Ideoita pemsasaidaksi, "vaatimukset": - havupuu tai muuten talvellakin tuuhea/peittävä - nopeakasvuinen (täysikasvuisena/leikattuna n. 1,5-2m) - ei vaativa (varjo/puoliaurinkoinen, ei kovin ravinteikas maa) - sopii kapeaan tilaan, max. 60cm levyinen
Minun tulee mieleeni havupuista tuija ja lehtipensaista taikinamarja.
Isotuomipihlaja tai pohjantuomipihlaja (matalampi). Jos ostaa pensasaitataimina (noin 6 e/kpl), kasvaa kahdessa kesässä 170 cm korkeuteen - näin teki ainakin meillä.
alppikärhöä tukilankoihin viritettynä, villiviiniä? kuihtuvat talveksi mutta kasvusto toimii silti näkösuojana
Ah, kiitos A&S. Hyvän kysymyksen olet tehnyt. Samaa olen itse miettinyt, ja tuo Valtsun ehdottama alppikärhö kuulostaa herkulliselta vaihtoehdolta minulle. Myös isotuomipihlajaa olen miettinyt, mutta sekin tuntuu meidän paikalle liian leveältä.
Ja olisihan tuossa Valtsun viestissä tietysti sille meidän villiviinillekin sopiva käyttötarkoitus… Tarttee vissiin ruveta pykäämään köynnöstukia!
Vieläkin on päättämättä laji, tosin vasta nyt on saatu pihahommat siihen malliin, että on aika päättää!
mielessä havupuuaita, jotta näkösuoja olisi myös talvella riittävä
- metsäkuusi
- tuija
- pylväskataja
- kartiovalkokuusi
- (japanin)marjakuusi
jokaisella hyvät&huonotpuolensa, mutta mikään ei ole ylitse muiden… kun kirjoituksia näillä sivuilla ja netissä lukee, aina saa jotain päätettyä, mutta mieli taas muuttuu!
"mielessä havupuuaita, jotta näkösuoja olisi myös talvella riittävä
- metsäkuusi
- tuija
- pylväskataja
- kartiovalkokuusi
- (japanin)marjakuusi
jokaisella hyvät&huonotpuolensa, mutta mikään ei ole ylitse muiden… kun kirjoituksia näillä sivuilla ja netissä lukee, aina saa jotain päätettyä, mutta mieli taas muuttuu!"
Allekirjoittaneella tismalleen sama ongelma kuin edellä. Aita pitäisi saada ja päätöspitäisi tehdä pian. Eletään 1-vyöhykkeellä. Jotenkin Japanin marjakuusi miellyttää, mutta voikohan sitä panna tuohon pellon syrjään joka on aurinkoinen paikka silloin kun aurinko paistaa. Menestyykö se? Myös pylväskatja/vastaava kataja olisi kaunis, mutta voiko niistä tehdä aidan aurinkoiseen paikkaan?
Minä kallistuisin metsäkuusen puoleen, vaikka se onkin tosi hidaskasvuinen ainakin alussa. Siitä tulee kunnon näkösuoja ja lisäksi se on sitkeä, eikä talvivaurioita ole lainkaan ensimmäisten talvien jälkeen, eikä tauteja.
Kokemusta on noista kaikista muista ihan erillisenä, ei aitana.
Kartiovalkokuusikin on hidas, kasvoi kyllä valtavaksi vuosien jälkeen, mutta ykskaks kupsahti. Kaikki kolme samaan aikaan.
Kataja taitaa olla kaikkein hidaskasvuisin (ainakin minulla oli) ja kärsi usein auringosta. Ei taida antaa hyvää näkösuojaa, ellei istuta tiheään?
Marjakuusi on myös komea ja niin kauniin tummanvihreä. Leikkasin alas isokokoisena ja silti siitä tuli kaunis. Mutta mielestäni ei anna niin paljon suojaa kuin metsäkuusi vuosittaisine leikkauksineen.
Tuijasta tuli kahdessakymmenessä vuodessa tosi risuisen näköinen (en siis paljon leikellyt), nyt aion kaataa toisenkin.
Nämä ovat omia kokemuksiani, toisilla voi olla ihan erilaisia. Tsemppiä valinnalle!