta!! Voin siis ryhtyä tuijia keräämään jonnekin riviin. Ehkä. (Kukkapenkki on kesät puolivarjossa, itäneet tuijat ovat avoimimmalla paikalla siinä. Multa on pelkkää kompostimultaa ja kohollaan oleva penkki on pääosin erittäin kuiva kesät.)

Pikkupallero, kasvatin niitä liian kauan pienissä ruukuissa. Upotin kyllä ruukut jo sen kevään jälkeisenä kesänä puutarhan multaan, mutta älä matki liian pienien ruukkujen osalta minua :smiley: Itäneitä taimia hoidat kuten mitä tahansa pikkutaimia. Kastelet välillä ja ihmettelet kasvua.

Kävin eilen kurkkimassa niitä isompia tuijan taimiani. Kysyn nyt, luodaanko tuijalle latvaverso vähän kuten omenapuulla, vai innostuuko tuija vaan tekemään lisää oksanhaaroja, jos kilpalatvan katkaisee?

Yksinäinen tuijapuheluni senkun vaan jatkuu: Missään puutarhakirjassa tai muualla minä en ole huomannut tuijasta mitään sen kummempaa kertomusta. Tuijat ohitetaan pienin maininnoin kaikkialla, enkä minä tiedä tuijista vieläkään oikein yhtään mitään, vaikka kaksi tuijaa minulla kasvaakin kaupasta ostettuina. Ovat jo vissiin parikymppisiä iältäänkin ja noita niiden poikasia olen nyt löytänyt yhä lisää niiden lähistöltä. Poikasia haluan ottaa talteen tässä kohta ennen niiden vierillä kasvavien perennojen (ja heinien) uutta kesäkasvua.

Olisi kyllä tosi kivaa, jos löytyisi joku, joka kertoisi edes sen, miten tuijia oikein pitäisi mahdollisesti leikata pienenä, jos niistä tavoittelee oikeita puita. Entä sitten, jos aikoo niistä jotain näkösuojaa tai pensasaitaa?

Minäkin olen huolellisesti etsinyt tuijan poikasia, kun siemeniä on talvella aina hanki ruskeanaan, mutta ei! Ei alla mulloksella auringossa, eikä varjossa, kuin ei myöskään hiekalla auringossa, eikä varjossa. Höh. Nyt olen lakaissut kuistilta läjän siemeniä, jotka aion käydä levittelemässä perämetsään. Tehköön siellä sitten niin kuin tykkää. Jos vaikka vahingossa lykästäis.

Poikasia olen parhaiten älynnyt aamuauringossa. Minulla niiden itämispaikat ovat sekalaisen katteen vallassa, eniten on männyn neulasia. Tänään löysin muuten yhden alun hyvin kuivasta kohdasta penkin reunasta, kun revin sitä kuivan maan “jussin pantaheinää” irti.