Ei pihassasi ole mitään pensasta tms. puuvartista, mitä pitäisi leikata/harventaa/siivota, tai naapureilla? Puutarhajäte hyötykäyttöön
Koska olen ihan pöljä, raahasin kaikki aiemmin leikkaamani herukanoksat ym. bioroskiin. Voih! Ei siinä kohtaa käynyt mielessä, että olisin voinut hyödyntää.
Kysypä joltain naapurilta. Jollain joka ei ole ollut yhtä tehokas, voisi olla oksat vielä puskissa
Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta käsikäyttöisestä maanmöyhentimestä jossa on molemmin puolin 2 kpl sellaista pyörivää piikkirullaa ( en tiedä vempaimen nimeä) ja tätä sitten vedetään edestakaisin jolloin pyörivät rullat hienontavat maata.
Olisi myynnissä eräässä paikassa sellainen käytetty ja hyväkuntoinen kympillä ja mietin kannattaisiko ostaa.
Tämä äes pitäisi kyllä ostaa. Näin halvalla ei helposti muualta saa. Fiskarsilla näyttää olevan samantapaisia n.40e.
"Kotimulta" on kyllä hiukan savista, mutta pitää laittaa eloperäistä lisää. Eikä tiedä vaikka laajennan reviiriä ja sitten löytyy jo kunnon multaa ja sinne tämä olisi ihan ok.
Tietääkö kukaan nimeä sellaiselle laitteelle, jolla voi nostaa painavia betonisia pihalaattoja?
Laite kuulemma säästää selkää ja sillä voi nostaa jopa yksittäisiä laattoja ylös jostain suuremmasta alasta.
Onko kokemusta kellään tästä apuvälineestä? 50x50 sentin laatat ovat todella painavia muutoin asentaa/korjata asennusta.
Olisiko kivipihdit?
Kiitti Heksu! Kivipihdit ja laattanostin sopivat hommaan mainiosti.
Oksasilppurille mahdollisesti lisää käyttöä?
Oletteko kokeilleet silputa (leikkaavalla) oksasilppurilla lakastuneita perennoita ym. syksyistä puutarhajätettä ja onnistuiko se?
Jätteen määrää pitäisi jotenkin saada vähemmäksi ja on jokasyksyinen ongelma nuo lakastuneen perennat ja kesäkukat.
Minä silppuan kyllä perennojen ja kesäkukkien varsia, mutta aikaisemmin syksyllä kun ovat vielä vihreitä. Siksi niin aikaisin, etteivät ehdi levitä siemenestä… Esim. kosmoskukista, salkoruusuista ja piiskujen varsista saa kottikärrykaupalla silppua.
Wahlssa, jos alkaa olla pehmeämpiä, pikkurisumaisia varsia ja kiertyisivät silppurin teriin… niin pensassakset on paremmat. Silppuan lehdet pätkiksi paikallaan ja annan pudota kukkapenkkiin. Käy vauhdilla. Maatuu mullaksi. Silppurilla en ole kokeillut kuin auringonkukan ja salkoruusujen varsilla, mutta olisin mieluummin varovainen kalliin koneen kanssa.
Joskus oikein jykeviä ja kovia varsia silppuan silppurilla, mutta useimmiten sekatööreillä silppuan kompostiin tai kasvien juurelle varret.Minusta on vaivattomampaa niin kuin raahata niitä silppurille, jonka paikan määrää sähköpistoke.
Mulla on syksyisin aina sekatöörit taskussa, ja sitämukaa kun kukat paleltuu, teen niistä silppua.
Suurimman osan kukista silppuan vasta keväällä ihan tarkoituksella, varret ja lehdet suojaavat kasvin juurakkoa, toiset ovat kivannäköisiä talvella, ja joistakin saa linnut ruokaa.
Osa maatuu sitäpaitsi itsekseen talven mittaan aivan näkymättömiin.
Meillä silputtiin tänä syksynä ensimmäisen kerran perennanvarsia oksasilppurilla. Toimii kyllä, mutta varsien pitää olla melko jäykkiä, esim leimujen varret silppuuntui hienosti, samoin ritarinkannukset, nauhukset malvat ja ukonhatut.
Uudella murskaavalla silppurillani perennanvarret menee paremmin kuin entisellä ja oksien kanssa kelvollisesti, jäykemmät murskautuu ihan laulaen. JOS olisin panostanut enemmän rahaa turbopuhaltimeen, olisi voinut tuoreita kasvinosia murskata huoletta, mainoksen mukaan. Painoin tyhjällä lompakolla otsaani ostohetkellä, jälleen kerran.
…leikkaavaa haketinta en ole käyttänyt mutta murskaavalla silppurilla olen keväisin hävittänyt isot perennanvarret varsin menestyksellisesti äkkiä kompostoituvaan muotoon. useimmiten jätän ne talventörröttäjiksi (tänä syksynä taitavat jäädä kaikki, kun ei vettä tippuvia viitsi leikellä ja kantaa kekoon:-)) tai leikkaan ja kasaan johonkin sopivaan kohtaan melkein siististi. keväällä ne ovat kuivia korsittuneita ja muhjaantuvat helposti. jos jostain kumman syystä kone takkuaisi, niin oksa perennan varsien kanssa yhtä aikaa niin menee varmasti silpuksi…
Mustapäisten Saksien katoaminen multapussiin…Hmm Onko teillä muilla paha tapa kadottaa työvälineitä? Minulla on nuo pikkutyövälineet mustia, ja ne on jatkuvasti hukassa. Vaikka niitä on 2 per työkalu, niin välillä on molemmat kolmipiikkiset kuopsuttimet kateissa useita viikkoja. Pari kertaa myös tuo kanttauslapio on “maastoutunut” niin tehokkaasti puutarhaan, että olen luullut sen joutuneen varastetuksi, Niin, takapihalta :D! Syksyllä harava oli hukassa, kun se nojasi omenapuun “väärällä” puolella. Ei pitäisi ostaa mustia ja neutraalin värisiä työkaluja, vaan on kirkkaanvärisetkin vähän levottomia…
Ei auta vaikka ostaisi kirkkaan värisiäkin, kaikki katoavat.
Kaikki on aina hukassa, väristä ja koosta riippumatta.
Minulla toimii niin että kaikissa saksissa ja pikkukauhoissa on nippuside lenkki, sitten aina käytön jälkeen ripustan ne johonkin lähelle ylös…lamppujenkoukut, puiden oksilla on koukkuja,seinillä nauloihin,kukka-amppeleihin,portinpieliin …kuulostaa hassulta mutta sieltä ne ainakin näkyvät ja joskus löytyvätkin.
Pikkutyökaluihin olen oikeasti miettinyt jonkun NEON-teipin kiinnittämistä, jotta ne osuis silmään. Teknisesti ottaen ne on kyllä aina jätetty esim. istutusryhmän etualalle pystyyn sojottamaan, mutta ne vaan maastoutuu, eikä niitä huomaa! Tavarat pitäisi kerätä aina samaan paikkaan, mutta enemmän työkalut on käytössä kuin säilytyspaikallaan