Tunnistatko tämän puun?

Mikähän tämä erikoinen puu mahtaa olla?a

Mikähä tämä puu mahtaa olla?

Lähes jokatoisessa lehdessä on tuollainen silmu.

Vuorijalava?

Jalavalta tuo tosiaan vaikuttaa, mutta nuo kummalliset rusinat lehdissä ovat aivan outoja. Olisiko joku sairaus.

Varmaan joku tuholainen äkämäpunkki tms. tyyppinen, tuholainen varmaan. muut tarkentakoot

Lisätään: ne ovat kasvaneet tuon lehden rankaan kiinne ja ovat aluksi vihreitä mutta muuttuvat sitten punaisiksi sekä että niitä on esiintynyt ainakin 4-5 vuotta.Tuon rusinan sisällä on jokinlaista keltaista vahaa.

Googlettamalla löytyy esim. kirvalaji Tetraneura ulmi joka aiheuttaa äkämiä jalavalle.

Kiitos! Asia selvisi.Kyseessä on tosiaan tuo kirva Tetraneura ulmi.

Ja puu on kynäjalava.

Tunnistusapua!
Käytiin pitkästä aikaa Korkeasaaressa Zoo:ssa. Kotiinmenoreitillä kasvoi tämä puu, siis siellä saaressa. 
Mikä se on? Ihastuttiin siihen, mutta ei ollut aikaa huhutella henkkilökuntaa paikalle selvittämään 
puun identiteettiä. Minulle ainakin aivan uusi tuttavuus, oli valtavan iso, kauniit lehdet. Tunnistaako joku mikä puu tämä on.

(Japanin)siipipähkinältä tuo näyttää.

Kaikki pähkinät ovat kauniita. Suosittelen retkeä Mustilan pähkinälehtoon :slight_smile:

Kiitos!
Sehän se oli.
Mistäköhän saisi hankkia sitten taimenen  ?
Olisi jo istutuspaikka tiedossa.

Moikka! Mikä tuo kuvan puu on? Onko se jokin poppeli? Kuvan olen ottanut tänä vuonna juhannuksen aikoihin Kuressaaressa siinä aivan puiston reunalla.

onkohan tämä mongolian vaahtera vai joku muu,

tataarivaahtera? Myöhemmin erottaa, kun (tataarivaahteraan) tulee keltainen syysväri tai (mongolianvaahteraan) punaiseen vivahtava syysväri.

Tämän puun runko on ihan tuttu, mutta ilman lehtiä en keksi, mistä puusta on kyse. 

Ja ästä mulla ei ole edes aavistusta, mikä voisi olla. 

Tosikon ylempi voisi olla pihlaja, alempi voisi olla koivu.

Jos mahdollista lehdettömien puiden tunnistuskuviin olisi hyvä saada rungon lisäksi kuva oksasta silmuineen.

Pihlaja ja Koivu. Pihlajalla nuo ed. kesän kasvainrangat silmuinen on myös niin omannäköisensä, ainakin jos niitä on tottunut katselemaan. Kuten bumble totesi, niin oksa silmuinen on se mistä puuvartista lähdetään tunnistamaan talviasuisena.

Alempi voisi olla keltakoivu tai tuohituomi. Runko on ilmeisesti väriltään punaruskea ?

Hiukan auttaisi tunnnistamista jo yleiskuva puun/pensaan kasvutavasta, mutta ehdottomasti pitää nähdä tosiaan ne silmut.

Mulla on kamera mennyt vähän sekaisin ja lähikuvat pienistä kohteista ei tällä hetkellä onnistu. Tuosta ekasta mulla on antaa kokonaiskuva, tokasta en tullut ottaneeksi. Ja kyllä, alempi on punertava, eli siksi en pidä sitä koivuna. Mutta väri ei kyl ole silleen hohtavan kuparinen, mitä noissa tuohituomikuvissa usein on. Mutta ehkä tää mun vaan on vähän hailakka malli? (MUOKS. kävin googlaamassa tuon keltakoivun, uusi tuttavuus. Sehän se voisi olla.) Mutta ekasta puusta yleiskuva kas tässä olkaa hyvä. Ja kiitokset ehdotuksista kaikille. 

Pihlajaksi ehdotettu puu taitaa tosiaan olla pihlaja. Puusta löytyi pari oranssia marjaa. Lisäksi pari kuivunutta lehteä löytyi. Lehden muodon perusteella voisi (ehkä) olla joko ruotsin- tai taatanpihlaja. Lehti oli sen verran pieni ja kuivunut, että ihan varmaa määritystä tietty ei voi tehdä. (kotipihlaja puu todennäköisimmin ei ole, sillä puussa ei ollut yhtään kotipihlajalle tyypillistä lehteä.)

Tuohimainen puu ei varmuudella ole koivu, sillä yhtään koivun norkkoa siitä ei löytynyt. Sen sijaan löytyi jälkiä kukkatertuista ja ruttusista marjoista. Olisiko sitten tuohituomi tosiaan kyseessä. Kevättä odotellessa. :smiley:

Kiitos kaikille avusta.