Sorruin tänään hankkimaan Tulimarjan, Pyracantha `Soleil d´Or´. Olen sitä kuola valuen katsellut kukkakaupan ikkunassa pari kuukautta, ja nyt ... On puuvartinen, ja voisi teoriassa ehkä pärjätä ulkonakin, mutta sisällä aion talvettaa ja siksi laitoin huonekasveihin. Onko kenelläkään kokemusta kasvista? Laitan kuvan, jahka kamera taas tulee kotiin.
Kukkakaupan ikkunassa se tuntuu odottaneen vain minua. Taidan kokeilla kasvattamista siemenestä, kun on ihan täynnä keltaisia marjoja. Jos edes joku lähtisi.
Jess, vihdoinkin! Tuntuu kyllä henkimaailman hommilta, kun teet asiat täsmälleen samalla tavalla kerta toisensa jälkeen, ja tulos on milloin mitäkin. Mutta tärkeintä on, että tässä hän nyt on, kaunokainen. Lisääntyy kuulemma helposti pistokkaista!
Hieno kuva, Nopsis! On tuo tulimarja niin paljon ihailemieni eriväristen pihlajanmarjojen oloinen, että kun nuo marjat rypistyy ja rupsahtaa, voisit ehkä mulle pari laittaa syrjään? Niistähän sitä varmaan lisätään, ainakin voisi koittaa.
Ja voiton kanssa on niin ja näin, katselemme toisiamme altakulmain, kone ja minä. Voin heittää sen seinään, mutta toisaalta… mitä se keksii tehdä mulle ennen sitä…
Tulimarjat, Pyracantha
on suku, joka koostuu suurikokoisista piikikkäistä ikivihreistä pensaista, jotka kuuluvat ruusukasvien heimoon. Suvun lajien levinneisyysalue ulottuu Lounais-Euroopasta Kaakkois-Aasiaan. Ne muistuttavat ja ovat sukua tuhkapensaiden suvulle, mutta niillä on sahalaitaiset lehdet ja paljon piikkejä.
Välimerentulimarja, Pyracantha coccinea
Se on ainavihanta tai lähes ainavihanta pensas, joka kasvaa tavallisesti noin 2,5–3 metriä korkeaksi ja 3,5 metriä leveäksi. Lehdet ovat kiiltävänvihreitä ja pensaassa on neulamaisia piikkejä. Välimerentulimarja kukkii aikaisin keväällä valkoisin kukin, jotka sijaitsevat nuokkuvina ryhminä. Syksyllä kehittyvät oranssinpunaiset marjat.
Aurinko / Puolivarjo, ravinteikas maaperä johon ei jää seisovaa vettä. Laji sietää hyvin savista maaperää sekä kuivuutta.