Minä taidan siirtyä ‘vanhassa vara parempi’ -linjalle ja ostaa syksyllä lisää niitä tulppaaneja, jotka olen havainnut kestäviksi omissa penkeissäni, siis luonnonlajeja, lummetulppaaneja ja Apeldoorneja. Ehkä Aladdinia ja jos onnistun löytämään jostain mikä se pinkki on, joka kukki tänäkin keväänä.
Meillä ei noussut ensimmäistäkään apeldoornia vaikka vasta toissa syksynä ne laitoin. Sen sijaan Mentonit, fosterianat (joku ornge…) ja hollandiat olivat yllätyksiä kun kukkivat niin komeasti vieläkin.
Onpas upea tuo Kristan Esperanto!
Tässä jokin tuntematon mixistä.
tuntematon
Jokohan minä tämän kuvan laitoin ennenkin? Näistä minä kyllä tykkään.
Mount Tacoma
Tulipa Monsella
No onpas upeita tulppaaneja! Tuo Mount Tacoma on kyllä yks suosikki.
Morsinko, mulla ei taida muita tullakaan kuin niitä Apeldoorneja…
Pitänee ruveta istuttamaan hiekan päälle kuten liljat. Siis hiekkaa kuoppaan ja sitten vasta sipuli.
Juuh, kyllä on syksyllä paljon hakemista, kun kaikki suosikit jostakin metsästän, tai edes pari! Se oli muuten joku Prince jotakin, joka sitä märkää on kestänyt.
Kuka tunnistaa lajikkeen? Näitä nousee sitkeästi kaksi kappaletta joka vuosi ritarinkannusten taimien sekaan, jossa erottuvat hienosti, suoraa vartta n. 40 cm. Kukaan ei enää muista mistä tulleet ja keitä ovat, mutta ostaisin mielelläni lisääkin. Kaikki muut tulppaanit ovat hävinnnet 2-3 vuoden aikana.
Muistinpas, että mulla oli kuva samanlaisesta tulppaanista, mutta ei se ihan samanlainen ollutkaan…
Mummun naapurissa näitä kasvaa, tai ainakin kasvoi. Kuvan laatu on kyllä loistava, ja kaikenlisäksi kamerassa on särö. (näkyy valkosena viivana oik. yläkulmasta vas. ala) Onneks tästä puhelimesta päästy eroon.
Ja on tuo hyvin kaunis, mutta lajikkeesta ei tietoa.
Kauniita… Anita, Elegant Lady on viime syksyn hankintoja, eli ei mitään tietoa kuinka kauan on ilona. Meillä on hirmuisesti vesimyyriä, josta syystä pidän tulppaaneja lähinna kertakäyttökukkina
Ripsureunaisia pitää muistaa etsiskellä ensi syksynä, niitä minulla ei taida olla yhtään. Tardat on meilläkin olleet lyhytikäisempiä kuin turkestanit.
Esperantoa löysin aivan loppusyksystä Eurobulbin Off Salesta. Eivät olleet haitan kalliita, joten lykkäsin 50 sipulaa pensaan alle. Ensi syksynä aion tehdä saman. Odotan alennusmyyntiä ja sitten sujautan multiin isomman määrän sipuloita kerralla.
Nämä juuri eivät ole tänä vuonna ollenkaan näyttäytyneet. Minäkään en tiedä nimeä näille, mutta vanhoja ne ainakin ovat, koska muistan ne lapsuudesta ja olivat silloin jo perinteisiä.
Upea tuo hoyabellan tumma tulppaani! Mulla pitäis olla myös jotain tuollaista, mutta eivät ole vielä auki.
Mulla oli viime keväänä tällaisia. Taitaa olla sama kuin tuo punainen jossa keltaista ja mustaa. Ei vain löytynyt aukinaista kukan kuvaa. Näistä ei yksikään tullut tänä vuonna. Siinä luki Brilliant star.
Tarkoitin siis tuota Aramintan tulppaania:)
Tässä fosteriana: Orange Emperor. Nämä tuli yhtä ehtana kuin viime keväänäkin.
Ihania nuo Orange Emperorit, täytyy kyllä syksyllä plarata nämä sivut läpi ja etisä niitä ihanansia tuklpapaneita, oranssi on mun värini.
Morsinko, onko tuo siis uusi juttu sulla? Nuo mun kaksi on nousseet joka vuosi ainakin toistakymmentä vuotta ihan perennapenkistä, ja kun ne on ainoat mulla pitkään eläneet (ja aika “brilliant” sitäpaitsi) ostaisin mielelläni lisää samanlaisia, jos tietäisin, mitä.