Meille opettajat ovat sanoneet, että yksi poika riittää kuudelle tytölle. Mutta ainahan on parempi, jos suhdeluku on pienempi.
Tietääkseni tyrni alkaa tuottamaan satoa vasta parivuotiaana aikaisintaan. Ostin Multasormesta tyrni-paketin (2+1). Tytöt ovat aika isoja, kuulemma noin 4-vuotiaita (tätä infoa ei jostain syystä ollut taimiston lapussa). Poika on huomattavasti pienempi ja luulen sen olevan myös nuorempi. Tytöt ovat noin metrin mittaisia ja hyvin haarottuneita, mutta poika on alle puolet tuosta pituudesta ja vähähaarainen. Mahtaako siitä olla vielä pölyttäjäksi?
Onko tyypillistä, että alemmat versot ovat kaljuja? Vai olenko liian malttamaton lehtien tulon suhteen?
Tyrni on mielestäni kaunis kasvi vaikkei tulisi yhtään marjaa!
Tyrneistä kuvia kaipailen minä! Kummallinen tämä tyrnin otsikko, kun vain Kurpitsa on laittanut pari kuvaa viime vuonna.
Minä en osaa hahmottaa, miltä ne piikittömät tyrnit näyttäisivät isoina. Pihassani olisi niille hyvä paikka tiedossa, mutta lukumäärää ratkaistaessa olisi niin hyvä hoksata niiden habitus isona paremmin.
Oikeasti olen läheltä nähnyt vain niitä luonnontyrnejä Kaskisten kivikoissa ja siellä ne olivat nähdessäni kaikki hyvin matalia - merituulilta suojautuneita yksilöitä.
Tässä meidän tyrnit. Edessä poika huitelee jo varmaan kolmessa metrissä takan tytöt vähän pienempinä. Alaoksia olen karsinut, että mahtuu kulkemaan. Muistaakseni jotain lajikkeita itärajan takaa.
Kurpitsan tyrnien ikä on? Yllätys minulle että ovat noin puumaisia, olen kanssa mieltänyt ne enemmän piikkisiksi puskiksi Omat tyrnini istutin tänä keväänä, mutta ikää en niille kyllä osaa sanoa. Puutarhalta ostin mutta mistäs sen tietää kauanko ne siellä on kasvaneet. Tytöt on n. metrisiä korkeimmalta osaltaan, poika varmaan puolet pienempi.
Tyrnin kasvatuksesta en tiedä mitään, enkä edes yritä neuvoa, näitä vain kasvaa meidän mökillä, merenkurkussa luonnonvaraisena. Ihan nättejä puskia tulee jos vain valoa saavat tarpeeksi, ranta lepikot ovat tappaneet monia kauniita tyrni kasvustoja kun niitä puskia ei kukaan raivaa,varjossa tyrni kuolee.
Kallion ja kivien koloissa kasvavat ns multaa ei täällä ole, eikä sitä kalkkiakaan, merivesi huuhtelee juuristoa ja niillä eväillä pärjäävät.
Voihan se olla että puutarha version tarpeet ovat erilaisia. Luonnon kasvina kasvaa kovin vaatimattomissa oloissa.
Kiurunkannus, marjovatko nuo myös? Ja jos, niin pystytkö vertailemaan marjojen makua niihin viljeltyihin tyrnimarjoihin? Mielenkiinnosta kysyn Mutta puumainen näyttää tuokin olevan, eli voisi kai olettaa että vanhemmiten sitten muuttuvat enemmän puumaiseksi.
Viime vuonna oli hyvä tyrnisato ( ei kuitenkaan tuollainen kuin Kurpitsalla) ja tänä vuonna yhteensä kymmenkunta marjaa. Myyrät söi kevättalvella osan pensaista aika pahasti mutta uutta versoa ovat onneksi tehneet. Myös juurivesoja on ilmestynyt kesän aikana. Tänä vuonna suojaan tyrnini jo syksyllä, järsikööt myyrät orapihlajaa.
Olen muutamana vuonna käynyt keräämässä viljeltyä tyrniä. Lajikkeita on monia ja marjat voivat olla niin pieniä kuin suuriakin. Väreissäkin on eroja: punaisesta erilaisiin oransseihin. Kaikki marjat ovat pysyneet hyvin koossa. Jos marjat ovat liian kypsiä, ne eivät varmaankaan enää pysy koossa hyvin.
Otaporkkana, kävin juuri vastikään Viherpeukkujen myymälässä ja siellä oli tyrnejä myös vielä myynnissä. Nimiä en muista, mutta oletan että kaikki on kasvatettu itse siellä puutarhalla. Eli jos meinaat kysymykselläsi että onko ne taimet tuontitavaraa jostain Suomen ulkopuolelta, olettaisin etteivät ole. Mutulla vastaan.
Tekeekö poikatyrni marjoja?Löysin viime syksynä 3 marjaa Rudolf poikatyrnistä, nyt tässä mietin että onko kaikki 3 puskaa tyttöja kun marjoja on tullut vain muutama hassu ,puskaat on semmoiset metrin korkuiset.