(Perennat)
Amsonia tabernaemontana, tähtituikki. Vasemman reunan lehdet kuuluvat syyskimikille.
(Perennat)
Amsonia tabernaemontana, tähtituikki. Vasemman reunan lehdet kuuluvat syyskimikille.
Onko kellään onnistunut tuikkien idätys? Minulla on pari tuikkia ollut lämmin-kylmä-lämmin-kylmä…ja välissä näitä “viileitä” jaksoja (kuten nyt +10°C:ssa). Jääkaapissa ovat olleet myös pitkiä jaksoja. Etenkin kesällä vaikea kylmää on järjestääkään muualla kuin jääkaapissa tai pakastimessa
Mulla itivät pitkän käsittelyn jälkeen, siis ulkona kaksi talvea ja kesä välissä, mutta surkastuivat ennen syksyä.
M
Amsonian erikoisen siniset kukat. Tässä yhdessä morsiusleinikin kanssa.
Vuosia on minulla tuo ylimmän kuvan tuikki kasvanut, eli on hyvinkin kestävä perenna. Muistaakseni omani ostin aikoinaan Plantagenista.
Joskus tämä on tehnyt sellaisia ohuita palkomaisia siemenkotia jotka keräsin talteen ja laitoin siemenkirjeisiin. En sitten tiedä, oliko niistä yhtään mihinkään. Tänä kesänä en kerännyt siemenen siementä mistään perennasta. Katsotaan tulevana kesänä kun tämä pitäisi siirtää parempaan paikkaan, pystyykö siitä lohkaisemaan palasta.
Tuikit, Amsonia
ovat monivuotisina viljeltyjä oleanterikasveja. Tuikkilajeja on parisenkymmentä, ja ne ovat monivuotisia ruohoja tai pieniä pensasmaisia kasveja, jotka ovat kotoisin Etelä-Euroopasta, Länsi-Aasiasta, Japanista ja Pohjois-Amerikasta. Ne kasvavat noin metrin korkuisiksi. Lehdet ovat kirkkaan tai syvän vihreitä, kapeita ja keihäsmäisiä. Varsissa ja lehdissä on valkoista maitiaisnestettä.
Kukat ovat putkimaisia ja suuliuskat leviävät laajalle. Ne sijaitsevat varsien kärjissä leimujen kukintojen tapaisissa kukinnoissa.
Tuikit ovat helppohoitoisia perennoja, jotka viihtyvät kosteassa ja hyvin läpäisevässä maassa, joka ei kuivu kesälläkään. Tuikit ovat aurinkoisen tai puolivarjoisen paikan kasveja. Eräät lajit ovat hyvin pakkasen kestäviä, vaikka kuolevatkin maata myöten talvella. Kasveja voidaan lisätä siemenistä tai varhaiskesän pistokkaista tai jakamalla kasvustoja