Työkalut ja apuneuvoniksit

No tämä työkalujen hukkaaminen on oikea leipälajini!  Niin on käynyt muutamaan kertaan, että jokin työkalu on yli vuoden kadoksissa, ja olen jo ostanut uudenkin tilalle, sitten se vanha löytyy jostain, usein lasten äkkäämänä!  Enkä mä heitä voi syyttää tavaroiden katoamisesta, sillä itselläni on tapana hieman piilotella niitä perennojen ja pensaiden alle jotta lapset eivät nimen omaan saisi niitä käsiinsä. Ja sitten unohdan itse… Talven jäljiltä on löytynyt mm. Fiskarsin keittiösakset, oksasakset, istutuslapio, voikukkarauta jne.

Apuneuvoniksiä kaipaisin. Nimittäin kun mulla on noita isoja lasittamattomia punasaviruukkuja parvekkeella. Viime kesänä ne oli multasäkein vuorattu veden haihtumisen estämiseksi, mutta nytpä tuli mieleen, että onkohan olemassa jotain lakkaa (?) millä ruukun voisi käsitellä sisäpuolelta? Eli siis sen pitäs kestää kosteutta ja olla vaaratonta kasville, sekä eliölle joka syö ruukussa kasvavaa satoa. Lueskelin lakasta tai sen kaltaisesta aineesta mitä voi sivellä betonipinnoille, mutta onko poltettu savi nyt sitten vastaava aine. Onko kukaan tehnyt tommost? Ulkopuolelta lakkaaminen on tietty sekin, mutta kun haluaisin ruukkujen pysyvän karhean näköisinä ja kenties sammaloituvan/muuttuvan kulahtaneiksi.

Äitienpäivälahjatoivelista sitten kasvoi. Kottikärryjen ja oman, kapean puutarhalapion lisäksi tahtoo nyt myös teräksisen, kapean, teräväreunaisen istutuskauhan, joka kestää vääntöä .

Emo , fiskarsin muovilapio on " jautaa " , kevyt ja kestävä .

Mul on ohuita teräksisiä -ne ei vaadi niin paljon ruista ranteeseen kun tökkää maahan.

Mä ostin viimekesänä Fiskarssin kapean, kourumaisen muovisen istutuslapion, eipä oo sen jälkeen muita tullu käytettyä. Mä tykkään.

Ai jaa ja minä olen luullut, ettei niillä muovisilla tee mitään.

Minulla on noita Fiskarsseja muutama ja ne on kestäneet vuosia. Edes lapset eivät saa niitä rikki vaikka kaivaisivat mitä.

Miulla on käytössä aina puukko, isommat kuopat kaivan lapiolla.

Tuommoinen kapea on kellarissa;)

ne muoviset ovat itseasiassa lasikuituvahvisteisia. omani leveämpi ja kaposempi ovat peräisin vuodelta 1982 ja musta-oranssit väriltään. ensin vähäisellä käytöllä parvekepuutarhassa, sitten 1987 lähtien mökillä rankassa käytössä. - kotona on nyt myöhemmin ostettu sini-valkoinen…

No nythän minä tohdin noita ostaa.

Minulla myös on noita istutuskauhoja kaksin kappalein. Nyt tänä keväänä ostin lyhyt vartiset halpis lapiot ja voi jestas kuinka olen tyytyväinen. Eilenkin mätin viimekesän kasaan säilöttyä multaa isoihin ruukkuihin daalanjuurakoita istuttaessani ja homma kävi leikiten.
Fiskarssin vastaavat olisivat olleet paljon kalliimmat ja varsi oli pitempi.

Mulla on Fiskarsin muovikauhoja pari ja ne käyvät hyvin istutushommiin, mutta jotenkin tykkään noita rikkiksiä irrotella kapealla teräskauhalla, kun sen voi terottaa. Entinen oli tällainen.

Rikkaruohojen kanssa käytän enimmäkseen kaviokoukkua. Sillä on mukavan kevyt nykäistä vaikkapa rönsyleinikit juurineen, tai rapsutella heinien ympäriltä multaa sen verran, että saa näpeillä kiinni.

Fiskarsin muovilapiotkin toki ahkerassa käytössä (silloin kun onnistun jonkun niistä löytämään, eh). Tuollainen lyhytvartinen lapio on myös yksi lemppareistani. Isot rautalapiot ovat itsessään niin painavia, että niillä työskentely tuntuu kamalan hitaalle ja hankalalle.

Rikkisten kaiveluun minulla on vanha iso meisseli. Tyytyväinen olen, kun saa voikukan juuretkin pois.

Kiva ja mielenkiintoinen lukea, millaiset välineet on käytössä :slight_smile:

Lyhytvartinen lapio on hyvä sijoitus, säästää selkää. Muoviset istutuslapiot ovat kestäviä. Mulla monta. Osa fiskarsin ja osa jotain euron kappale-halpiksia, molemmat yhtä hyviä. Rikkisten kaivamisessa mulla on käytössä 2 vahvaa voikukkarautaa ja sormihara (= kaviokoukku).

Mimmonen se kaviokoukku on ja mistä semmosia voi saada?

emo, fiskarsista sanotaan "Terän voi tarvittaessa teroittaa", eikä ole pelkkää valmistajan itsekehua:-)

Prismasta olen ostanut, hevostarvikeosastolta. Se on sellainen…ööh…raudasta taivuteltu koukku. Niin yksinkertainen kapistus, että vaikea kuvailla, hih. 

edit. Vilkaisin hinnan, 1eur

No sieltä kysymään, eiköhän se selviä - kiitos.
Googlasin kuvan.