Yritin fiksusti muotoilla otsikon niin, että voisimme tämän otsikon alla pähkiä nimiä kaikenlaisille kellokukille, olivatpa ne sitten sukujaan Campanulaa, Symphyandraa tms. Tietenkin itselläni on oma lehmä ojassa ja se näyttää nyt keväällä tältä:
Kukkivana siitä ei valitettavasti minulla ole kuvaa, sillä tämä yksilö kasvaa siskoni pihamaalla. Taimia on itsellänikin pihassa, mutta ne eivät kukkineet vielä viime kesänä. Siemenet hankin maitokellon nimellä, mutta kasvi ei taida se kuitenkaan olla.
Voisikohan ritarinkello Campanula pyramidalis mitenkään näyttää tuollaiselta talviasussaan? Hiukan hämäävät nuo siemenkodat, joiden perusteella kukat olisivat jonkinlaisina kimppuina varressa... Näenkö oikein? Tämän tunnistus on vaikeaa.
Lehdiltään muistuttaa kovasti Campanula pyramidalista eli ritarinkelloa. Sillä on lehtiruusuke ja lehdet ovat herttamaisia, kiiltäviä ja liukkaan tuntuiset. Kukatkin näyttäisivät olleen varressa samalla tavalla kuin ritarinkellolla on.
Kiitoksia teille. Tiedän, että on hankalaa tunnistaa tuollaisesta kuvasta. Yritän saada tänne siitä kukkivana kuvaa, jos omat taimeni innostuvat kukkimaan tai saan jotenkin systerin kasvin kukassaan kuvaksi asti.
Kiitos, multamanta, varmaankin se on. Nuo pienet kellokukat menee mulla iloisesti sekaisin, kukkakaupoistakin olen keväisin kantanut ruukkukukkina myytäviä, olisiko ollut kerrottu muurikello, joka talvehti tosi hyvin ja nyt italiankellon, saa nähdä miten sen käy ensi talvena...
Idätin täksi kesäksi
ukonkelloa kolmisenkymmentä tainta. Niiden lehdet eivät näytä samalta
kuin tuon kuvassa olleen puskan. Variaatiot lienevät mahdollisia, joten
varmaksi en tietenkään voi sanoa.
Kipaisin pihalla ottamassa kuvan omasta ukonkellostani (tai ainakin ukonkellona tuota riesaa olen pitänyt) Pikkutaimen lehdet ovat enemmän pyöreänsorttiset, isolla rehulla sitten tämmöiset.
Voiko harakankellokin olla tuollainen jämäkkä yksivartinen? Meillä kasvaa pitkin pihaa ja kukkapenkkejä harakankelloa ja minusta ne näyttävät aika erilaisilta:
Huono kuva, kun eivät tuolla tuulessa pysyneet paikoillaan...
Pihalla tuulee niin paljon, ettei mikään pysy paikoillaan kuvauksen ajan... Tässä kuitenkin jonkinlaiset kuvat. Kukka edestä:
Ja sivulta:
Eli tuo itse kukka on hyvin samantyyppinen ja samaa kokoluokkaa kuin harakankellolla. Varsi sitten onkin erilainen kuin pihassa kasvavilla harakankelloilla eli paljon jäykempi eikä ole haarautunut samalla tavalla kuin harakankellojen varsi.