Tulikukka, Verbascum

Ukontulikukka talven jäkeen.

Mitä sanot, Raakki? Vieläkö ne tuosta friskaantuu? Itselläni on nyt muutamia viime kesänä itäneitä tulikukkia, jotka näyttävät vielä kurjemmilta. Minulle ne tulivat ihan ilman eestä hankittujen maamassojen myötä. Ahvenanmaalla olen nähnyt todella hienoja luonnonvaraisia kasvustoja. Niistä haaveilen.

Tuohan on ihan hyväkuntoinen muuten, mutta on vähän lipsahtanut multaa syksyllä sen päälle. Siinä on juhannuksen aikaan tuollainen reilun metrin korkuinen kukka. :)

Joskus kylvin tulikukkaa ihan tarkoituksella, mutteivät itäneet. Nyt olen iloinen, kun päättivät kuitenkin kotiutua minunkin mäkeeni, jos nyt tästä keväästä selviävät. Tulikukasta sanotaan, että sitä on muinoin käytetty soihtuna, koska siemenet sisältävät palavia öljyjä. Jostain toisaalta luin, että kukinto olisi kasteltu tervaan ja käytetty näin kynttilän tapaan. Tiedätkö Raakki, kumpi jutuista olisi oikeampi? Ahvenanmaalta keräsin joskus kasvia kuivakukaksi. Olivat tosi komeita miehenmittaisia yksilöitä. Liikuin silloin pakettiautolla. Eihän se muuten olisi onnistunutkaan.

Tällaisia alkuja on minunkin penkkiini ilmestynyt, vaikkei ole aavistustakaan mistä.

Yllätys oli kuitenkin mieluinen

Minä viljelen yrttimaalla tuota ukontulikukkaa. Lopputulos on, että sitä on sitten ihan joka paikassa pottumaasta lähtien. Yhdessä kukinnossa on "kohtuullisen paljon" siemeniä... Keväsin kitken sitä aivan tuhottomasti.

Teemme itse kuivuneista kukinnoista tervaan kastamalla soihtuja. Palavat hyvin

Saarissa kasvavien ukontulikukkien lehtiä on kuulemma käytetty myös pyyhkimenä, kun on riu''''ulla käytycool

Minä katkaisen ukontulikukkien patukat poikki siinä vaiheessa, kun uusia kukkia ei näytä enää ilmestyvän ja pistän patukat syrjälleen johonkin sellaiseen kohtaan, mihin minun mielestäni aivan hyvin voisi ystävällisesti ukontulikukan siementaimia ilmestyä.

Miten kestää ukontulikukka kovaa tuulta? Jos saarissa kerran on käytetty lehtiä pyyhkimenä niin kai kukinnot jotenkin selviävät, kukkivatko pitkällään???

- yvt vast nimim "taimia olisi purkeissa ja paikoilleen siirto lähestyy...."

Ukontulikukan kukkavarsi on sellainen patukka, etteivät minulla ole koskaan niitä tuulet haitanneet. Pyyhkimiä tarvittaessa ei varmaankaan ole koko kasvia irti revitty?

kiitos, nyt laitan muutaman rantakalliolle hiekkaiseen paikkaan, korkean kukkakasvin löytäminen ei ihan yksinkertaista ollut sinne

Meillä täällä tuulisella merenrannalla ukontulikukalla ei ole ollut mitään vaikeutta pysyä pystyssä. Se kasvattaa käsittämättömän vahvan varren, joka ei tuulista säikähdä. Laita lannoitusta kasvualustaan, niin saat lähes kolmimetriset salot niistä.

lannoitetaan ukontulikukkaa lupaan! ansiomerkkikyllä meillä täällä sisäjärvilläkin tuulee, joten komea kukinto tulee tarpeeseen

Kiitos, hoyabella!

Muutin tuon otsikon nyt sellaiseksi, että täällä voi jutella muistakin tulikukista ja jos tietää sen nimen, niin kannattaa laittaa se tekstiin mukaan, että Haku löytää sen.

Tuo sinun kukkasihan on se perinteinen ukontulikukka, Verbascum thapsus.

tämä tuli jonkun perennan taimen mukana muutama vuosi sitten. Tai oikeammin kai tämän äiti.

Hoyabellalla näyttäisi olevan ranskantulikukkaa (verbascum chaixii) ja Jutitalla ukontulikukkaa (Verbascum thapsus). Kumpikin tekee miljoonittain siemeniä. Thapsus on kaksivuotinen, chaixii monivuotinen. Kylväytyvät kyllä vähintääkin kiitettävästi.

Thapsus on muuten erittäin hyvä yskänyrtti.

Hmmm mahtaisikohan tulikukan siemenet itää tuolla rutikuivalla rantapenkereellä, siellä kun kasvaa jonkun verran heinää kukkivien niittykasvien lisäksi. On sen verran komea ilmestys, että jonnekin tuota olisi kiva saada. Mutta onkohan se liian jämäkkä ja hallitsevan näköinen sinne herkkien niittykasvien joukkoon...?

Tuskin se maisemaa pilaa, pikemminkin luo ryhtiä ja horisonttia laajentaa, jos kasvaa. Minä joskus nakkelin pussillisen tulikukkaa meidän maisemaan, mutta yksikään ei itänyt. Nyt kylvin ihan ruukkuun Verbascum phoenicum ‘’ Flush oh White’'. Jos tulis jotain.

‘‘Flush of White’’, tietenkin…

Qhaukku, kyllä noita näyttää tulevan