Tulppaani, Tulipa

Kiitos !! Mielenkiintoista, enpä tuotakaan systeemiä oo tullu ajatelleeksi. Mie ruukaan tulisalvioita ja orvokkeja kasvatella ns. “pääsiäiskukiksi”

Kysäsempäs tyhmänä että mitä tarkoitetan kasvitieteellisillä tulppaaneilla? Mietin vaan että jokusanoi että ne olisivat kestävämpiä tulppaaneita.

Ne ovat näitä jalostamattomia luonnonmuotoja. Siksi pitkäikäisiä! Ovat pienikokoisempia myös ja vähemmän näyttäviä kuin jalostetut muodot. Mutta sitkeitä kuin mitkä ja kukkivat vuodesta toiseen :slight_smile: esim. metsätulppaani (Tulipa sylvestris), parvitulppaani (T.tarda)…jne.

Kuvissa kaufmanniana-tyyppinen tulppaani Ancilla, joka on melko lähellä luonnonmuotoa. Se on aika matala, ja terälehtien ulkopinnoilla on punaista.

onko näillä enää mitään toivoa?

Kellarissa olivat huomaamatta kasvaneet omia aikojaan. Eilen nostin ulos valoa saamaan ja sit vielä unohdin ne yöksi ulos. Jos nyt nämä rötkällään olevat lehdet leikkaisi pois, niin tulisiko sieltä uutta kasvua ja jopa kukkia?

Tulppaanien kärjet kurkkaavat viimein täälläkin mullasta! Pitäisikö niitä kastella? Maa on osittain jäässä, öisin jäätyy kokonaan.

Hiphei, täälläkin kurkkii tulppaanit jo melkein joka penkistä :slight_smile: Kivikossa pienet kasvitieteelliset aukovat jo lehtiään, ja muissa penkeissä isommissa alkaa jo olla hyvänkokoisia piippoja nähtävillä. On se ihanata <3

Alkuperäinen kirjoittaja: Miikku*

Säilytä tulppaanit syksyn istutuksiin, kuivana paperipussissa,

Nyt näkyy meilläkin jo tulppaanien lehtiä. Olen ollut ihan epätoivoinen, kun olen lukenut täältä, miten paljon sipuleja jo nousee.

Niin pitääkö niitä kärkiä yrittää jo kastella vai onko vaan huono juttu, kuitenkin maa jäätyy yöksi?

En ole ikinä tulppaaneja kastellut. Mutta jos on hirveän kuivaa ennen kukkimista, niin ehkä sitten, mutta ajattelisin, että vasta sitten kun maa on sula. Meillä ei savimaassa ole koskaan keväisin hirveän kuivaa.

Eipä ole edes tullut mieleen kastella tulppaaneja.

Huitukka!!! Älä missään tapauksessa katkaise noita lehtiä. Sipulin lehdet tuskin ovat kuolleet kokonaan ja silloin tarvitsevat lehtensä nyt kasvukauden ajan!!! Miksi muuten laitoit nuo taimet suoraan ulos pimeästä? Neuvoiko joku sinua? Pimeässä kasvaneiden vihreiden kasvinosien täytyy aina aluksi tottua valoon n. 1-2 viikkoa (varjoissassa paikassa)…siten solut saavat vihreän värinsä rauhassa.

Kuvissa 'Fly Away'.

kuva

kuva

Upeita tulppaaneja, kuin tulen lieskoja!

Tilasin alunperin lajiketta 'Fire Wings', joka nimensä mukaisesti näyttää vielä enemmän tulenlieskoilta kuin nämä, mutta ne olivatkin loppu, joten lähettivät niiden sijaan nämä.

Lummetulppuja kukassa. Pahoittelen rajauksen puuttumista. Johtuu teknisistä ongelmista.

kuva

Minun tulppaanin alut oli osaksi joiku syönyt. Tämä on ihan eka kertas kun niin kävi. Mikä voisi olla asialla kun pelkkä torvi näkyy?

Jalomarja... tulppaanit on ainakin meillä kauriiden herkkua.. kaikki menee jollei ole suojausta..!

Joten kaurislauma ehkä sulla siellä liikkeellä.. tai jänikset tai fasaanit..! Harmi!

Jänikset meillä mökillä , mulla on ollut havuja suojana ja lisäksi hiuksia , sisko on kampaaja .