Työkalut ja apuneuvoniksit

Määkin juoksin äsken siellä liiterissä. ei ollut enää noita jakkaroita:(

Noita Ahdekaunokin vinkkaamia puutarhajakkaroita on taas liiterissä !!!

Täältä lopusta neuvoja isojen ruukkujen siirtoon. http://areena.yle.fi/video/924136   Kuorman voi toki puutarhassa sitoa, kun ei ole muuttourakka kyseessä. Vaikka mustekalalla.

Huomio!

Joku oli laittanut kuvan kun oli valanut sementistä muottiin luonnonkiven muotoisia laattoja. Tuossa muotissa oli samalla useamman erikokoisen kiven valukolot ja koko n. 1 neliö. Kadotin sen viestiketjun missä näin kuvan ja olisin kernaasti halunnut tietää mistä noita muotteja voi ostaa kun k-raudassa ei tiedetty niitä olevankaan.

Muistaako joku`?

Vai olisiko ollut Kotipuutarha-lehti? Tai ainakin siinä oli. En ole kyllä sellaisia muotteja missään nähnyt, saattoivat olla myös itse tehdyt.

Minä luin jutun myös ja olen ainakin siellä Huuto.netissä olleen myynnissä itse tehtyjä muotteja! Googleta betonimuotilla, betonilaattamuotti esim.

Tuollaisia epämuotoisia, mitä lehdessä oli, en ole nähnyt missään.

Muotinhan voi tehdä vaikka muoviseen pesuvatiin, tai johonkin halpis muoviseen sopivan muotoiseen vatiin. Pohjalle kun asettelee mitä mieleen tulee, saa pinnan eläväksi ja omaperäiseksi, kiviä lasia… Kun tällaista muottia käyttää, se ensin öljytään jollain vaikka ruokaöljyllä, niin ei tartu kiinni vatiin. Itse olen valanut kesällä ihan hiekkaan tehden “syvennyksen” turvin ja samoin tehnyt raparperinlehden alustan hiekkaan, mutta myös käyttänyt erilaisia valmiita muovivateja. Muovinen piparkakkuvati, mikä vain käy. Jos laatan pitää kestää, laitan aina katiskaverkon väliin ja jos sen pitää kestää esim. autonkin paino, raudoitan kunnolla. Nykyään on myynnissä peltisiä isohkoja sydänmuotteja ilm. jättipiparin valmistamiseen. Se käy sydämenmuotoisen askelman muotiksi hyvin jne.

Eikös venelakka ole just sellaista.

Jos ei montaa vuotta tarvi kestää, alkaa kyllä nimittäin venelakkakin hilseilemään pois. Ainahan sen lakkauksen voi tietenkin uusia.

Hoyabella, minä varmaan laittaisin kehykset ihan ilman lakkaa. Pinta varmasti kestää, jos puu vain pääsee välillä kuivumaan, ensimmäisenä todennäköisesti pettää kehyksien liimasauma? Venelakalla (alkydi) tulee ruma muovimainen kalvo, öljylakalla (se oikea venelakka) taas todennäköisesti liian kiiltävä ja paksu kalvo.

Kuinka möyhennätte maata , ellei ole jyrsintä. Nyt olisi tarkoitus kylvää porkkanaa ja huomaan että oma maa on sellaista ettei se ihan talikolla ja haravalla möyhenny.
Käytättekö sellaista kolmepiikkistä n. 10cm leveää möyhennintä vai mitä. En ole kasvatellut mitään juureksia niin tämä ongelma ei ole tullut eteen tai olen ohittanut sen sillä että olen muokannut vain pintakerrosta. Joskus kun olen muokannut syvenpään, niin on jäänyt sitten niitä isoja paakkuja,  ja onkaloita,  sinne pintakerroksen alle, ja kaikki kasteluvesi holahtaa läpi ja mikään vesimäärä ei riitä.

Kuten sanoin niin ei ole jyrsintä, eikä sillä mitään mahtuisi jyrsimäänkään ruutuviljelmällä.

Lapio, talikko ja rautaharava ovat kovat koneet edelleen kyllä niillä maan möyhentää . Ja mitä ihmeen paakkuja ja onkaloita sinne jää, heiluttelet vain rivakasti instrumentteja kyllä ne paakut häviävät

LL, ehkäpä maasi kaipaisi maanparannusaineita, jos isoiksi kököiksi jää.

Tiemmä kannattaisi paakkuinen kova maa kääntää syksyllä, niin pakkanen hajottaa talven aikana möykyt. Varmaan pitää paikkansa, en kyllä kääntänyt syksyllä mutta viime kesäiset kovat savipaakut jotka jätin kasasta sivuun, hajoavat ihan helposti nyt.

Vaikka eihän tää nyt tähän hätään mitään auta.

Saven rakenteeseen vaikuttaa paljon sen kosteus. Liian märkä ja liian kuiva savi paakkuuntuu maata myllätessä. Savimaalle maan muokkaus täytyy tehdä aivan optimiaikaan maan kosteuden suhteen. Mutta siis, kun vähitellen saa lisättyä maanparannusaineita, turvetta, hiekkaa yms. niin maan rakenne paranee ja ei ole enää aivan niin tarkkaa maanmuokkauksen ajankohdan kanssa.

Ja se on kumma, kun möykyiksi menee keväällä, niin koko kesänä eivät möykyt tahdo pehmetä, paitsi riittävien katteiden avulla kyllä. 

Yritä haalia katetta kumminkin.

Jos on kova savi maa ei juurikaan kannata porkkanaa laittaa ei kasvata juurta kovassa savessa möyheeksi sitä ei saa jos ei kunnolla laitta joukkoon hiekkaa ja turvetta kovettu aika nopsaa uudestaan ja se saven kovuus/möykkysyys riippuu saven laadusta.

Meillä savi kovaa kylmää sinistä palasta ei irtoa jos ei lapion päällä ei hypi tai käytä rauta kankea jos kaivaa kuopan ja siihen kaataa vettä pysyy se vesi siinä niin kauan kun aurinko se haiduttaa pois

Ja vaikka olis jyrsin niin aitosavinen maa menee möykyiksi väärään aikaan muokatessa. Kokemusta on :slight_smile: Täälläpäin kun nää pellot on tällaista sinistä savea, niin tarkkoja ovat maanviljelijätkin muokkausajankohdasta.

Mä oon aina käyttänyt Hyötykasviyhdistyksen Early Nantes 5-porkkanan siementä, koska on kokeilemistani porkkanoista parhaiten kasvanut savisessa maassa silloin alussakin, kun maa oli vielä kamalan savista. maata täytyy parantaa ahkerasti. Humus tietysti hajoaa nopeasti, mutta savi nielee hiekankin kuin joku mystinen nielu.

Parempi sian tonkima syksyllä kuin miehen kyntämä keväällä.

Minä olen laittanut porkkanoille kohopenkin kevyemmästä mullasta ja humusaineksista. Muuten kasvimaa on niin savista että porkkanoista tulee kamalia haaravänkyröitä.

…toinen niksi porkkanan viljelyyn savimaalla on kaivaa perunavaon tapainen ojanne niiden paakkujen väliin ja täyttää se hyvällä hiekansekaisella mullalla. porkkanan paikkaa kun vuosittain vaihtaa, saa näppärästi parannettua kasvimaata pala palalta.
tuomipihlaja "savi nielee hiekankin kuin joku mystinen nielu":slight_smile: asiaa ei yhtään paremmin voisi kuvata.

Anteeksi etten täsmentänyt heti kättelyssä maalajia.

Maalaji on siis jotain savista hiesua. Alunperin peltomaata. Sinistä saveakin löytyy mutta se on hiukan syvemmällä. Voi olla niinkin että kun tässä on pohjavesi, pitkälle alkukesään vain n. 50cm. maanpinnan alapuolella, niin ei kuiva varsinaiseen kunnolliseen muokkauskuntoon ja sitten kosteana ei tahdo murentua. Jos siis lapiolla kääntää sen syvyyteen, niin paakkuna kääntyy ja sitten milläs haravalla sellaista paakkua murentää muuta kuin vain pinnasta. Se maa ei vaan murennu helposti. Jos käteen ottaa paakun ja pusertaa niin sitten mureentuu.

Tosi on että homma hoituu jollain eloperäisellä, jota sihen maahan laittaa, mutta eipä tuhannen nelöin tontti eloperäistäkään ainetta niin valtavasti tuota.

Hyvä tietää ettei maan muokkaukseen ole mitään ihmevempaimia. Kylvän siis porkkanan ja lantun viikonloppuna, elle sade yllätä.

Mistä löytyisi halvalla tukikeppejä tyyliin hernekepit tomaatintaimille? Haussa siis tosiaan halpa ratkaisu, ei jotain euron kappale keppejä (niin kuin eräässä Kodin T:ssä missä kävin katsomassa). Tampereen seudulla. Tietäiskö joku?