Tulikruunu, Lantana

On niissä lehdissäkin pieniä eroja mutta molemmat pitäisi olla vierekkäin että erot huomaa. Oranssin lehdet ovat vähän tummemmat ja röpeliäisemmät sekä vähän erimuotoiset. Laitoin suosista molemmat altakasteluruukkuun justiinsa siitä syystä ettei vahingossa pääse käymään huonosti paahteisella parvekkeella. Juoppoja kun ovat niin ei näköjään haittaa vaikka multa olisi lähes koko ajan märkä mutta voi olla että nyt eivät oikein välittäisi kuivumisesta.

tää keltainen on kaunis

pysyykö tuo keltanen väri alusta loppuun vai muuttuuko väri aikaa myöten. Minun vaaleankeltaiseni muuttuu ajan kanssa fuxian punaiseksi

Tämä pysyy samanvärisenä loppuun asti, ehkä vähän vaalenee.

Tiedättekö, mistä tämän kasvin taimia saisi tänä keväänä (pk-seudulta)? Aiemmin olen löytänyt Plantagenista, mutta nyt niitä ei näkynyt.

Joka kevät tulikruunun ensimmäiset kukat ja nuput näyttävät niin sieviltä. Myöhemmin kesällä ei tunnu ollenkaan samalta.

miten ihmeessä saan tulikruunun siemenet itämään? Siemenet ovat olleet kaksi viikkoa mullassa, mitään ei tapahdu

Itämisaika: 30-60 pv

Mulla iti yksi siemen n. 2,5, kk:n päästä. Siemeniä oli paljon.

Minä jaksoin odottaa parisen kuukautta, mutta yksikään siemen ei itänyt. :frowning:

taitaa jäädä haaveeksi tämän kesän kukkaloisto tulikruunun osalta.

Metsänasukas, se kait kukkii n. 15 kk. itämisen jälkeen.

Laitoin 28.4,katotaan miten mene.

Siemenet eivät ainakaan minulla ole koskaan itäneet, lieköhän taidoista johtuvaa.
Pistokkaasta onnistuu paremmin joten nyt ollaan tässä vaiheessa.

Iik, jos tämä itää 1-2 kk niin varmaan olisi syytä laittaa siemenet multiin piakkoin? Jos meinaa saada kesäksi perhosille herkkuja? Onko idätykseen muita niksejä kuin kärsivällisyys, pimeää/valoa, lämpöä?

Mulle tuli lantanan siemeniä tilaajalahjana englannista. Kylvin siemenet 16.1. ja tänään 15.2. huomasin viimein yhden noin kymmenestä kylvetystä itäneen. Ohjeena oli liottaa ensin vuorokausi lämpimässä vedessä ja sitten kylvää. Kun ei mitään alkanut näkyä nostin viikko sitten osan turvepotteihin kylvetyistä vaihtolämpöön kasvilamppuna käytetyn loisteputkivalaisimen suojakuvun päälle. Ajastimella toimiva lamppu lämpenee päivisin ja viilenee yöksi huoneenlämpöiseksi. Siinäkö juju itämiseen?

Naputtelen jälkikirjoituksen tuohon edelliseen viestiini. Liiallinen huolenpitoni (lue kasteluni) aiheutti sen ainoan itäneen taimen nuupahtamisen. Siihen ehti kevään kuluessa tulla ainoastaan puolukanlehdenkokoinen sirkkalehtipari. Nyt alkaa armoton tulikruunun metsästys. Vielä talvella Pla—genin nettikavalkadissa oli Lantana Camaraa kahdessa eri koossa. Nyt sivuilta ei enää ko. tuotetta löydy.

Kyselin lähitienoon kaupoilta ja Pla–genista tuotteen saatavuutta, kun mun ainoa siementaimi nuupahti hiljattain. Pla—geniin sitä, ei tänä kesänä tule. Kukkakauppa taas kertoi, että heillä oli edellis kesänä sitä ollut, mutta kasvi haisi voimakkaalta ja yksittäiset kukat lakastuivat nopeasti. Aioin unohtaa kasvin kokonaan. Yllätyin eilen selatessani L-kaupan mainoslehdykkää, joten piti hakea muutama taimi. Todellakin lehdet haisevat voimakkaan aromaattiselta petrokemian tuotteelta. Huomasin yhden hyvän jutun tulikruunussa. Ulkomainen nettisivusto kertoi, ettei kasvi maistu kauriille, joten tää on just oiva kasvi mökille, missä kauriit/peurat nauttivat runsaat ateriat mun istutuksista. Parhaiten tuntui maistuvan viime kesänä valkohanhikki suoraan ruukusta tarjoiltuna sekä kultapallot.

Lantana Camara

Otin taimet heti pois myyntipakkauksistaan, kolmannes lehdistä jäi samantien paketin pohjalle. Pieniä kellertäviä nuppuja on muutama näkyvillä, kun läheltä katsoo. Toivottavasti nuo tuosta friskaantuvat.

nyt oli saksal kaupassa tätä ihanuutta, yhden ostin kokeeksi, laitan sen viherhuoneeseen ja kokeilen huonekasvina, ei ole aikaisemmin ollut tätä ihanuutta.