Tuntematon kellokukka

Tuon kukan habitus on kyllä jotenkin hennompi kuin kurjenkellon, joka sitäpaitsi täälläkin kasvaa 60-70 -senttiseksi. Siis kissankello, joka on jalostunut hyvässä puutarhamaassa rotevaksi.

Laitan tämän tunnistuksen tähän kellokukkaketjuun, koska luulisin tietäväni, että kyse on kellokukista ;) Osaako kukaan sanoa, mitkä kellokukat ovat kyseessä? Pihalla pitäisi olla ukonkelloa, kurjenkelloa, varsankelloa ja hirvenkelloa. Ukonkello ja kurjenkello ovat käsittääkseni muualla, eli voisi olla varsankello ja hirvenkello. Mutta kumpi on kumpi?

Oikeanpuoleinen näyttäisi varsankellolta.

Kiitos, Kurpitsa. Näin minäkin hiukan epäilin googletettuani, mutta kun niiden lehtien kuvia ei meinaa löytyä sitten niin mistään, pelkkiä kukkia vain.

Mikä lie tällainen kello? Jostain olen senkin tuonut nimettömänä.

loistopeurankello,Campanula glomerata ‘Superba’?

Kiitos kibu !!!

Jutita, onko toi loistopeurankelloksi tunnistettu sellainen iso, jotain 0,5 - 1 m korkea? Jos, niin on varmaan sama jota oon yrittänyt saada kasvamaan rutistelemalla kuivuneen kukinnon penkkiin, ikäänkuin siementämällä. Ei kasva, ei. Pitää kuukkeloida tarkemmin nyt kun tiedän nimen. Jos se on se korkea?

Minä aina vaan pähkäilen tämän kanssa. Ensin luulin sitä Liisukalta saaduksi ukonkelloksi, mutta L. ei tunnustanut eikä tunnistanut ainakaan vielä viime kesänä. Mikä lie? Sade harmittavasti lakoonnutti puskan.

Lähikuvassa:

Kuten ylemmästä kuvasta näkyy, mulla on perennapenkkejä myös koivujen alla. Pavosenheskapatja on mainio sinnekin :)

Onkohan tämän minunkin pisamakelloni nimi vaihdettava täpläkelloksi?

Villamussalon sivuilla kävin lunttaamassa, ja kyllä tämä mun taitaakin olla täpläkello kun ei lehdissäkään ole minkäänmoista karkeutta tai karvaa.

Voisikohan tuo sininen olla varsankello?

Täytyykin kysyä Liisukalta, tunnustaako sellaisen kuljettamisen mun tontilleni :slight_smile: Äkkipäätä kuukkeloiden vois vaikka ollakin, kiitos Kurpitsa!

Voihan se olla, paulastiina.

Varsankelloa olen kyllä kasvattanut siemenestä itselleni.

Peurankello, Campanula glomerata.

Tältäkin puuttuu nimi, olettaisin sen olevan kaksivuotinen. Oli ihan nätti ja kukki tosi kauan. Täällä on ollut jonkun pihakuvissa kyllä tämäkin mutta nyt en löydä.

Veikkaan balkaninkellokkia. Monivuotisena se minulla elelee.

Kiitos Kasuariina, voikun olisikin monivuotinen mutta vain yksi ruusuke on on jäljellä, joten heikolta meillä näyttää.

Kaukasiankellokki (vai partakello)?

Kaukasian kellokki, onkos viimekesän kylvöksiä? Istutin tänään samankokoisia.

Jep, on viime kevään kylvöksiä. Kiitos valtsu!