Lehtikaktus on ihan pätevä, vaikkei olekaan samanlainen lehtikaktus kuin syys-/marras-/joulukaktukset joihin olen tottunut. Perfektionisti sisälläni kiljuu, että pitää löytää täydellinen nimi.
On muuten mahdottoman kauniit kukat noissa kuvissa!
notjack, onnea perintökaktuksellesi.
Kiitos! Aion tehdä kaikkeni, jotta se menestyisi ja jatkaisi matkaa jälkipolville. ![]()
Ystäväni vinkkasi, että voisi olla Disocactus. Löytyipä sitten googlen mahtavista kätköistä aikas samanlaisia kavereita, mm Disocactus ackermannii ja Disocactus phyllanthoides.
Ja lisäksi vuodelta 2002 puutarha.netin viesti jo poistetulta nimimerkiltä:
Epiphyllum ackermannii on kulkenut vuodesta 1991 lähtien nimellä Disocactus ackermannii. Se on läheistä sukua hovineidonkaktukselle (Disocactus phyllanthoides) ja ne kuuluvat molemmat Disocactus-suvun Nopalxochia-ryhmään. Suomenkielistä nimeä sillä ei ole eikä se myöskään kuulu lehtikaktuksiin (Epiphyllum). Viljelykasvien nimistö -teoksessa Nopalxochia-ryhmää pidetään omana sukuna ja sen suomenkielinen nimi on hovikaktukset.
Taas olisi tunnistettavaa, eli onkos tämä ehkäpä jokin joulukaktus vai jotain ihan muuta?
Sain napata pistokkaan lasten isomummulta ![]()
**Vai hetkinen, onkos tuo sittenkin pääsiäiskaktus, kun nuo lehdet muistuttaisi enempi sitä? Apua kun olen vielä huono näiden kanssa ![]()

Mulla sama juttu kuin paapelolla. Sain tai oikeastaan ruinasin pistokkaan eräältä Merikarvialaiselta naiselta joka piti kotonaan kirpputoria. Hänen lasikuistillaan oli nimittäin oikea jättikaktus joka on hänen äitinsä isoäidin ajalta jo. eli 100 vuotias jätti.
Tässä saatu pistokas ja toivoisin että joku sen tunnistaisi, kuulemma kukat ovat hieman erilaisia kuin näissä nykyisissä nk. pääsiäis/kevätkaktuksissa.
Oisko joulu/syys/marraskuun jokumikälie kaktus? Ainakin vanhaa perua on.
Hehe, minä ristin tuon omani pääsiäiseksi, kun kyllä se semmoiselta näytti ![]()
Ja emokasvi varmasti ollut hieno.
Minua näin jälkeenpäin harmittaa, että äidin aikanaan omistama jättimäinen vanhakantainen joulukaktus annettiin pois, ei mitään tietoa minne. Sen oli äiti saanut omalta äidiltään, jonka mummi oli kasvattanut kirjastosta napatusta pistokkaasta. Se oli kaiketi siis pistokas ollut 70-luvulla ![]()
Mä en osaa näitä tunnistaa sit mitenkään…kukkasten perusteella osaan jotenkuten liittää oikeeseen vuodenaikaan mutta siin se sit onkin
yhtään kukkasta tässä jätissä ei ollut ja harmittaa kun en älynnyt kuvata sitä ihmettä, jos kehtaan niin varmaan meen sinne vielä kameran kanssa, eläissäni en ole moista jättiläiskaktusta nähnyt ![]()
Tällainen (keskellä) yksilö ilmestyi yhtäkkiä ja huomasin, että siinähän on kaksi "lehtiä", kumpa vain tietäisin kaikkien nimet, niin voisin kaivaa kaapista ne kortit valmiiksi.
Nyt ne ihan sekaisin tuossa ruukussa, kun tuli kiire laittaa uuteen paikkaan, kun se toinen kasvatus "laatikko" oli täynnä. Ei toi ole ainoa ruukku jossa nuo kaktukset on, vaan niitä on 4, yhteensä jotain 35kpl kaktusta.
Hei, meillä tuli tuollaisia myös 2. Niistä tulee sellaisia pylväsmäisempiä kaktuksia. Voin koittaa ehtiä kuvaamaan omamme.
Ja tässä kuva:
Jotku tollaiset pienet olivat kasvattaneet jo piikkejä, kyllä oli söpöjä. ![]()
edit: Kiitos kun kerroit/näytit. ![]()
mikähän kaktus tässä mahtaa olla kyseessä? otin pistokkaan Norjalaisen vanhainkodin parvekkeelle kesäksi asetetusta emokasvista… oiskos joku hovineito vai poika?
Tämän pöllin kirjaston nurkasta, olisiko "aito" joulukaktus? Ainakaan marraskuunkaktus se ei ole.
samalta näyttää kuin minunkin pistokkaani.
Minäkin olisin kiinnostunut Lehdokin kaktukesta, koska naapurilta samanlaisen sain ![]()

Tässä on siis osa tuollaisia kolmisärmäisiä jaokkeita ja osa ihan lehdennäköisiä n. 5 mm ohuita jaokkeita. Ei taida omani ainakaan olla mikään hovineito. Mutta mikä? Naapuri keneltä tämän sain ei osannut sanoa.
Rasahukassa, kovasti näyttää joulukaktukselta.
Okei elikkäs näitä haluaisin tietää, kiitos
(katsokaa kuvaukset)

Keskimmäinen on Paksujalka
Nimeä en tiedä, mutta tuo ylin on tosi hieno!