Päivänhattu, en ole varma mutta olettaisin.Pölyttäjiä tosin ei paljoa ole ollut liikkeellä vielä. Yritän katsella, jos jotain siemenpalleroita ilmaantuu. Tardat tekevät siemeniä vähän liikaakin. Jos onnistun siemenä näistä löytämään, niin palataan asiaan myöhemmin keväällä.
Kiva juttu, viherpeukalo! Palaillaan asiaan!
Tulppaaninkukat on ihan kiinni näin pilvisäällä. Tässä Apeldoorneja.
"Tulppaanipensas"
Jutitan tulppaanipensas on varmasti upea näky kun kukat aukeavat, laitahan sitten kuvaa kanssa!
Moi! Istutin tulppaanit syksyllä väärän paikaan. Voinko ne nyt siirtä toiseen kukkapenkiin. Niissä ei näy viellä nuppuja. Korkeimmat nyt noin 10sentin pituiset. Kukkiikö ne jos siirrän???
yleensä kai tulppaanit ja narsissit yms. siirretään kukinnan jälkeen kun lehdetkin on lakastumassa/lakastuneet. kerran olen tuossa vaiheessa siirtänyt ja muutama kukki, tosin kehnosti. että kukinnasta tuskin takeita on.
Ok. No sit mitä istutan niiden sekaan? Yksivuotiset pitäis laittaa, koska tä kukkapenkki menee uusiks ja sit muut istutukset sinne. Millä peittän sit kuivat varret? Ja milloin voin kaivata tulppaanit pois? Joudunko odottamaan syksyyn asti vai voinko suoraan siirtä varsineen jo esim. keskellä kesää?!
talvehtii paremmin kun antaa varsien kuivua kunnolla ja sehän on keskellä kesää eli sitten voi siirtää. tuolla jo aiemmin luki että krassi peittää hyvin kuivat lehdet... käynee melkein mikä vaan, kun lakastumassa olevat lehdet voi kääntää maata vasten. koristetupakka, leijonankita, samettikukka, malvat ( vai oliko nyt malvikki ) mutta se krassi on kyllä hyvä.mielikuvitus kehiin!!
kirjoitin tän jutun jo aikaisemmin johonkin ,mutta en löydä sitä mistään.minä istutin syksyllä sipulikukat isoihin ruukkuihin ja upotin ruukut kukkapenkkiin.nyt kaikki on kasvanut hyvässä järjestyksessä,eikä nyt ainakaan näytä että kukat olisivat siitä kärsinyt.kukinnan jälkeen ne on helppo siirtää kompostiin ja sitten elokuussa purkaa ruukut ja valita parhaat sipulit syksyksi taas ruukkuihin talvehtimaan.myyrät eivät kuljettele mukuloita ja kukat pysyvät kauniissa ryhmissä.kuoppiin istutan sitten kesäkukkia samankokoisissa ruukuissa ja vielä syksyksi kasvatan koristekaalit samankokoisissa ruukuissa.tämä on tämän kesän kokeilu,mutta ainakin alku näyttää hyvältä.
Tuossa vapun alla oli meillä isäntä pelastanut tulppaanin lehtiä, koska niihin oli kuulemma juuttunut koivun lehtiä Kerroin hänelle, että puun lehti jää paikalleen joskus vähäksi aikaa, kun terävä tulppaanin lehti alkaa puskea lehtikatteesta läpi.
Minä pikkuisen manailin kun katselin tulppaanien kukintaa saunan penkissä. Stockalta syksyllä ostamani Tulipa saxatilis eli kreetantulppaanipussi olikin parvitulppaania. Mrr....paras oli pikkuvanhan neljävuotiaani kommentti, kun osoitin parvitulppaania hänelle ja kysyin mitä hän tykkää tuosta tulppaanista: "No ei nyt oikein....eipä näytä paljon miltään" Minä pidän kyllä pikku parvitulppaanista, mutta keltainen tulppaani ei keltaisen seinän vieressä todellakaan näytä miltään.
Joskus aikoinaan, kun asuin mummoni kanssa ja hoidin pihaa siellä, istutin pihalle ison kasan tulppaaneja. Mummon hiekkamaassa ne eivät jaksaneet kukkia paria kesää kauemmin. Silloin en tiennyt mitään sipulien lannoittamisesta ja maan parantamisesta.
Olen jotain oppinut täältä pentistä. Savitontillani olen suosinut luonnontulppaaneja ja parantanut maata hiekalla, turpeella, mullalla ja kompostilla. Muistanut lannoittaa keväällä. Nyt oli mukava katsella työn hedelmiä. Olen parissa vuodessa istuttanut kaikkiaan noin 400 tulppaania, joista osa on jo tuplannut määränsä. On tämä vaan mainio palsta!
Mainio palsta on Imikän tulppaanipalsta. Kuvia pyydän, kiitos.
Ei ole vieläkään yhtään tulppaania kukassa meillä, mutta tässä on niin hienot lehdet, että laitan siksi kuvan.
Imikälle vertaistukea: joku on istuttanut meillä vaaleiden Cassata-narsissien eteen vaaleita tulppaaneja, vaikutelma aivan säväyttävä:
Kukkiva "pensas"
voi Jutita ,minusta valkoiset kukat ovat taivaalisen hienoja,oli ne missä ympäristössä tahansa,aina ne on tyylikkäitä!
sorry,valkoiset kukat olivatkin merlinin,upeita joka tapauksessa1
Todella loistavan punainen pikkutulppaani.
Minulla ei nuo pikkutulppaanit kuki vielä nurmikolla. Kyllä ne lehteä puskevat. Etupihan kukkapenkissäkään ne eivät vielä kuki, mutta tällainen löytyi eteläseinustalta: