Tuunausta

Tuunauksella ymmärrän tavaran koristelua ja muuta ulkonäön muuttamista, esim. maalaamalla, värjäämällä, kirjomalla, päällystämällä, helmiä, strasseja, tarroja tms. lisäämällä. Käyttötarkoitus saattaa kyllä jossain määrin muuttua, esim. edellä kertomani harmaa kesämekko voisi muuttua juhlapuvuksi lisäämällä nauhaa, pitsiä tai muuta.
Ennen vanhaan vaan uudistettiin tai korjattiin vanhaa tai muutettiin uutta mieleiseksi.

Poika tuunasi vanhan jopon: ruoste ja vihreä väistyivät ja tilalle tuli oranssia ja mustaa ja uusi logo sapluunalla. Kaverit luuli uudeksi. Tässä kohtaa ei voitane enää puhua askartelusta?

Olkoon tämä nyt sitten tuunausta, kun käyttötarkoitus ei muuttunut, mutta ulkonäkö kylläkin. Valitettavasti ei ole "ennen" kuvaa, kun ryhdyin suoraan tuumasta toimeen.
Lähtökohtana oli vanerinen laatikko kannella ja pikkuisella laatikolla. Siis arkisen näköinen korulipas. Pienellä sahauksella, muutamalla lisäosalla ja parilla tipalla maalia sain aikaan (mielestäni) nätin käyttöesineen. Taisi tuohon tippahtaa muutama strassikin. Lahjaksi lähtee.
Korulipas

Hiano! Oliko sulla sabluuna tai joku malli noihin koristekuvioihin vai ihan vapaalla kädellä ja mielikuvituksellako ne on tehty?

Otin hieman ideoita muitten koukeroista (internetin ihmemaasta) ja väänsin sitten vapaalla tärisevällä kädellä. Tietty piirsin ensin nuo viivat alle lyijärillä.

Vesisade ajoi eilen sisälle, tuli äkillinen pitsiverhon kaipuu. Päristelin vanhan valoverhon uuteen malliin. Vähän hupsun näköinen, mutta valoisa.

Tulipa suloiset, erityisesti nuo sivuverhot ovat aivan ihanat, naiselliset ja kevyet. Hieno idea!

Nyt olen oikein ylpeä itsestäni. Sain vihdoinkin verhoiltua vanhan kulahtaneen toimiston tuolini uuteen uskoon. Tämä tuoli on alunpitäenkin pelastettu roskalavalta ja käytyn sitä sellaiset 8 vuotta ennen kuin päällinen oli jo aivan puhki.

Tulipa siisti. Miten sait nuo reunat tuonne alle?

No jo, ja miten se on saatu tuolleen nuolemaan pehmusteen pintaa, minulla olis tullu tuohon aika paljon vekkejä ja ryppyjä :slight_smile:

Nyt pitää paljastaa osaava yhteistyökumppani eli rakas mieheni ja hänen hyvät työkalunsa. Työssä tarvittiin sellaista järeämpää nitojaa, jota käytetään raksalla. Pehmusteista leikattiin sopivat palaset ja niitä muotoiltiin aivan saksilla. Kankaan pingoittaminen suoristi loput kuprut. Siinä kankaan pingoittamisessa piti olla huolellinen ja tarkka. Olisihan tuollaisen tuolin saanut varmaan kaupastakin, mutta kun on tällaisia periaatteita, että ensin pitää korjata ja vasta sitten lopuksi ostetaan uusi kun vanha ei enää toimi. Tämä tuoli on sikäli hyvä minulle, koska istun tuolilla risti-istunnassa eikä sellainen onnistu kaikilla tuoleilla.

Risti-istunnassa!

Minäkin valitsen aina sellaisia tuoleja, joissa voi istua myös risti-istunnassa :slight_smile:

Ihan ot, mutta mulla on niin kylmt jalat, että istun jalat kahdesti toistensa ympärille ristittynä ruokapöydässä. Yllättävän monen keittiönpöydän alla tämä ei onnistu. Pöytä pitäisi uusia, mutta tämä standartini ei täyty…

Mulla on tässä koneen vieressä kokonainen pieni nojatuoli, istun usein puolittain risti-istunnassa, molemmat jalat tuolilla, mutta vaihdan asentoa aika usein. Nyt olen vähän yrittänyt kylässä pitää jalat pois sohvalta, mutta vaikeaa on.

Pojan mustat farkut ovat taas mustat ja yksi pihalle aurinkoon jäänyt musta huppari myös. Värjääminen kannattaa.

Ristissä täälläkin istutaan kommenttia rustaten.
Tässä kuitenkin jotain mitä tuunailin tovi sitten. Idea on jonkun nokkelan ja toteutus on omani. Itseni näköinen laukku siitä tulikin!
 Luurilaukku

Voi jukra!

Salkkareissa Oonalla oli joskus puhla käsveska. Toi laukku on hieno

Upea laukku. (kirjoitin jo kertaalleen mutta viesti katosi) Tuo punainen väri jotenkin kruunaa koko jutun.

PikkuM: Toi on tosi hieno!!!

Kiitos kovasti ja kiva kun pidätte. Itse innostuin niin, että puran jo toista vanhaa laukkua ja puhelimen rämä odottelee tuossa vieressä. Toiseen laukkuun on tulossa hieman enemmän muutoksia, kun pitää kaksisankaisuus vaihtaa yhteen ja laittaa hiukan pitsiä. Jos vaikka löytäisi vanhan valmiin pitsiliinan, niin tulisi taas hieman kierrätystä… tai siis… en millään jaksa virkata uutta.