En löytänyt vanhaa keskustelua. Eikö kenelläkään ole tulilatvasta mitään sanottavaa? jos joku sellaisen omistaa niin olisin oikein kiitollinen vinkeistä miten saada tulilatva kukkimaan uudelleen, on kuulemani mukaan melko vaikeaa?
Omani (ihanat kerrotut vaaleanpunaiset kukat ollut joskus ostettaessa) vein ulos kesäksi eilen. Se oli ostaessani noin 10cm korkea, nyt sillä on korkeutta jo yli 30cm mutta uusia kukkia en ole saanut aikaiseksi. Kivan näköinen se on viherkasvinakin mutta edes muutama kukka olis kiva. Olen pitänyt sitä valoisassa ja paikassa johon ei ole suoraa auringonpaistetta, antanut vettä noin kerran viikossa ja lannoituksen hoidan substralin lannoitus puikoilla (tökitään multaan ja pitäis lannoittaa noin 2kk ajan )
No minulla ne alkaa kukkimaan jostain syystä ihan ilman mitään poppakonsteja! Itestään alkavat nuppua pukkaamaan... Kannattaa sumutella aika paljon, se juo lehtien kautta myös jonkin verran. Kuivuus aiheuttaa nuppujen varisemista mutta itse kasvi kestää kuivuutta.
Ostin tänä keväänä ruokakaupasta vaaleanpunakukkaisen tulilatvan, jossa on mielestäni suhteettoman valtavat lehdet ja kukkia liikaa! Kukinto on ihan tukossa ja täynnä nuppujakin vielä. (Äsken kävin lukemassa erään kukkatalon tulilatvalle nettiin kirjoittamia hoito-ohjeita, siellä aika tarkasti kerrotaan, miten kukitus onnistuu) kuukkeliin vaan sana tulilatvat ja siellä tuloksissa tämä P:llä alkava kukkatalon sivu sitten onkin.
Pitääpä käydä tutkimassa asiaa...:) kiitokset
Taas mulla on tulilatvani kanssa onkelma. Siirsin hänet noin viikko sitten ulos ja Tänään kun tutkin häntä niin oli muuttanut osan lehdistään ruskeiksi ja pehmeiksi ja ne olivat niin löysästi kiinni että kun vähän koski niin ne ruskeat lehdet putos heti. Tämä oli aika kuumassa ja aurinkoisessa paikassa joten eikö hän tykänny siitä, vai mikä mielenosoitus se mahtoi olla. ikkunalla ollut kaikkein valoisimmassa paikassa eikä ole tykännyt huonoa.
Kävin niitä hoito-ohjeita vielä tutkimassa ja kai se johtuu siitä auringonpaisteesta.
Hehheh. Ole tyytyväinen vain
Siirsin alkukesällä keltaisen kukintansa lopettaneen tulilatvan kukkapenkkiin kun siellä oli vielä niin tyhjää. Tänään kuvasin sen sieltä muiden välistä ja tältä näytti:
Kannattaako sitä siirtää sisälle ennen kunnon pakkasia koska vielä se ei ole kärsinyt yöpakkasista?
Oma tulilatvani eli vallan paahteisella eteläikkunalla ja puolivahingossa alkoi kukkia uudelleen kevätauringon paistaessa ensisäteitään :)
Kuvia http://viherkasvit.net/ - kohdassa hoito-ohjeita.
Nyttemmin jo kuollut, kun tyhmyyttäni siirsin kaikki viherkasvini taannoin uuteen kotiin - vastamaalattuun sellaiseen.. Vasta muutamia olen saanut hankittua takaisin..
Ostin valkoisen tulilatvan, minusta se on tosi kaunis. Kaverini kertoi pitäneensä omaansa (punaista) kuivana kun oli kuullut että se ei tykkää kovasta kastelusta. Ja sitten oli huomannut kaikkien kukkien kuivuneen .
Hei, osaako joku sanoa onko tulilatvoja erilaisia? Minulla on nyt punaisia, joissa kukat ovat lehtiä korkeammalla, valkoinen, jossa kukat ovat hieman matalampana kuin punaisissa, ja vaaleanpunainen, jossa kukat ovat lehtien välissä. Vaalpunainen näyttää muutenkin erilaiselta, lehdet ovat ehjemmät ja tummemmat ja vasta yksi kukka on auki. Kaikki hankittu vasta. Johtuuko erot vain erilaisesta lannoituksesta kasvatusvaiheessa? En valitettavasti voi laittaa kuvia.
Tokihan tulilatvoja löytyy erilaisia. Kerrottukukkaisia ja yksinkertaisia, pienempiä ja suurempia - eri lajikkeita. Erot tulilatvojesi välillä johtuvat luultavasti siis vain siitä, että ne ovat keskenään eri lajikkeita, kasvatusvaiheen olot tuskin ovat kysymyksessä.
Kiitos Hannanen, olen aika vihreä (kuten kasvitki) vielä näissä asioissa... Mutta minua on purru kukkakärpänen eikä sen vaikutus tunnu ainakaan laantuvan
Huomasin nyt että vaaleanpunasessa on kerrottu kukka ja muissa yksinkertanen.
Tällaisen yllärin tyttö toi tänään mulle. Pitäis olla joku tulilatva? Kalan Hyb-bells.( plantagen 2€ ). onko tietoa moisesta?
Kellotulilatvakos tuon suomenkielinen nimi on…?
Guuklella löysin yhden ainoan kuvan kellotulilatvasta, oli hiukan erilainen kukka ,samanlainen puikula josta tuli pyöreät sisälehdet. Olkoon tämä sitten kellotulilatva, sopii mulle!
Toisella palstalla tuolle kasville tarjottiin nimeä nuokkuitulehti:
Puutarha - Huonekasvit - Asiaa lajeittain - lajeittain L - O - Nuokkuitulehti
Itulehti ja tulilatva ovat samaa Kalanchoe-sukua, mutta ainakin minä ymmärrän itulehdellä nimenomaan tällaisen, joka tekee pentuja lehden reunaan.
Tulilatva on reilun vuoden vanha. Se tuli alunperin poikaystävälleni, joka viherpeukalona noudatti "anna olla ja kastele kun muistat" -periaatetta. Kasvi rehotti muistuttaen pensasta. Isoista lehdistä muuttui kuitenkin pieniä, minkä luulen johtuvan liiasta valosta, sillä kasvi oli suorassa auringonpaisteessa ikkunalaudalla. Olen nyt ottanut kasvin hellään huomaani ja typistin sen korkeudesta reilusti pois. Typistys onnistui, ja kasvi alkoi haarautua ja tehdä uusia lehtiä - jotka ovat vielä pienempiä kuin aiemmat! Siis n. 0,5-1 cm:n kokoisia. Mikä vialla? Nyt muutamaan kuukauteen mitään kasvua mihinkään suuntaan ei ole tapahtunut. Elättelen toivoa, josko sen saisi vielä kukkimaankin joskus, mutta tällä hetkellä se muistuttaa harvalehtistä kelopuuta.
Veikkaan, että kasvualustasta ovat eväät loppuneet. Mullan vaihto, lannoitus?