Kiinnostaisi vaan tietää mitkä kaktukset nämä on:
Alempi ei ole kaktus, vaan mehikasvi nimeltään Aloe ferox. Suomalaiselta kutsumanimeltään piikkiaaloe.
hups,juu,no hyvä että selvis,en oo ajatellu,ja menny jo sekasi ku on joka sorttia=)
Kun kuopus syntyi 81, sain pikkurillin mittaisen kaktuksen siskoltani. Se kasvoi ja komistui, kunnes tänne muutettaessa yhtenä jouluaatona jäi siivotessa lattialle ja paleltui. Yksi takanurkan oksa oli vielä virkeän näköinen, joten laitoin sen ätini käsilaukkuun pakattuna, kun pyysi sitä. Se oli vuonna 03, viimeinen joulu jonka äiti oli luonamme. Sen jälkeen se oli hänellä keittiön ikkunalla ja kun pyysin siitä oksaa, hän sanoi että san sen koko piikkikasan kun häntä ei ole. Nyt se on sitten minulla ja komeasti on äidilläkin kasvanut, korkeus mullasta 30 senttiä. Vaikka sitä kidutetaan aika kuivana, siinä ei ole ollut koskaa (vielä) elukoita. Noin pitkän palopuheen jälkeen jo kysynkin että onko jollain tietoa mikä kaktus mahtaa olla kyseessä? Kohta siitä on taas pakko nyppiä rynsyileviä haaroja pois, ja kiinnostaa tietää minkä nimisestä voisi pieniä pistokkaita tarjoilla. Se on tällä hetkellä ainoa kaktukseni, ja tulevaisuudessa voisin vaihtaa sitä johonkin muihin pieniin alkuihin.
Cereus peruvianus ‘Monstrosus’, perunkalliokaktus.
Kiitos jahoolii tunnistuksesta. Aloitan pian sen ensimmäisen mullanvaihdon, Sitten en ole täällä pitkään aikaan, niin pitkään kunnes saan viimeisenkin piikin pois sormistani.
Käytä apuna vanhaa pyyhettä taiteltuna pitkittäin, kiepauta kaktuksen ympäri kuten kaulaliina ja ‘solmun’ kohdalta tiukasti pitäen saat nostettua kasvia sen avulla. Pyyhe tms. kannattaa laittaa roskiin siihen tarttuneiden piikkien vuoksi. (olipa hankala selittää mitä yritän tarkoittaa)
Sanomalehti ajaa saman asian kun pyyhe, tai joku muu vahva paperi tai kartonki.
Minä käytän pehmeää materiaalia, etteivät piikit vanhingoittuisi kukin tavallaan.
Oiskohan vahingossa siirretty väärä viesti väärään paikkaan…
Minä tunnustan siirtäneeni koko ketjun yksi kerrallaan ja olen ilmeisesti puhtaasti vahingossa laskenut hiiren näpystä irti tuhannesosasekunnin liian aikaisin. Siirrän sen kohta oikeaan ketjuun, mutta se ei ikävä kyllä tule omalle paikalleen vaan kaiken jatkoksi. Siirränkö siis ollenkaan, poistetaanko vai annetaanko olla tuossa? Kaikissa tapauksissa päätös on huono = oma mokani ja näyttää hassulta.
Katsoin viisaammaksi poistaa. Tuolla nyt vaan näkyy lukevan, että viestin siirsi kirjoittaja:DD
tunnistaisko kukaan tämmöstä kaktusta?
Voisko olla metsäkaktus?
samaa mieltä Jadeliilan kanssa
se voi olla se, täytyy kuuklata mimmosia kukkia tekee.kiitokset.
Tämä taitaa olla sama kasvi kuin tuo edellinen, onko todella metsäkaktus? Tämä on ollut minulla vuosia, saatu naapurilta, olin jo heittämässä pois,mutta sitten näin sen kukkakaupassa, hintana oli silloin mummonmarkan aikaan lähes 200 mk, mutta en silloinkaan älynnyt kysyä, mikä se oikeastaan on, kaktus kyllä, mutta mikä?
Metsäkaktukselta näyttää
On se matsäkaktus, koska se on just samanlainen ku mun.
Jadeliila kiitos, täytyy sanoa, että en ole koskaan ennen edes kuullut metsäkaktuksesta mitään, ihan uusi käsite. Pitänee minunkin googlata, että saan siitä enemmän tietoa