Tunnistus: Mikä kaktus?

Mahdottomuus

No tunnistaisitteko tätä? Olisi mukava tietää nimi

Brasilian Opuntia

Kiitos Jadeliila. Oot aika mestari näissä:)

No nyt on anopilta kaktuksen alku -kukasta ei ole tietoakaan. Nimeä voi ehdotella -luulen että on jonkin sortin lehtikaktus. Tekee harvakseltaan pyöreän jatkeen/varren, enimmäkseen kasvaa lehtinä. Nuo pyöreät varret muuttuvat vuosikymmenien saatossa puumaisiksi. Ei pysy/kasva pystyssä ilman tukea.

Takana on jokin nimetön hoya…
Pitääkö juurruttaa vesitilkassa vai suoraan multaan?

Taitaa olla Brasilian Opuntia? Onko läpysköissä piikkejä?

Ei näy, eikä tunnu piikkejä -jotain valkoisia nystyjä. Himpura kun en älynnyt ottaa kuvaa niistä vanhoista yksilöistä…

Wau! Olisiko se sitten tuo sitruunankeltainen aijempana?!

~kiitos~

On se :slight_smile:

Mulle tarttui tänäaamuna kirpparilta tällänen kaktus, eikä nimestä ole tietoa ja ihan litimäräks olivat kastelleet ressukan. Jospa se sais parempaa hoitoa nyt ja jos joku vielä osais kertoa mikä lehtikaktus on.

Tietääkö kukaan mikä kaktus tämä on, se alkoi noin viikko sitten kasvattamaan tuota vartta ja ihmeeksi totesin sen oleva tuleva kukka. En ikinä ole saanut tätä kaktusta kukkimaan, nyt mielenkiinnolla odotan vieläkö tuo kukka aukeaisi

Noita sanotaan vanhapoika kaktuksiksi, niitä on eri lajikkeita, vähän erivärisillä kukilla.Tää ei nyt ole mitään tieteellistä, joku varmasti tietää paremmin. Komea on nuppu, laitahan kuvaa kun kukkii.

Odotteln innolla nimittäin huomasin että siinä on vasemmalla ylhäällä samanlainen alku kun tuo iso nyt on

Vanhanpojan kukkiminen on hieno tapaus,siinä kun on niin monta vaihettakin, nupun huomaamisesta alkaen.googlailin vähän , Echinopsia taitaa olla vanhatpojat.Nykyään itsellä ei olekaan yhtään, tilapuutteen vuoksi lahjoitin viimeisen pari vuotta sitten pois.

Tuo on olllut mulla varmaan 8 vuotta ja olen sen aina vaan nostanut kesällä ulos ja ensimmäisten pakkasten jälkeen sisälle. En ole sitä mitenkään ertyisesti edes hoitanut sen takia hiemam yllätyin. Onko sinulla tietoa kuinka kauan se kasvattaa tuota vartta ennen kuin kukka aukeaa. Minä olen joka päivä töistä tultuani vahtinut sitä kuin pientä lasta jotta näkisin kun kukka aukeaa.

Tulin kotiin ja ulkona kauhea viima,vettä tuli ja nostin kaktukseni nyt sisälle valoisan ikkunan eteen.
Toivottavasti en tehnyt väärin ja kuka ei aukeakkaan. Pitäisikö sille antaa enemmän vettä, kun kukka on tuloillaan tai lannoitetta.

En muista yhtään mitään aikoja, joskus 20 vuotta sitten mulla kukki silloinen yksilö, se taas minkä annoin viimeksi pois, ei koskaan tehnyt kuin nuppuja, jotka kuivu paikalleen ison pajunkissan kokoisena.En siis ole mikään hyvä neuvoja, mutta näyttää että toi sun kukka vois aueta minä päivänä hyvänsä, kun se on jo kärjestä vähän auki.Muistaakseni kukka on auki yhden päivän, eikä enää seuraavana päivää aukea, mutta voin olla väärässäkin.

En kai tehnyt väärin kun nostin sen ulkoa pois?

En osaa sanoa, riippuu varmaan miten paljon olosuhteet vaihtuu, eikä kai sitä nuppua nyt kannata antaa sateen ja myrskynkään riepottaa, mutta luulenpa että tuon ison nupun aukeaminen on jo varma nakki tässä vaiheessa.

Ei ole ollut kuin noin tunnin sisällä ja kävin katsomassa nyt se oli jo tälläinen

Minä en kaktusta kovin siirtelisi ettei tiputa kukkaa. Anna kohtuudella vettä ettei kuivu. Vanhapoika on kova tekemään “penikoita” joten jos on niin vanha ihme ettei ole yhtään pikkupallukoita kyljissä, vai oletko poistanut ne?

Minun vanhapoikani on tehnyt pieniä pallukoita yltympäriinsä, kukkii vaaleanpunaiselle. Sitten kun sinulle tulee uusia pikkuisia olisi kiva saada punainenkin, saisit täältä vaihtarin.

Omasta kaktuksestani on kuva täällä jossain silloin otettu kun se kukki.