(Kesäkukat - Tuoksupielus (Valkopielus), Lobularia maritima
Nyt heräsi uteliaisuus: tuoksupielus on latinaksi lobularia maritima, mutta kasvikortistossa on sulkeissa Alyssum, samoin siemenpussissa. Onko sen lattari muuttunut?
(Kesäkukat - Tuoksupielus (Valkopielus), Lobularia maritima
Nyt heräsi uteliaisuus: tuoksupielus on latinaksi lobularia maritima, mutta kasvikortistossa on sulkeissa Alyssum, samoin siemenpussissa. Onko sen lattari muuttunut?
En kyllä huomannut kasvikortistossa käydessäni tätä Alyssum-merkintää. Minulla on itsellänikin pussi tätä samaa, ja huomasin kortiston tiedoista että esikasvatus huhtikuussa nopeuttaa kukintaa kovasti. Jätänpä pussin tuohon esille ettei unohdu…
kortistossa ei ole mutta kaupan puolella on. - suomenkielellä tunnetaan myös valkopieluksena.
Tänään kukkakaupoilla käydessäni tuli vastaan näitäkin ihanuuksia. Nappasin mukaan muutaman, kun tykkään jotenkin näistä, ovat pieniä suloisia, ja se ihanainen tuoksu…
Tuoksupielus on ihana, mutta minulla on aina kirpat syöneet ne ihan tikuiksi
Samaa mietin ostaessani, mutta kokeilen tuuriani, nuohan tulevat kuitenkin ensimmäisen kerroksen parvekkeelle (=yksi kerros maanpinnan yläpuolella). Pitää tuoksutella nyt kyllä jo heti ennakkoon oikein urakalla, jos vaikka sattuukin myöhemmin käymään niin että ne pirulaiset tekevät joukkohyökkäyksen
Tiipero, minulla syötiin tuoksupielukset sekä kaupungissa parvekkeella, että maalla. Toivottavasti saat nauttia omistasi ilman niitä inhottavia pirulaisia
Alyssum (Sweet alussym) on tuoksupieluksen englanninkielinen nimi.
Meillä viime kesänä joku perhonen oli käynyt jättämässä tihulaisia tuoksupieluksiin, noukin toukat pois ja kasveilla alkoi pitkä mökötys, kukkivat vasta elokuussa… mutta millainen kukinta! Jatkoivat syksyyn ja yksilasisen kasvihuoneen suojaiseen paikkaan siirrettynä valehtelematta jouluun saakka!!
Lidlissä on nyt myynnissä violettia tuoksupielusta 40 senttiä pussi, vinks vinks.
Tälle kaudelle on itämässä nyt sekä viime vuoden valkoista jäämää ja uutta violettia siementä ihanasti sekaisin ja runsain määrin!
Onko miten kestävää tuon siemen? Mulla on joskus noita ostettu mutta en ole vielä kokeillut. Liekö enää henkeä moisissa
Mulla on kans vanhoja siemeniä. Ajattelin kokeilla. Kylvän ekka laatikoihin, niin ei ole sitten mustaa länttiä penkissä, jos eivät idäkkäään.
Viimevuoden kokeilu oli niin loistava, että tykästyin ihan mahottomasti tuoksupielukseen. Tuoksu on huumaava.
Saunalla oli kylväytynyt itse.
Tuoksupielus eli valkopielus, Lobularia maritima
on yksi- tai monivuotinen ristikukkaiskasvi, jota viljellään koristekasvina, yleensä yksivuotisena kesäkukkana. Tuoksupielus on matala, mätäsmäisesti kasvava, enintään 20 senttimetriä korkea tyveltä haarova ruohokasvi. Tuoksuvat, pienehköt, mutta runsaslukuiset kukat huiskilomaisissa latvakukinnoissa. Värit vaihtelevat valkoisesta punaviolettiin.
Laji muistuttaa koristekasvina viljeltyjä yksivuotisia saippoja.
Kaksi eri lajiketta. Houkuttelee perhosia. Tunnetaan myös nimellä valkopielus.