Tupsukki, Haemanthus

(Huonekasvit)

Sain joskus tupsukin taimen, ja olen ihmetellyt miksei se kasva. Haluaisin kokeneemmilta neuvoja, mutta mistään en löydä juttua tästä kasvista.

Kerropa mitä teet sen kanssa?
Tässä pari omistani:)

Kasvikortistossa näyttää olevan:http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=1675

Mummeli, kerro sä, kun saat näköjään kukkimaankin. Mulla on myös tupsukki, eikä paljon kasva, saatikka kuki.
hih, kirjotin ensin tuksukki

Tupsukki (Haemanthus)  vai Tupsu (Scadoxus) ?

Ylläolevassa linkissä Viherpiha kertoo että aiemmin tupsukit kuuluivat sukuun Haemanthus, johon vielä vanha, melkein viljelystä pois jäänyt valkotupsukki (H. albiflos) kuuluu.
Muut lajit on siirretty omaan tupsujen (Scadoxus) sukuun. Tupsuja on uuden Viljelykasvien nimistön mukaan meillä peräti neljä erilaista: ansari-, loisto-, puna- ja väritupsu.

En ole tehnyt sen kanssa mitään muuta, kuin lannoitellut harvakseltaan, ja kastellut säännöllisesti. Haluaisin sen kasvavan kokoa,mutta se olla jököttää samanlaisena nysänä. Sen pitempi lehti on viisisenttinen, ja lehden leveys on alle kaksi senttiä.

Mummelillahan on hienot tupsukit. Miten niitä hoitelet, kun olet saanut ne noin suuriksi ja kukkimaan?

Itsellä ollut aika ahtaasti purkissa, ulkona en ole uskaltanut pitää näiden sateiden takia. Aika vähän tarvii mitään tehdä. Minulla ainakin on ollut vähällä kastelulla, talvella harvoin. Syksyllä yleensä kukkii.

Lepääkin joskus, mutta en tiedä koska meilläpäin, Australiassa lepokausi on kesällä.

Erittäin hidaskasvuinen, ei nyt satu olla käsillä kuvaa siemenkasvista, mutta laitan sitten myöhemmin, niin näette miten hidas on.

Sain muutamia siemeniä, joita niin hartaasti olin etsinyt, punakukkaisesta sellaisesta. Olen tiiraillut niitä joka ilta ja seurannut josko kaikki alkaisivat itämään:)

mä kastelen valkotupsukkia muutaman kerran vuodessa, ja hyvin tuntuu pärjäävän. Tai no, annan vettä silloin kun oikein repsottaa. Hyvin haaroo ja kukkiikin jonkun verran…

Mun tupsukki ei tee kumpaakaan

Netistä löysin vanhan keskustelunpätkän Tupsukista. Siinä neuvottiin pitämään se kuivana, ja täydessä auringossa.

Tässä vähän lukemista:

Monta vuotta siihen meni, mutta nyt kukkii…

Uudet tulokkaat
kuva

Mummeli,onko sinulla vielä noita tupsukkeja?

Tämä on alakanu aivan hurijaksi. Kasvaa niin että kohina kuuluu

kuva

Tässä albiflos, joka märäntyi. Jäi juuret toiseen käteen ja kasvi toiseen. Näin hyvin selvinnyt :slight_smile:

Tämä kukkii, mutta eipä se nyt kovin kaunis ole.

Tässä vielä tämä sama. Scadoxus multiflorus