Tulppaani, Tulipa

Tulppaanien lehdet ovat jo isot,

mutta nuppuja ei vielä näy.

Onko tuo sitä red ridding hoodia (jonka nimen aina muistan sinnepäin)?

Minä löysin juuri näitä tulppaaneja viisi sipulia kaapista jouluna ja pistin ne multaan joskus tammikuulla. Lähtivät hyvin kasvuun mutta nyt tuli jämähdys - ei kasva lehdet ei mitkään kun sijaiskastelija ei ollut huomannut koko ruukkua ja olivat pölisevän kuivia kun huomasin tilanteen. Uskon että nuput kuivivat, no, laitan ne kuitenkin kukkapenkkiin niin ehkäpä ensi vuonna sitten.

Showwinnerinkin lehdet ovat tuollain pilkkuraidallisia, mutta eivät ehkä ihan noin voimakkaasti.

Myös Stresat ovat jo saaneet värinsä, mutta eivät vielä avanneet kukkiaan. Varmaan viikonloppuna, kun lämpiää, voin laittaa niistäkin kuvia.

Anita, onko teillä kylmä autotalli?

Löysin nimittäin lämpimästä varastosta pussin (syksyltä jääneitä) itänneitä tulppaaneja. Laittaisinko minäkin ruukkuun? Mitenkäs se kylmäkäsittely?

Autotallissa on ollut koko talven n. 13 astetta, eli se siitä kylmäkäsittelystä. Pussi oli kyllä ihan ovensuussa ja ovea on välillä pidetty auki, eli ehkä se sitten riitti. silmän isku Nyt on jo suunnilleen kaikki puhjenneet kukkaan, mutta aika kuivia ne kukat on ollut. Toisaalta, enpä ole niitä kastellutkaan erityisemmin.

Stresat ovat nyt kauneimmillaan auringonpaisteessa. Takana vielä Showwinneritkin kukkivat. Stresoillakin on muuten pilkkuraitaiset lehdet.

Aika kivoja on Stresa-tulppaanit suljettuinakin. Lummetulppaanit sulkevat kukkansa illalla.

Meillä kukinnan aloitti tälläiset mini tulppaanit (kuvan laatu surkea, ei onnistunut tarkennus)

Torvikukka, näyttääkö tuo minun avattaren tulppani samalta?

Ei tulppa vaan tulppaani kieli ulkoa

Näyttää samanlaisilta, mutta minun tulppanien sisällä ei ole mustaa.

Enpä muista oliko noissa minunkaan, jouduin huonon kameran takia ottamaan kuvan kaukaa joten voi olla että varjo tekee tepposia. Pitää katsoa tarkemmalla silmällä tänä keväänä. (Kuva siis viime vuodelta)

Tykkään tulipa tardasta eli parvitulppaanista. Niille kävi vaan hiukan hassusti, kuten alemmasta kuvasta näkee - joutuivat ahtaalle. Aikaisempi asukas oli aikoinaan istuttanut samaan paikkaan isompia tulppaaneja ja narsisseja, jotka eivät enää kukkineet, oli enää näkyvissä tässä kohtaa vain muutama lehti muualla enemmänkin lehtiä vaan ei enää kukkia, niinpä minä koetin poimia sipulit pois istuttaessani tardoja ja kevätiiriksiä, mutta niitä olikin syvemmällä lisää ja nehän nousivat sieltä kun olin lannoittanut ja myllännyt maata. Nyt tardat ei meinaa niiden takaa ja seasta näkyä. No, syksyllä järjestän ne uudelleen.

Noh, mihin se toinen kuva katosi?

Parvitulppaani ehti kukkaan meidänkin pihalla jo nyt huhtikuun puolella eli n. neljä viikkoa normaalia aikaisemmin. On kyllä nuo uudet sipulit lämpöisessä paikassa...

Tulipa tardaa odotan minäkin kovin. Ensimmäisenä ehti kuitenkin matala kirkkaan punainen
 nimetön tulppaani:

Nämä kukkivat meillä nyt ensimmäisinä. Näistä (tulipa turkestanicako ? kieli ulkoa) tykkään, koska eivät

katoa vuosien kuluessa ja ovat aikaisia kukkijoita.

Viherpeukalo, tekevätkö nuo siemeniä ja jos, niin voisitko ajatella tehdä niillä vaihtokauppaa? Olisin kiinnostunut kokeilemaan kasvattaa noita siemenistä. Parvitulppaania olen kokeillut kasvattaa siemenistä ja sen siemenet itivät erittäin hyvin ja minulla on sen taimia nyt laatikollinen kasvamassa. Tuota olisi mielenkiintoista kokeilla myös. Kaunis on.

Kauniita tulppaaneja teillä. Vielä ei meillä kuki mikään tulppaani,mutta nuppuja on.