Senverran tuntuu ihmisillä olevan savimaassa tyrniä kasvamassa, elossakin edelleen, että taidan uskaltaa ensi keväänä laittaa itsellenikin muutamat puskat kasvamaan. Kiitos kaikille tiedoista, täytyy talven kylmillä keleillä opiskella lisää tyrnitietoutta.
Melkeimpä tässä naapurissa on tila, jossa kasvatetaan mm. tyrniä. Tänään juuri olin yrittäjän puheilla ja hän kertoi, että esim. viime talvi ei vauroittanut kotimaisia tyrnilajikkeita ''Terhi'', ''Tytti'' ja ''Tarmo'', mutta venäläiset lajikkeet taas näyttivät surkeilta.
Melko savista näytti maa sielläkin olevan. Verkolla oli ympäröity -alkuvuosina jänikset tykkäsivät kovastikin, mutta kun piikkejä aikaa myöten kasvoi enemmän jättivät rauhaan.
Appivaarilla on muutama rivi tyrniä kasvamassa vanhassa savimaassa. Hiekalla ovat parantaneet maata ja juurimattoja käyttäneet. Hyvin toimii muuten, mutta marjat tuppaavat olemaan hiukan liian korkealla meikäläiselle, joka ei tikkaille uskalla. (Anoppi uskaltaa, ja siksi meillä onkin vieläkin pakastimessa tyrnimehujäitä
Minulla on neljä tyrniä, kolme Raisaa ja yksi Rudolf. Kasvavat auringossa vanhan perunamaan laidalla ojan varressa. Ovat iältään kuusi vuotiaita. Viime vuonna kerättiin liki 10 litraa marjoja ja tänä vuonna tulee vieläkin enemmän. Ne, jotka ihmettelivät, ettei satoa tule, niin oletteko ihan varmoja, että omistatte sekä tyttö- että poikatyrnejä?
Linnut on jo osan tyrneistä syöneet. Pakko tänään kerätä loput.
Jostakin kirjasta luin, että tyrni tykkää kuivasta ja karusta maasta. Itse istutin sellaiseen etelärinteeseen hiekkapitoiseen maahan. Niin kuivaa, että nurmikko ei ainakaan siinä viihdy. Laitoin paljon kalkkia ja syyslannoitetta. Kalium ja fosfori ovat kuulemma tärkeimpiä ravinteita mitä tyrni tarvitsee. Onko kukaan saanut tyrniä viihtymään kuivassa rinteessä?
Hei mitkä linnut syö tyrniä? Minulta ei ole tähän asti vielä linnuille marjat kelvanneet, mutta nyt en tiedä , yhden iltapäivän aikana hähisivät kaikki loput marjat, ja ihmettelin oliko linnut vai ihminen,kun oli muutaman marjan yhteen oksaan jättännyt missä oli marjat homehtunneet.
Meillä harakat taittoivat oksan päitä ja tiputtivat ne maahan josta söivät marjat. Lehtiä saivat myös aika lailla alas.
Onko tyrni itsepölytteinen; meillä on oolut tyrni 20v, sitten ostettiin toinen Raisa t Rudolf, en muista kumpi, pitääkö nyt hankkia molemmat, tuottaako ne täällä pohjois-Pirkanmaalla.
Molemmat pitää olla. Nyt tarvisi vaan tietää kumpi siulla jo on.
Tyrni tuntuu kasvavan ihan mukavasti savisella peltomaalla kun auringon paistetta ja tuulta riittää. Toki savimaahan kannattaa sekoittaa hiekkaa. Pölyttäjä “Rudolf” voi löytyä myös naapurin palstalta.
Jossain Savossahan on isompikin viljelmä… Oli maa minkälaista tahansa, KALKKI on se kaikkein tärkein!
Tiedä muusta muutta seisova pohjavesi ei tunnu tyrnille sopivan, vaikka toisin luulisi. Myös pelkkä hiekka (kuivuus) voi vaivata. Pirkanmaa on sinänsä Ok tyrnille. Sodankylässäkin on tyrniä kasvateltu, ongelmaksi muodotui korastyrnien herkkyys kuolla tai ainakin olla kukkimatta. Niin koiraitahan tarvitaan esim. 1/5 tai jopa vain 1/6 kokonaismäärästä. Myös koirasoksan varttaminen naaraaseen onnistuu ainakin periaatteessa.
Miulla on sellainen muistikuva, että poika kukkii näyttävämmin. Yritin etsiä joskus siitä ottamani kuvan, mutten löytänyt. Oikokaa viisaammat jos puhun palturia.
Löysinpä sittenkin,
vuodelta 2005 otettu kuva Ruudolfin kukinnasta.
Tässä samaan aikaan kuvattu Raisa.
Minä en muista minkä nimisiä minun tyrnit on. Jotain siperialaista lajia kumminkin. Tähän aikaan erottuu miespuolinen pulleampien silmujen avulla. Naiset on pienemmillä silmuilla varustettuja. Minun tyrnin marjat ovat aika isoja ja soikeita ja pensaat vähä piikkisiä melkeinpä piikittömiä.
vastaan tänne, on jo valmis otsikko
emikasvi on tyttö, hede poika
Kertokaas tyhmälle että kumpi on poika, ja kumpi tyttötyrni, siis kun lapuissa lukee emi ja hede...
Edellä oleva viesti oli vikapaikassa, ja edellisen sivun viimeinen viesti on siis vastaus tähän. Eli vastauksen nähdäkseen täytyy piipahtaa sivun 6 alareunassa…pikku vaiva
Kiitos kibuvitsille