Okei, tännekin tämä kasvi.
25.5.2006 iloitsin vanhalla palstalla uuden lehden pilkottamista mullasta ja 16.10.2006 huomasin toisenkin lehdenalun. Ja nyt se tuokokuussa bongattu lehti on jo reilusti nelisenttinen tötterö!
Jospa se syksyn tullen jaksaisi vielä nousta isommaksi.
Tuonenkielon uuden lehden kasvuvauhti on melko hurja niinkin hidaskasvuiseksi kasviksi; kahdessatoista päivässä uuteen lehteen on tullut neljä senttiä lisää pituutta!!! Siellä se terhakasti tönöttää ja sparraa kamuaan, pienempää lehdenalkua.
JA sitten yksi huonolaatuinen kuva.....
Kuva on vinossa, kone jossa oli nettiyhteys ja kuvankäsittelyohjelma ei nyt jostain syystä pääse nettiin ja tällä toisella ei ole ko. ohjelmaa. Sitä pikkasempaa lehdenalkua ei tossa näy. Ja toi isompi lehdenalku oli vielä maaliskuun alussa kolmanneksen lyhyempi.
Nyt vähän parempi kuva tötteröstä otettu ylhäältä päin. Kasvuvauhto on ollut huimaan kun oletus on että tuonenkielo on hidaskasvuinen. Se toinen lehdenalku ei ole kasvanut tänä vuonna oikeastaan yhtään, mutta ehkä ensi vuonna..... Miettihän tämä tötterökin vuoden verran, että lähteäkö kasvuun vai eikö!
kuka on kuvannut minua ylhäältä päin no hehheh! oli ihan pakko...
*ja kissa katsoo, että mikä sille nyt tuli*
Uusi lehti on nyt kasvunsa päässä, ei sitä enää noista muista erota. Aika nopeasti se loppupelissä sen lehtensä kasvatti, kolmessa kuukaudessa tulu täysikasvuiseksi.
Minun tuonenkieloni taitaa kuolla. Ostin sen viisilehtisenä eikä yhtään lehteä ole tullut lisää. Nyt lehdet ovat alkaneet kuivua reunoiltaan. Laitoin multaan provadopuikkojakin, mutta mikään ei näy auttavan.
Mulla meni Annabella neljä vuotta ennen kuin pieni lehdenalku tuli näkyviin ja vuosi ennen kuin se pikkuinen uskalsi lehdeksi asti kasvaa! Nyt on toinen pikkuinen tyvellä odottamassa kasvuun lähtöä.
Silloin kun itse ostin kieloni siinä oli setsemän lehteä ja siitä kuoli kaksi pois. Nyt kun tuo uusi lehti on kasvanut niin siitä näyttää taas kuolevan yksi vanha lehti pois eli +/- 0 on lehtien kasvu...... Aika tylsä kasvi sinänsä kun on noin huippu hidaskasvuinen!!!
Olethan muistanut kastella kieloasi? Ja pitänyt sen varjossa? Tuonenkielo ei siedä yhtään aurinkoa, voi senkin takia kuivattaa lehtiä. Sanovat että tuonenkielo on tosi kestävä. Kasvin nimi kyllä lupaa jotain toista, tuonenkielo=kuolemankielo? Vai meneekö mulla nyt ihan sekaisin noi entisajan tuonelanvirrat sun muut?
Kaikki tuonenkielon lehdet ovat osittain ruskeana. Pitänee katsoa huomenna onko juurakossa mitään eloa. Kukkakauppias sanoi myydessään, ettei pidä häiritä pariin vuoteen mullan vaihdolla. En siksi ole uskaltanut laittaa sitä isompaan purkkiin. Olohuoneeni ikkuna on etelään, mutta kasvi on ollut huoneen keskellä. Tuonenkielo on hyvin sisustuksellinen kukka. Sen upeat tummat lehdet sopivat niin hyvin kiiltäväpintaisen pianon rinnalle.
Pakko kirjoittaa, koska minulle tämä kasvi on mysteeri…Kyselin sen hoidosta vanhan palstan puolella jo vuosia sitten, enkä ole vieläkään viisaammaksi tullut. Mun yksilö on tosin noin viisi vuotta sitten dyykattu puutarhan tunkiolta, mutten suostu uskomaan, että siinä olisi jokin “valuvirhe”.No, tämä tapaus kasvattaa kyllä vuosittain isojakin lehtiä, jotka kaikki ajan myötä ruskettuvat. En juuri kastele kasvia, eikä se ole suorassa auringonpaisteessa. Olen kokeillut sille vuosien mittaan jos jonkinlaista hoitoa ja kasvupaikkaa, mutta ei- se ei suostu kukoistamaan. Viime keväänä purkitin sen pitkästä aikaa uudestaan, mistä se ei selvästikään pitänyt ja odottelen nyt vielä ensi kevääseen… Voiko olla niin, että normaali huoneilma olisi issikalle liian lämmintä? Sehän on kai kotoisin Himalajalta. Hyviä neuvoja siis otetaan vastaan täälläkin…
Viileä, mutta ei vetoisa paikka olisi joo issikalle mieleen, eikös vain? Onko meillä omistajia täällä? Sumuttelukin auttaa kuulemma. Eikä saisi koskaan päästää auringonpaahteeseen. Kieltäydyn uskomasta että ihan pieni auringonvalo sille hallaa tekisi. Hyvin pärjäävät kerta kasvihuoneoloissa. En tosin tiedä miten ne kasvihuoneissikat ruskettuvat kun taitavat menettää lehtensä kukkasidontatarpeiksi sitä mukaa.
Olikohan sillä joku pH mitä se suosi. Millasessa mullassa se sulla on?
Hmmm. Taisin varovasti lisätä sille hiekansekaista tavallista kukkamultaa. Sumuttelenkin kun satun pullon kanssa ohi kävelemään. Siinä on nyt viitisen kappaletta ihan terveennäköisiä lehtiä, mikä on näköjään tällä palstalla ihan hyvä lukema Mun mielestä on vaan kummallista, että osa lehdistä on ruskettunut jo ihan pikkuruisina. Katkon ne rumenneet aina pois.
Ehkä vaan olosuhteet jotenkin vaihtelee sen verran että sitten närkästyy. Lehtien ruskettumisen syitä on esim. epätasainen kastelu, patterin paahde tai veto. Tsekkaile jos se pärjäisi paremmin jossain toisella ikkunalla(ja ettei siitä ikkunasta vaan salakavalsti vedä). Multa kuulostaa mun mielestä ihan hyvälle.
Mulla issikka on kukoistanut jo kymmenisen vuotta. Viileä talvilepo niukalla kastelulla, kostea vanha talo. On jopa kukkinut muutaman kerran. Keväällä ajattelin jakaa, kun kymmenenlitran ruukku käy ahtaaksi. Kaukana ikkunasta on talvella, eniten on kärsinyt ulkona kesällä, viimekesän pidinkin kuistilla. Madeiralta toin variegata-tuonenkielon, slurps!
Nopsis, puhuitko kukasta vai kavioeläimestä?
Tällä kertaa kasvista. En ajatellutkaan, että issikka on hevosrotu, isvossikka lienee tuonenkielon vanha nimi, tai vossikka tai suutarinkielo. Hitsi, pitäiskin mennä läheiselle issikkatallille, niillä en ole koskaan mennyt…
Nyt on mullaki oma tuonenkielo! Huomisen naistenpäivän kunniaksi mies sen mulle hommas, nauro vaan että onhan romanttista ostaa toiselle tuonenkielo Monta vuotta sitä itelleni halusin ja nyt sen sain!
Voi jee, sä sait sen, sehän on jo helekatin isokin…Onnea kielon johdosta
Jaoin viimein vanhan tuonenkieloni, tarjolla olisi lehdellisiä ja lehdettömiä juurakon paloja, elinvoimaisia kaikki, lehdettömätkin. Postimaksua vastaan…