Tulppaani, Tulipa

Löysin autotallista pari pussillista viime syksyisiä tulppaanin mukuloita, jotka oli siellä pussissa itänyt. Upotin ne eilen piruuttani multaan.  Saas nähdä, miten käy.

Minä hihkuin partsilla viime viikonloppuna: Tulppaanini ovat itäneet! Mulla on semmoinen sinisävyinen sekoitus isossa ruukussa ja siellä näkyy pari vihreetä kärkeä jo. Toiveikkaana odottelen Christmas Sweet -lajikkeenkin itävän. Se on mansikkajäätelön värinen ihkusöpö. Myös Carnaval de Nice polkakarkkiraitoineen on ruukussa ja hartaasti toivon niiden itävän.

Olikos se niin, että Tulppaanit eivät palellu, elleivät nuput ole vielä nousseet? ajattelin vain kauhulla kun lehdet ovat jo noin 5 senttiä kasvaneet ja nyt lupasi kylmää takatalvea… olisi niin kurjaa jos kaikki kukat paleltuisivat…

Tämä ei ole aprillipila. Kevään ensimmäinen tulppaani kukassa, avomaalla. Nuppuja on monessa muussakin jo. Pitääkö nuput peittää yöksi vaikka harsolla?

Täälläkin tulppaanit kovasti aikaisin heräsivät, ovat oikeastaan narsisseja edellä, jostain kumman syystä, vaikka myöhäisempiä lajikkeita pitivät oleman.

Aamuisin maanpinta on ollut jään koppurassa ja tulppaanit samoin, havuilla olen ne löyhästi peitellyt olkoot siellä takatalvea odottamassa muutakaan en niiden hyväksi oikeastaan voi tehdä, suojaavatko havut ,sen näyttää sitten aika.

Parvekeruukkuun heittämäni autotallissa pussissa itäneet tulppaanit kukkii!  Kokonaista 6 (!) päivää kesti ensimmäisen kukan puhkeaminen! Uskomatonta!

meillä on myös tupsahdellut tulppaanit pintaan..eikä ne vielä ainakaan ole paleltuneet pakkasessa.

näin tänään kauniin tulpaanin kuvan lehdessä ja nyt on pakkosaada ensi kesäksi sellainen vaikka nuo edellisetkään ihanuudet ole kertaakaan kukkineetnaurua kukka oli kaunis mustavalkoinen...mahtaakohan täällä kenelläkään olla sellaista(se oli joka black and white niminen)

Apua! Ensi yöksi on luvattu -3...-10 astetta pakkasta! Pitääkö tulppaanit peittää vai ei? (Ei kuki, mutta lehdet on jo suht isoja.) Ja sama kysymys koskien myös narsisseja ja krookuksia.

Ja millä ne peitän? Havut on poistettu parvekeruukuista ja pihalta, lehtiä ym. puutarhajätettä ei meidän "valtavassa" pihassa ole. Mitä teen???

Minä kyllä peittäisin varmuuden vuoksi.

Itselläni (Espoossa) kukkivat parvekkeella ruukuissa ja laatikoissa skillat, kevättähdet, krookukset, helmililjat ja terttutulppaanit. Toiset tulppaanit ovat vielä lehtivaiheessa. Meinaan ottaa kaikki ruukut ja laatikot yöksi sisälle lämpimään, koska pakkasyö luvassa ja ei ole kunnon peittotarpeita.

Hädissäni en tullut edes ajatelleeksi, että ruukut voi ottaa sisään. Tyhmä minä. Mutta maassa on n. 100 tulppaania ja saman verran narsisseja ja krookuksia. Akikeijoille vielä riittää 4 pientä havunoksaa, mutta mitä sipulikukille???

Vanhat hesarit saattaisivat ehkä toimia. Näin joskus saksalaisessa puutarhalehdessä vanhasta sanomalehdestä väsättyjä "hallahuppuja". En ole tosin itse koskaan kokeillut.

Minä peittelin kasvimaaharsolla ja sanomalehdillä. Tuulee vaan sen verran, että tartti laittaa kiviä ja keppejä painoksi.

Showwinnerit avasivat kukkansa auringonpaisteessa.

merkurius, avautuivatko sinulla tulppaanit nyt, tänään !? Ja paistaako teillä?

Punaisia ovat olleet jo muutaman päivän, mutta tänään kun muutaman tunnin paistoi aurinko, näin ne ekan kerran auki, niin että keltainen keskustakin näkyi. Nyt ei enää paista, hetki sitten tuli hiukan lunta.

Tässä minun narsissit ja tulppaanit  surullinen

Ehtivät nousta lämpimillä, sitten tuli lunta ja pakkasta niskaan, kuvan oton jälkeen ovat peittyneet jo kokonaan lumeen.

Eikö olekin kurjaa moinen takapakki. Onneksi tulppaanit ovat tuossa vaiheessa sitkeitä eivätkä ole moksiskaan pienestä kylmyydestä. Tämä kylmä kausi ottaa varmaan meihin lujemmin kuin kasveihin. Katselin tänään itsekin surullisena niitä piippoja, jotka ovat nousseet maasta, mutta eivät ole edistyneet ollenkaan tämän kylmän jakson aikanasurullinen.

Kurjaa on kun ehti jo olla lähtökuopissa ja joutui näin täysin talven keskelle uudestaan.
Pitää yrittää ajatella että nuo jotka hattuaan jo nostivat ovat sitten kahta vahvempia ja kauniimpi. Tai jos tuohon nyt kuukahtavat niin houkuttelevat paikalle enemmän matoja ja mönninkäisiä, ja vieruskavereistaan tulee kahta kauniimpia ja vahvempia.
Kyllä tämä ajan mittaan voitoksi vielä käännetään...

Bongasin lisää vihreitä piippoja tulppaaniruukuistani tuolta partsilta. Vaaleanpunaiset Christmas sweetit näyttävät startanneen myös. Enää Carnaval de Nice -ruukussa on hiljaista. No, yks nysä näkyy keskellä ruukkua. Ihmeellistä, että joillakin tulppaanit jo kukkii oho. Kateellisena silmittelin äitini kukkapenkissä sen Hollannin tuliaisia. Komeat punertavanraidalliset lehdenalut jo näkyivät. Piinallista tämä odottelu... Tulis jo lämmin!