Tulitorvi, Cuphea ignea

(Kesäkukat - Tulitorvi, Cuphea)

Ostin loppukesästä huonokuntoisen Tulitorven, tai oikeastaan kaksi. Leikkelin sitä ja laittoin uuteen multaan, joten se piristyi ja alkoi kukkimaan terhakkaasti naurua. Nyt ne on niin söpöjä pikkupensaita etten raskisi niistä luopua sydän ! Olen saanut kuitenkin sellaisen käsityksen, että ne ovat periaatteessa yksivuotisia eivätkä talvehdi kovin helposti. Onko näin? Minulla ei ole niille viileämpää paikkaa kuin lasitettu parveke, mutta siellä on pakkasta talvella. Kellarikin on aika lämmin ja vielä pimeä. Onko mitään toivoa saada ne pysymään hengissä talven yli? apea

Tässä kuva samanlaisesta, minulla vain valkokukkaisia http://www.niskanpuutarha.com/images/Tulitorvi.jpg.

minulla oli kanssa valkoisia tulitorvia haudan reunakukkana.kesäkuun alussa vein ja syyskuun lopulla hain pois ja ihanniinkun ei mitään olisikaan ollut välissä.niin nätit ja pirteet vieläkin.viime vuonna yritin talveuttaa suht viileässä,ei pimeässä,mutta ei onnistunut.nyt ajattelin yrittää vähän huoneenlämpöä viileämmässä valoisassa ,saa nähdä.jos jollain on talveuttaminen on onnistunut,niin olisin neuvoista kiitollinen!!!

Osaisiko joku kertoa lisää kasvista nimeltään tulitorvi. Minulla on sellaisen siemeniä kasvamassa, muttei tämän otsakkeen Cuphea ignea mukaisia vaan cuphea procumbens nimisiä. Helposti ovat ainakin siemenet itäneet. :slight_smile:

Välke, kokeiles hakea tietoja (ulkomaisten) siemenliikkeiden sivuilta, mm. Thomson & Morgan, Summerhill seeds jne.

Kiitos Euffis, löytyihän tuota kasvia. Huomasin myös, että Satuk-alla kasvoi juuri tuota samaa kasvia oman kuvagallerian sivuilla.

Minusta se on kiva täytekasvi kesäkukkaistutuksissa.

Yhden vanhan kuvan löysin. Tässä sitä survottu muiden värikkäiden kanssa.

Kurpitsa, tälläinen http://www.tmseeds.com/product/9385.html kuva minulla oli tulitorvi pussin kyljessäno-jaa.

Tuohan on hieno, siitä ei ole kasvatuskokemusta.

onkohan tulitorvi ja sinitulitorvi eri kasvi?tässä on valkoinen sinitulitorvi aika pienenä vauvana.toinen väri on lilan punainen! no ei minusta ainakaan valokuvaajaa tuu isona!

Tulitorvi, Cuphea procumbens:

Tulitorvet, Cuphea

on rantakukkakasveihin kuuluva suku, jossa on yli 250 lajia.
Tulitorvet voivat olla yksivuotisia tai monivuotisia, lyhytikäisiä ja joskus varpumaisia perennoja tai ainavihantia pensaita. Tulitorvet kukkivat runsaasti kukin jotka ovat epäsäännöllisen putkimaisen muotoisia. Lukuisia suvun lajeja viljellään koristekasveina, kuten huonekasveina. Muutamat lajit ovat hyötykäytössä yksivuotisina ryhmäkasveina.

Sinitulitorvi, Cuphea hyssopifolia
on siro, pienilehtinen ja varpumainen kasvi, jota käytetään kesäkukkana. Tuuhean pensasmaisesti kasvavalla tulitorvella on runsaasti pieniä, sinililoja kukkia. Sitä voidaan käyttää kivikko- ja havusommitelmissa. Sitä käytetään myös kukkivana huonekasvina. Pensastavan kasvin korkeus on 20-40 cm. Kasvin pienet, kapeat lehdet ovat tummanvihreät. Sinitulitorvi kukkii toukokuusta pakkasiin asti.

Lajikkeissa on myös valkokukkaisia muotoja.

Sinitulitorvi, Cuphea hyssopifolia