voisikohan olla joku Adenophora (lilifolia)?
Entä kauriinkello, Campanula rapunculus?
Kuvasta päätellen voin sanoa, ettei ole vuohenkello ainakaan (taistelen sitä vastaan omassa puutarhassani, kun on vuosien varrella vallannut kaiken. Joten sen kukan kyllä tunnistan)
Hops, kauriinkellon lattari meni vuohenkelloksi :-)
Siis : C. raiponce
Olen tässä illan aikana lukenut ehdotuksianne, tutkinut kirjoista ja netistä kellokukkia ja selannut läpi vanhoja siemenpusseja... Luulen, että kyseessä on kauriinkello.
Mikä kello tämä on?
Näyttää vuohenkellolta
Lehdet kannattaa myös kuvata.
Ettei karpaattien kelloa?
Karpaattien kello on se valkoinen, vaikken tiennytkään että sitä saa sen värisenä. Se sininen näyttäisi muurikellolta, mutta jos kaikki on samaa lajia ollut siinä kassissa niin syytän likaisia silmälasejani...
Hoyabellan alempi kellokukka näyttää minusta lehtien muodon ja kasvutavan perusteella tähtikellolta.
Eihän sitä nyt kaikkien nimiä aina heti muista, varsinkin, kun palaa innoissaan kassikaupalla aarteita mukanaan
Faktaa netistä: Mattomaisesti kasvava runsaskukkainen tähtikello sopii
hyvin maanpeitekasviksi muureille ja kivikkoryhmiin sekä ruukkuihin ja
amppeleihin. Se viihtyy aurinkoisella tai puolivarjoisella paikalla. Tähtikellon sirot tähtimäiset
vaaleansiniset kellot kukkivat kesäkuusta syyskuuhun. Kasvin korkeus on noin
15-20 cm ja talvenkestoltaan se on melko
kestävä.
Tähtikellosta löytyy hyvinkin ristiriitaista tietoa. Joidenkin mukaan melko kestävä perenna, mutta joidenkin lähteiden mukaan taas huonekasvi, jota myydään myös perennana, joka vaatii ehdottomasti talvisuojauksen.
Itse ostin viime keväänä tähtikellon ja istutin pihalle. Viime kesän kasvoi varsin rehevästi. En suojannut talveksi mitenkään. Heräsi keväällä aika myöhään ja kasvaa nyt varsin kituliaasti. Muutaman kukan on saanut aikaiseksi.
Laitan vielä yhden arvauksen, jotenkin näyttäis morsiuskellolta , myös morsiushunnuksi sitä sanotaan, Campanula isophylla.
Sitä myytiin yhteen aikaan kovasti, mutta on suosio vähän hiipumassa vaikka kukkii koko kesän. Muistaakseni valkoista sanotaan hääkelloksi ja sinistä morsiuskelloksi.
Kokeileppa, kun napsaset kuihtuneen kukan pois, siitä tulee valkoista ''maitoa'' .
Mulla oli viime kesänä tähtikelloa, mutta tänä kesänä se ei noussut. Syytän viime kesän kuivuutta, en talvea sinänsä :-)
Varmistukseksi kyselen, onkos tämä nyt sitten varsankello?
Voisi ollakkin. Onko hyvin nokkosmainen lehdistö?
on se varsankello,
muistan tuupanneeni Liisukalle, liekö samaa ? :)
Kibu, todennäköisesti
Se on tuo naisenkin muisti joskus vaan niin kovin lyhyt.