Ensinnäkin pihlajista: taatanpihlajalla on vissiin aika kapea muoto, ja tuo ei ole kapea?
Toiseksi: tuo toka runko vois olla joku muukin kirsikan sukuinen?
Suomenpihlajan lehtikin voisi olla kyseessä. Mut parin pienen, ruttusen ja kuivuneen lehden perusteella tosiaan ei varmuuttaa saa, niin kevättä jään odottelemaan.
Tokassa rungosa oli ne kukan jämät samanlaisen ohuen varren päässä kuin kirsikalla, mutta yhdessä nipussa oli 5-10 vartta, joiden päässä oli minusta lähinnä kuivunut kukinto. Joitain yksittäisiä marjoja oli siellä täällä, ja ne olivat kooltaan pienehkön kirsikan kokoisia.
Pilvikirsikka ?
Oo, se olisi ihanaa, jos olisi pilvikirsikka. Voi tulisipa jo kevät. (Ei sillä hauskahan näitä nytkin on arvuutella, ja sitten keväällä näkee, mitä noista tulee.)
Jatkan tätä pihdan tunnistelua täällä tuon marjakuusiketjun sijaan. Otin pari kuvaa silmuista. Toivottavasti nää auttaa tunnistamaan. (Ja anteeksi kun mä näillä pommitan. Mun täytys varmaan keksiä parempaa tekemistä. Viedä vaikka viikolla tulleiden akileijojen siemet purkkiin ja hangen alle.)
Luulen, että pihalla on kaksi eri pihtaa. Toisessa on tosi selvä jakaus, toisessa jakaus on paikoitellen selvä, paikoitellen lehdet ova pörheästi. Selväjakauksisen silmut ovat tummemmat (harmaaseen vivahtaa), pörheän silmut ovat oranssinruskeat.
Selväjakauksinen (Voisiko olla se annawin ehdottama palsamiphta?)
Pörheämmän silmut
Tämä on Egyptistä. Korkeutta puulla oli noin 4m, ja se oli täynnä tuollaisia herneenpalon näköisiä, no palkoja. Tuoksu oli jännän makea. Keräsin siitä siemeniä talteen, ei voinut vastustaa kun niitä roikku ihan mielettömät määrät siinä. Tunnistaisko kukaan?
Jos joku haluaa, niin voin pistää siemeniä postiin. Mulla ei ole tilaa kasvattaa sisällä, eikä mahdollisuutta antaa sille mahdollista viileää kautta. Tänään päivälleen 3 vuotta vanhoja siemeniä. Luulisi itävän
Ainoa kuva, ja just se on suttuinen…
Tuosta mun aiemmasta kyselystä pihlajaan liittyen. Nyt kun se on lehdessä, niin mun maallikkoveikkaus olisi, että se on suomenpihlaja.
Mikä puun lehtiä?
kasvaa metsässä,kuvattu eilen.
Veikkaan Swerigepihlajaa ylempi, alempi Ulmus,Jalavaaaa,
Minusta ylempi on suomenpihlaja, ruotsinpihlajassa on ehjä lehti.
Alempaa pitäisin myös jalavana, en osaa sanoa kumpi niistä, kynä-vai vuorijalava, ehkä arvaisin vuorijalava, lehdet on niin kapeat.
Tosikko: sinulla on suomenpihlaja.
Tuo roosetin kuvaama puuvartinen - oletteko tosiaan nähneet jalavassa noin sahalaitaisia lehtiä? Lehden tyvi on sekä kynä- että vuorijalavalla selvästi epämukainen, eikä kuvan lehti näytä sellaiselta.
Jos mahdollista rooset, käy katsomassa lisää tuntomerkkejä.
Kiitos tunnistajille!
Todellakin ihmettelen itsekkin jos tuo on jalava?
käyn kuvaamassa lisää…
Kynäjalavan tämänvuotista kasvua tänään kuvattuna.Puu on 2-3 m. korkea. Entisen asuinpaikkani lähellä oli istutettuja vuorijalavia, ja ne kylväytyi kadunreunoille, ihan katukivien väliinkin, taimet näytti roosetin kuvaamilta hyvin paljon.
Kun löytää erikoisia taimia, kannattaa katsella löytyisikö lähiympäristöstä emokasveja, auttaa tunnistamisessa.
Bumble kiitos!
Kyllä varmaankin on samanlaista lehteä kuin sinunkin kuvassa.
Kynäjalava siis on.
(en pystynyt tarkemmin katsomaan lähiympäristöä,kun olin pikkuväen kanssa liikkeellä)
No kiva jos kuvastani oon apua. Vuorijalavaa en voi nyt kuvata, kun mulla ei sitä ole, että ei pysty vertaamaan ihan tässä lehtien eroavuutta.
Jalavalle on tyypillistä myös tuo oksan selvä siksak malli, joka menee lehtien mukaan, sen näkee lehdettömänäkin aikana, jos pääsee tarpeeksi lähelle puuta.
Tossa mun kuvassani se siksak muoto ei nyt kyllä tule ilmi.
Tällainen puun alku,mikä mahtaa olla?
roosetilla taitaapi olla saarni.
roosetti taitaapi asustella lehtomaisessa, rehevässä ympäristössä…
Kiitos taas!
juu täällä suomenlahden rannikolla,täällä on mahtavat metsät ja kaikenlaisia puita on paljon luonnostaan. esim.monenlaista vaahteraa,hevoskastanjaa,tammia ja sitten noita joita en ole tuntenut.
(vähäsen jo askaruttaa tää jatkuva kysely,mutta kun olen nyt niin “uusi” tällaisessa paikassa niin hauska tietää noista puista:)
Löytyisikö täältä tunnistusapua tällaiselle pihapuulle? Korkeus noin 2,5 metriä, syysväri on kauttaaltaan kirkkaanpunainen.
Mitään en puista ymmärrä, mutta heitän arvauksen, jalava?