Minulla on omalla pihalla sateenvarjojalava, eikä tämä muorin pihalla oleva vaikuta lainkaan samalta lehtiensä puolesta. Arvelin ensin jalopähkinäksi, mutta guugle sanoo, että sen syysväri on keltainen, kun tämä taas on tosiaan todella kauniin ja kirkkaan punainen.
Meillä on kesämaalla on ihan tavallinen, onks se vuorijalava, ja lehdet on kyllä aika lailla saman näköiset, mutta ne on silleen epäsymmetriset, että toinen puolikas lehdestä on vähän pienempi, tuosta kuvasta en osaa päätellä, onko näin. Punaiseksi se ei kuitenkaan muutu, ainakaan sillä ajalla, kun ollaan siellä. Jos se on jalava, se kasvaa oikeasti isoksi.
No täytyy lähteä tutkimaan erilaisia jalavoja, jospa tämä olisi joku epätavallisempi lajike. Tästä lähtee lehdet melko aikaisin, sekin taitaa olla jalaville tyypillistä.
Pieni epäilysss, tarkastakaa voisiko olla jokin Kirsikkapuu. Lehdet samantyyppiset, oksissa punertavaa, runkokuvio samanlainen.
Ei ehkä kumminkaan ole (vuori)jalava. Lehtien pitäisi olla vähän vinotyvisiä ja lehtisuonissa selvemmin kaksihaaraisuutta. Kuvassa ei noita piirteitä oikein näkynyt.
Kynäjalava? Erottaa vuorijalavasta sillä, että lehtisuonet eivät haaraudu päistään.
Mutta kynäjalavassa lehdet ovat vielä enemmän vinotyvisiä.
Kuvat:
http://yle.fi/uutiset/viilea_saa_suosii_puutarhakasveja/6089038
http://koti.mbnet.fi/~akvanet/kirsikkapuu.htm
http://debug.melkein.com/2006/03/28/kirsikat/
Jossakii näin aiemmin punertavatvarret, mut en enää löytänyt, tai sit ehkä jokin lähisukulainen.
Kiitos kaikille! Alamme nyt kallistua kirsikan puolelle. Muori sanoi, että keväällä oli lyhyen aikaa valkoiset kukat, mutta marjaa ei ole kyllä tullut…
tai sit imeläkirsikka, pilvikirsikka, tuohituomi (näkee kyllä rungosta)
Pilvikirsikka se ei ole, kun runko näyttää ihan harmaalle.
Räppäsin noikuvat, tutunpihalta, jokin vanha Kirsikkapuu. Lehtienväri vaihtelee kuvaus olosuhteista.
Lehtienkoko/muoto täsmäisi, ja punaisetvarret. Mutta kirsikoita on vaik kui montaalajiketta.
Muorin puussa on saman muotoiset lehdet, vain isommat, vaaleammat ja pehmeämmät. Kukatkin viittais kirsikkaan. Mutta voiko kirsikka olla marjaton?
Kyllä kirsikka voi olla marjaton, samoin kuin omenattomat omenat ja luumuttomat luumut. Kaikkia näitä on nähty ja paljon.
Syitä voi olla vaikka epäonnistunut pölytys, kuivuus, vääränlainen maalaji tai mikä ikinä.
Taviksena ei voi useinkaan tietää.
Mun mielestä tuo Konfetkan puu ei näytä yhtään kirsikalta. Mitään en kyllä osaa ehdottaakaan, koska en puita tunne, mutta kirsikkapuuta katselen jokaikinen päivä.
Kirsikan sukuisia on niin paljon, tuometkin. Kyllä mä sanosin että toi on joku Prunus, en tiedä noilla lehtimuodoilla ja valkoisilla kukilla, mikä muukaan se voisi olla.
Mutta kirsikoilla on yksittäiset kukat ja tuomilla tertut, ainakin pääsääntöisesti, tietääkseni, niin kai tuossa sitten on ollut yksittäiset kukat?
Kaikkea sitä oppii kun viisaammilta kysyy! Paikalla on huono maa-aines eikä oikein mitään mikä houkuttelisi pölyttäjiä, joten voisihan se olla kirsikkakin sitten. Selvitän vielä muorilta tarkoittiko kukkia vai terttuja, sekin auttaa jo eteenpäin. Kiitos taas kaikille!
Veikkaisin makedonianmäntyä, sen käpy on pitempi ja usein vähän käyrä, mikä ei kyllä oikein tossa kuvassa näy.
Toinen vaihtoehto on sembramänty, jonka käpy on pyöreämpi.
Nämä kaksi mäntyä erotan ja mielestäni tunnen, jos niissä on käpyjä, muuten en.
Varmaan niissä muitakin erottavia tuntomerkkejä on, mutten ole koskaan sen kummemmin niihin perehtynyt.
Mulla on nytkin omissa ja sukulaisten nurkissa muutama tuollainen pitkäneulasinen löytötaimi, sitten kävyistä selviää kumpia on, mutten ole varmaan itse sitä näkemässä.
Hieno lahja! Minustakaan tuo kuvan käpy ei ihan näytä tavallisimmalta makedoniankävyltä, niitä olen paljon nähnyt hautausmaalla. mutta ne on kanssa usein tuollai pihkaisia kuin kuvan käpy.
Toivottavasti joku tietää paremmin.
Jos toi käpy on tuonmännyn, ni Sembraa ei ole koskaa nähnykkää. Sembrankäpy on lyhyt ja leveä.