Hei penttiystävät
Uuden vuoden innoittamana aloitan oman kuvagalleriani. Aloitan muutamalla tervetuliaiskuvalla, kuvia pihapiiristämme kesäasussaan.
Tämä omppupuu on kuitenkin vain muisto enää :( Rusakoiden leikkauspalvelu hoiti homman kovin perusteellisesti.
Unikot pullistelee kesän onnea.
Neidonkielet kilpailee taivaan kanssa.
Pionit ja ruusut herkistelee.
Onniruusu on vähästä onnellinen.
Kasviproteiinia.
Harvennusporkkanoita.
Missäköhän kaalimaan kakarat?
Marjasatoa kypsymässä.
Kurkku on joutunut kaltereiden taa.
Kesäherkkuja.
Hienoa Tuomipihlaja! Kiva kun aloitit oman gallerian
Ihania kesäisiä kuvia, tuovat hyvää mieltä ja kesä jo kutkuttelee sormenpäissä!
Kyllä sulla on kaalimaan kakarat hyvässä kurissa ja järjestyksessä tuolla kasvimaalla
Täällä yksi savimaan syleilyssä rimpuilija odottaa lisää kuvia
komppaan nuuta!
Kesäkuvista palaan vuoden 2012 ensimmäiseen päivään:
Havut tuovat talveen vihreää iloa. Tässä meidän savipellolle istutetut ensimmäiset havupuut eli omasta metsästä männyntaimet yli 18 vuotta sitten.
Terassia takaa. Jouluvalojen sähköjohdot koristaa kuvaa
Terassia edestä. Uuden vuoden pamautettuja paukkuja pöydällä.
Kuuraa vuorimännyillä. Nuokin ovat jo aika kauan tuossa kasvaneet, mutta pysyneet pieninä, kun olen niitä ahkerasti leikannut.
Tammikuun aurinkoa ja aakeeta laakeeta.
ovatko nuo kuuraiset havut todella pinus mugoja eikä kääpiöitä ts pinus mugo var. pumilio-sorttia?
edit - kiitos tiedosta. olet rohjennut pinseerata kunnolla. minä napsin vain 1/3 vuosikasvuista ja sillä hoidolla pumilokin kasvoi liian suureksi paikkaansa ja jäi puoliksi katolta putoavan lumikuorman alle. poishan se oli sahattava:-(
Pitkän ja lämpimän syksyn jälkeen alkaa uusi vuosikin lumettomana.
Ketjun ensimmäisen kuvan omppupuu, Huvitus, on nyt nysänä tässä edessä. Heikosti kasvatti runkoon muutaman pienen alun viime kesänä. Voipi olla, että kaivelen pois tulevana kesänä. Penkin takana on Sariola-omppu. Ei tuota mitään Koskaan ei olla leikattu ja eilen huomasin, että sehän on varsinainen luuta. Onkohan Sariola sellainen lajike, että ei kuki eikä tee omppuja, jos ei hoida leikkaamalla?
Sariola on itsesteriili, eli tarvitsee ehdottomasti pölyttäjän joka kukkii samaan aikaan. Alkukehitys on aika kasvusuuntautunutta, joten ei hoksaa tehdä kukkia, jos oksat tönöttää taivasta kohti. Muutenkin on aika kapeakasvuinen, jos ei leikkaamalla ja taivuttamalla aleta ohjaamaan oksia kasvamaan sivulle päin.
Omasta 10-vuotiaasta katkaisin taivaita hipovan latvan, ja harvensin sisäoksistoa sekä lopuksi muotoilin ulkoista habitusta. Tulos–> mahoton kukinta seuraavana vuonna. Toki kesäkin oli edullinen.
Mai-lee, eivät ole mitään kääpiösorttia, vaan ihan Pinus mugoja. Kuvassa kyllä näyttävät hieman pienemmältä kuin ovatkaan. Alemmassa kuvassa näkyy koko paremmin. Kauppias lupasi minulle aikoinaan, että jos joka juhannuksen aikaan leikkaan 1/2-2/3 vuosikasvaimista pois, niin pysyvät pieninä koko minun iän. Olen totellut Kääpiösortit eivät meidän pihalla varmaan näkyisi juuri minnekään.
annaw,ajattelin, että minunkin pitäisi tuolle jotain tehdä. Meillä on kyllä useampi omppupuu pihassa (toinen toistaan huonommin voivia tässä savessa), mutta ehkä eivät kuitenkaan kuki riittävän samaan aikaan. Sariolassa on ollut muutamia kukkia ja omppuja, jotka ovat sitten tippuneet liian aikaisin. Sariola on ainut, joka tykkää täällä kasvaa Runko on pysynyt ehjänä. Kaikkiin muihin tulee pakkashalkeamia keväisin ja sitten tuppaavat kuolemaan siinä vaiheessa, kun ovat just alkaneet tuottaa satoa. Uusille omppupuille on tehty massiiviset maanparannustoimenpiteet. Ei ole välttämättä auttanut sekään.
Kiva, kun aloitit oman kuvagallerian, Tuomipihjalaja. Täällä onkin paljon kaunista katseltavaa!
Ihania kuvia!