Mun kaikki raatokukat ovat eteläikkunalla, aurinko saa porottaa vapaasti. Tosin ei ole porotellut tänä kesänä. Siitä huolimatta purppuraraatokukka, Stapelia grandiflora on kukkinut jo alkukesästä ja nyt väsää lisää nuppuja. Tuo ahkerampi kastelu siis kasvuaikana, kesällä. Talvella huomattavasti säästeliäämmin.
aram, nupulle olen sen saanut ilmeisesti hoitamattomuudella:) Hyvä, jos kerran viikossa olen hoksannut kastella. Kaikki sisäkukkani ovat olleet koko kesän vähän lapsipuolen asemassa, kun olen vain ulkokukkasia paaponut;)! Tuo ikkunapaikka on aika lämmin ja aurinkoinen, liekö siinä sitten osasyy, en tiedä… Siskollani on tuon “emokasvi” ollut vuosia ja tosi komeasti kasvanut, muttei ikinä kukkinut, kasvupaikkana itä/pohjoisikkkuna.
Näin tänään sellaisen kaktuksen jota en ole ennen nähnyt. Sillä oli suora runko kuin kuusella ja sitä kasvoi kuusen mallisesti lehtikaktuksen näköisiä lehtiä. Rungossa kasvaa piikkejä siellä täällä ja korkeutta sillä oli varmaankin kaksi metriä. Kukkii kuulemma keltaisella kukalla. Olin ihan ihmeissäni, koska en koskaan ennen ole nähnyt tuollaista rungollista lehtikaktusta. En tosin kylläkään tiedä kaktuksista yhtään mitään. Mikäköhän se on? Voisin kuulemma saada alun siiä.
Opuntia brasiliensis, brasilian opuntia? Löytyykö yhtäläisyyksiä kuukkeloimalla kuvia netissä? Tuli ekaksi mieleen. Sillä on keltaiset kukat ja ikääntyessään kasvaa kuvailemallasi tavalla rungolliseksi.
Googlasin suuren määrän kuvia läpi ja välillä olin sitä mieltä että ei ole tuo kyseinen ja välillä taas olin varma että on kuitenkin tuo opuntia braliensis. Taitaa ollakin lopultakin, kun löysin runkokuvia niin näyttivät jo samalta kun näkemäni vanha yksilökin. Tällaisen alun sain siiä, näyttääkö kyseiseltä opuntialta?
Minusta näyttää kyllä opuntialta. Vanhemmiten kasvattaa sitten sitä suoraa runkoa.
Joo, on se.
Meinasin kans kysellä että mikä kaktus? Luin ketjun ensin läpi. Hyvä etten lykännyt enää kuvaa eilisestä kaktuksestani. Sama on ja tekee keltaisia kukkia. On tää hyvä palsta!
Mikä kaktus? Keltaiset kukat...
Leveät vahvat lehdet, näyttää jotenkin tutulta .
Joku Epiphyllum?
tässä on kaksi kuvaa kesällä ostamastani kaktuksesta mutta en tiedä nimeä.
voisiko joku kertoa tämän nimen? (huono laatu (weppikameralla äsken otettuja))
tunnistaakohan kukaa tätä kaktusta?
Jokin lehtikaktuksistahan tuo on, mutta mikä. Risteymiä taitaa olla valtava määrä. Odottele kukintaa…
Hei Korpikello, keltaiset kukat? Saisinko keväällä pistokkaan?
Hei! ostin citymarketista kaksi viikkoa sitten kaktuksen enkä tiedä lajista muuta kuin että purkissa luki kaktus mix! Arvelisin jonkinlaista syyläkaktusta mutta olisi hyvä jos joku voisi vähän valaista mikä tämä on.
Siinä oli ostaessa pinkit kukat mutta ne ovat nyt poissa ja kaktus on kasvanut viime viikonlopun aikana räjähdysmäisesti! tässä vähän kuvaa.. Onko muuten normaalia että tuo "syylän tyvi" on noin vaalea? vielä viime viikolla kaktus oli paljon tummempi ja siinä oli kukat
lisäys äskeiseen: kaktus ei ole ollut 10-15 asteen suositellussa lämmössä, mikäli joku tuolla tiedolla jotain tekee
Kyllä tuo on mammilaria eli syyläkaktus ja niissä on tavallisesti juuri sellaiset pienet vaaleanpunaiset tai valkoiset kukat. Näyttää siltä, että kasvisi on alkanut kasvamaan, siksi siinä näkyy nuo vaaleammat pinnat. Kannattaa antaa kasville niin paljon valoa kuin mahdollista, että tuo kaunis pyöreä muoto säilyy. Valon puutteessa kasvi saattaa alkaa kasvamaan sellaiseksi puikulaksi. Tuo 10-15 asteen lämpötila on tavallinen lepolämpötila talvella.Kesällä ja kasvukaudella viihtyy hyvin korkeammissakin lämpötiloissa. Minulla oli muinoin tuollainen mammilaria kerrostalohuoneistossa ja se kukki ilman viileää lepokauttakin. Myt laitan kaktukset paahteiselle seinustalle kesäksi ja viileään huoneeseen talveksi lepäämään kuivilleen. Ovat kukkineet hyvin.
Kyllä tuon on pakko olla syyläkaktus, mutta en löytänyt suoraa lajikenimeä. Luki vaan, et valon vähyys ja liika kastelu ja lannoitus saavat aikaan rumaa, nuijamaista kasvua.Onko tuo sitä, en tiedä.
Kiitos vastauksesta! Kesäksi sille onkin tiedossa valoisampi ja vielä vähän lämpimämpi paikka