Tuntematon kellokukka

Aiemmin palstalla kysymäni kukan lehtiä tässä alla (nukkapähkämön takana). Sen alla sitten toinen kellokukka, jolla samannäköiset lehdet, mutta kukat eri puolilla vartta. Mikähän se on?

Tässä siis se toinen, valkoisen kiiltoleimun kaverina:

ja tässä sen lehti:

Oisko tämä tähti- vai muurinkello? Entä mikä on kerrottu pikkuruinen kellokukka alempana?

Tännehän se Taimipotin linkki

http://www.villamussalo.com/plantpot/campanula/index.html

kuuluisi, vaikka juuri tähtikellosta ei ole kuvausta hymy.

Tuosta taimipotin linkin kuvauksista puuttuu todella tähtikello, koska kuvaukset olen tehnyt vaan sellaisista kellokukista, joita itselläni kasvaa tai on kasvanut. Veikkaan Merkuriuksen ylempää kelloa tähtikelloksi , koska muurikellolla on enemmän pyöreämmät lehdet. Alempi pieni kellokukka taitaa olla kerrottua kääpiökelloa.

Kiitos, Peukaloinen, hauska tietää - ja todella hienoa työtä ovat sivut ja arvokasta tietoa antavat  meille kellokukkafaneille. Peikonkello ja kellokit ovat minulla toivelistalla.

Tuon kellokukka-artikkelin jälkeen minulle on tullut muutama uusi kellokukka lisää ja joidenkin kohdalla on mielipide muuttunut aiemmin kirjoittamastani. Lähinnä varsankellon kohdalla olen tullut toisiin ajatuksiin lisääntymisen kanssa. Ehkäpä olen aikaisemmin poistanut siemenvarret ajoissa, niin se ei lisääntynyt, mutta nyt, kun olen yrittänyt siemeniä niistä kerätä ja säästellyt kukkavarsia, niin on lisääntynyt aika reippaasti omiin penkkeihinkinoho

Eihän niitä voi olla koskaan liikaa hymy.
Tuo on kyllä mielenkiintoinen juttu: kasvi, jonka toivoo viihtyvän ja siementävän, ei aina ollenkaan ole yhteistyössä  ja toinen, johon ei kiinnitä huomiota, voi mitä mainioimmin ja siementää mitä vilkkaimmin.

Kiitos tunnistuksesta. Ja linkistä myös.

Seikkailin netissä ja vahingossa päädyin tämmöiselle Campanulaceae-sukua käsittelevälle sivulle, josta saattaa olla apua tunnistuksessa.

Nyt se kukkii, se minun tuntemattomani. Korkeutta metrin verran ja reilut 10 kukkavartta. Maitokellona ostin siemenet -ei taida olla.
Tuntisiko joku nyt?

Lähempää. Kaiken maailman ötökät on ainakin kovin kiinnostuneita tästä kasvista.

Kukka sisältä. Miten valkoinen voikin olla näin vaikea kuvattava?

Onko Liisukan kellolla hieman pyöreähköt ja pitkulaiset alalehdet? Epäilen, että olisi ritarinkelloa, Campanula pyramidalis. Erittäin kaunis ja pitkään kukkiva kello. Aika harvinainen Suomessa. En ole koskaan myynnissä tavannut. Se on 2-vuotinen. Niin kerron ritarinkellosta, kun en edes varmasti osaa sanoa, onko Liisukan kello sitä. Lehtiä pitäisi hieman vilauttaa.

Kuva kukkineesta ja talvehtineesta, siskoni pihalla olevasta kasvista on tämän keskustelun ykkössivulla. Hänellä ei kasvi tänä kesänä kuki, mun yksilö taas kasvatti kaksi vuotta ruusuketta ja nyt kukkii.
Lehdet on kosketeltaessa nahkeat, muistaakseni myös talvella vihreät.

Aivan oikein tiesin tai arvasin. Ritarinkello näyttää olevan lehtienkin perusteella.

Kiitos, saimpa nyt sillekin varmistettua nimen.
Pitäisikö se tosiaan olla kaksivuotinen, systerillä on ainakin Etelä-Suomessa talvehtinut. Mitenkä lie täällä kolmosella?

Olen kasvattanut ritarikelloja siemenistä muutama vuosi sitten. Yksikään taimistani ei kukkinut vielä toisena kesänä vaan kolmantena. Lehtiruusukkeet talvehtivat vihreinä. Tuolla eka sivulla olevasta kuvasta näkee, että kasvi on tehnyt sivuruusukkeen joka on talvehtinut kolmanteen vuoteen. Minulta katosivat kukittuaan enkä edes siementaimia löytänyt. Tosin kasvoivat muiden kasvien seassa ja siemenet vaativat valoa itääkseen. Erittäin upea kellokukka on tuo ritarinkello. Pysyy pystyssä hyvin, vaikka sillä on korkeutta. Lisäksi sen kukinta-aika on pitkä, koska uusia nuppuja varteen avautuu jatkuvasti. Siemenet kiinnostaisivat minua. Voisin sitä taas kokeilla. Harvoin on Suomessa siemeniä ja taimia saatavilla.

Sikäli harmittaa, että kylvövuonna lähettelin taimia maitokellon taimina. Enää en muista edes, minkä firman siemeniä ostin ja sain muuta -kotimaasta joka tapauksessa.
Yritän kerätä siemeniä. Jos onnistun, varaan sinullekin Peukaloinen.

Ou JEE !!! Vihdoinkin nimi tuntemattomalle kellokukalle.
Ei mitään tietoa mistä on lähtöisin, viime vuonna teki  taimet ilman kukkia ja tänä vuonna kukkii.
Jo on kuukausi mennyt ihmetellessä, mikä on, kun on niin korkea ettei sopinut mihinkään kelloon.
KIITOS tunnistuksesta !

Hoyabellan kellot ovat jalokelloja, Platycodon grandiflorus. Niillä on paalumainen juurakko, joten niitä on vaikea jakaa, eivät tykkää talvikosteudesta ja nousevat keväällä myöhään maasta. Niiden kasvupaikat olisi syytä merkitä syksyllä vaikka tikulla, ettei keväällä vaurioita niiden juurakkoa vahingossa.