Tyrnin kukkasilmut pullistelevat, kuinka arka tyrnin kukinto on pakkasille?
mitenköhän Torvikukan tyrneille loppunsa kävi?
Oli minulla aiheesta asiasta: voiko tyrnituotteita syödä liikaa? Tavanomaisessa epähuomiossani join tänään täräkän annoksen tyrnimehua (olisiko puoli desiä?) ja imaisin kitusiini purkillisen tyrnikiisseliä. Pitäisiköhän nyt parilta päivältä jättää välistä?
Toistaiseksi en muista mistään nähneeni mitään varoituksia tyrnimehun vaaroista. Itse en epäröisi nauttia sitä ''vaikka kuinka paljon''.
Suurina annoksina tyrni voi aiheuttaa ripulia.
Tässä tutkittua tietoa tyrnistä: http://www.kotinet.com/timo.haapajoki/Tyrni.htm
Tyrnimehun sivuvaikutuksena on sen piristävä vaikutus
Pitkäaikainen liiallinen käyttö voi tuoda iho-ongelmia - kuten c-vitamiininkin liikakäyttö. Mutta puhutaan kyllä sellaisista määristä, että oksat pois....
Minä olen vain kerännyt tyrnin rasioihin ja pakastanut ja syönyt niitä kokonaisina viilin kanssa. On se tyrni niiin hapanta, että minun on pakko sokeroida ne ensin. Kuulemma varsinkin tyrnin siemenessä on kaikenmaailman flavanoideja,-vai mitä ne nyt oli-, jota ei missään muussa marjassa olekaan. Joku kun keksisi, miten noita keltaisia "punkkeja" saisi paremmin nypittyä puskista. On niin hidasta hommaa, että siinä meinaa tulla uskonpuute. Ja taas se aika on edessä, keräämisen ihanuus.
En ole löytänyt mistään mitään ruokaohjetta, joka olisi tehty kokonaisille marjoille. Niissä käytetään yleensa ja aina mehua. Sain yhden hillo-ohjeen, joka oli maultaan melkein kuin lakkahilloa.
Ystäväni tyrnit ovat harvoja, alaoksat kuolleita. Niiden iästä ei ole tietoa. Miten nuorennusleikkaus olisi parasta tehdä ? Leikataanko kaikki pensaat maantasalle ? Ja milloin se olisi parasta tehdä ?
Moikkamoi!
elikkä suoraa asiaan:
- Mistä tyrnin siemeniä saa?
- voiko tyrniä kasvattaa sisällä
- tarvitseeko tyrni talven?
miten saan tyrnit tuottamaan satoa. mummi
En ole koskaan itse kokeillut tyrniä kasvattaa. Siskollani on sitä kasvamassa tuolla etelämpänä mökillään. En tiedä onko satoa jo tullut. Viljelyssä tarvitaan yksi poikatyrni kuutta tyttötyrniä kohti. Satoa kasvit alkavat tuottaa muutaman vuoden iässä. Eli odotettava on ainakin muutama vuosi
Miulla on olleet n.10-vuotta. Huonossa paikassa kasvavat, korkeutta n.3m. Satoa on tullut 4-5-vuotta.
Tyrni leviää juurivesojen avulla riesaksi asti, joten pienille tonteille en sitä laittaisi. Korkeus ei ole ongelma, mutta leviäminen on. Tuttava tuskailee tyrninsä kanssa.
Onko kenelläkään kokemusta kasvattaa tyrniä savimaassa? Olen saanut kyselyihini "ehdottoman ein" ja "miksikäs ein". Kyseessä olisi savinen peltomaa, lähes kokopäivän aurinkoinen paikka. Todella mielelläni kuulisin kannattaako edes yrittää - ne puskat eivät ole niitä kaikkein halvimpia, mutta tyrni kiinnostaisi kovasti, joten kokemukset olisivat tervetullutta lukemista.
naapurin tyrnit kasvavat täydessä savimaassa nurmikon keskellä, näkyy satoakin tulleen aiempina vuosina (ja vesoja:))
Voi hyvärinen aika. Tyrni vaatii aurinkoisen paikan,KALKKIA on maassa oltava runsaasti, ei lannoitteita, kasvi on TYPENKERÄÄJÄ.
Savimaassa miullakin. Juuriversoja on ollut tänä aikana kolme kappaletta.
Siirsin muutama vuosi sitten noin metrin mittaisen tyrnin ja juuret olivat monta metriä pitkät, sen verran ainakin kaivoin niitä. Kyllä se siirrosta kärsi pari vuotta, ehkä paikkakin oli huonompi, eli ei niin aurinkoinen kuin edellinen.
Pojan viereisessä tyrnissä on marjoja ensimmäisen kerran oikein kunnolla toisissa vain muutama. Tuuli ei keväällä tainnut olla oikean suuntainen, väliä tyrneillä on muutama metri.
Peitin marjaisen tyrnin hallaharsolla, verkko ei lintuja estänyt syömästä marjoja. Tänä vuonna aijon saada itsekin niitä, viime vuonna linnut söivät ne muutamat jotka tulivat.
Meillä täällä on kaupunki istuttanut tyrnejä meren rannan kävelytien varteen. Ovat tämän kesän aikana levinneet juurivesojensa avulla koko parkkipaikan leveydelle. Aivan hiekalle, mutta sellasessahan ne oikeassa ympäristössäänkin kasvaa. Rantahietikossa. Siitä saisi taimia, jos tarvitsisis. Eikä marjat ole kelvanneet koskaan linnuille. Yksi naisihminen keräsi sitkeästi pussiinsa niitä viime syksynä. Minäkin aina ohimennen söin, mutta en kyllä jaksaisi poimia. Ovat sen verran hitaita poimittavia .
muistelen kuulleeni, että jääkauden jälkeen ovat tyrnit kasvaneet Suomessa kaikkialla,
sitä mukaa kuin muu kasvillisuus on lisääntynyt, ovat paenneet rannoille,
eivät kestä kilpailua ?
naapurin puskat on olleet täynnä marjoa, ei ole linnut kelpuuttaneet....
niitä on puskissa vielä keväälläkin
siis savipellolla valossa :)
Meillä on kyllä harakoilta suojattava, niille kelpaavat.