Tyrni, Hippophae rhamnoides

Tyrnin taimia olisi. Nyt keväällä "syntyneitä" juurivesoja. Arviolta lähemmäs sata taimea ... kymmeniä ja kymmeniä kuitenkin.

Jos joku haluaa noutaa, niin tervetuloa hakemaan (en lähetä postissa surullinen). Viimeistään viikonloppuna suurin osa menee ruohonleikkurin teristä läpi. Osan yritän saada pelastettua jonnekin, mutta itse en valitettavasti voi tyrnimetsää kasvattaa.

Laittakaa hölöä jos kiinnostaa.

ps. Muitakin ylimääräisiä taimia on edelleen (valkosipulia, talvikynteliä, kultatyräkkiä, muutamia pieniä keijunkukkia (tosipieniä) yms.jotain kesäkukkiakin on muutamia ... narsissitupakkaa jne.)

Meilläkin on vaan Raisa, jostakin alennusmyynnistä. Virosta toin tytön ja pojan joskus, muttei ne halunneet asua meillä. Poikaa kaivattaisiin siis tännekin, mutta toinenkos niistä vaan tekee juurivesoja?

Hoyabella, kävin Ahosen taimiston verkkosivulla katsomassa tyrnin saatavuutta, niin ainakin se näyttää, että siellä olisi kumpaakin vielä myynnissä. Voihan olla, että näyttää vaikkei olekaan enää. Mutta jos siellä on niin, tietääkseni verkkokauppa toimii ja on hyviä taimia.

Siis poika suttuisen näköinen kukkiessaan

Sain tyttötyrnin juurivesoja ruukuissa anopin naapurilta, mutta tänä kesänä istutetusta poikatyrnistä ei ole vielä vesoja noussut. Kuten Hoyabella taannoin, etsiskelisin poikatyrnin pikkuriikkistä alkua (eivät nämäkään vesat vielä vaaksaa isompia ole). Jaetaan sitten vaikka naapurin kanssa pikkiriikkisille pihoillemme tai sitten istutan asuntoyhtiön piha-alueelle, niin mahtuvat paremmin.

Tyrnit alkavat saada väriä. Tänään yritän harsottaa ne, ettei harakat pääse noukkimaan satoa ennen minua.

Yritän kerätä voimia loppujen tyrnien keruuseen. Ei taida nyt mielikuva harjoitukset auttaa, on se niin ikävää puuhaa.

joko tyrnit on keruukunnossa,en ole käynyt katsomassa!!!se jos mikä on ikävää puuhaa!minulla on luonnontyrniä ja se on vielä piikkisempää kun jalotyrni.sitten ihmiset torilla sanovat että ,voi kun kallista.tänä vuonna tulikin aika runsas sato,se tietää muutaman tunnin pensaassa oloa.yhtenä kesänä laskettiin että 14 tuntia ja 6 litraa.nyt vielä joudun keräämään kaikki itse!

Ja minä kun kiroilin jo karviaisten keruussa… Mulla olisi yksi tyttötyrni odottamass apoikatyrniä, ja sitten pitäisi löytää niille paikka. Mutta keruu kuulostaa kidutukselta. hehe.

Pari litraa sain kerättyä ja vielä niitä riittää. Harakat ja varikset olivat jo käyneet hakkaamassa oksia maahan josta on helpompi marjoja syödä.

Poppius, karviaiset saa hyvin kerättyä marjanpoimurilla, mahtaako toimia tyrniinkin!

Kuinka leveäkasvuinen tyrni on? Tein aidan viereen hiukan vajaa metrin levyisen penkin (pitkä penkki on) ja mietin että myös muutama tyrnipensas siihen olisi mukava laittaa. Kun syystä tai toisesta himoitsen niitä marjoja…pakko saada, pakko saada… Mutta leveäkasvuinen ei käy, mieluummin kapeampi ja korkeampi. Kuis tyrnin kanssa on, millaisissa paikoissa teillä muilla kasvaa?

Miulla on aika kapeat ja korkeat, eli hankalat kerätä, tikkailla. Varmasti riippuu vähän siitä leikkeleekö nuorina.

Mistä tietää että tyrnit on keruukuntoisia? Nimim. eka kertaa sadon korjuuseen…

No justiinsa on samat kokemukset kuin Habakukilla. Pakko on poimia meidänkin tuntemattomattomaa lajiketta olevat tyrnimme vähän vajaammin kypsänä. Kyllä noissa marjoissa hyvä aromi jo on, mutta jos päästää ihan kypsäksi tai peräti pakkasen puremaksi, niin sormistaan ne saa kerätessä nuolla.

Ihan semmoisenaan tykkään tyrnin marjat syödä ja pureksia siementenkin aromit ja hyötyaineet talteen. Ihan semmoisenaan pakastan marjat pienehköissä erissä (tai irtonaisena rasiaan, jos ovat kuivahkoja pinnaltaan). Teen sitten sauvasekoittimella murskaa vähän kohmeisista marjoista ja sekoittelen sitä pienen fruktoosimäärän kera vaikka jogurttiin, rahkaan tai aamupuuroon. Herrrkkua!

Nobile

Jeps. Samat on kokemukset täälläkin ja musta ne maistuukin jo aika kamalalle jos niiden antaa silleen mennä syvän oranssiseksi. Vaaleankeltasina ne on sellasia tosi kirpsakan appelsiinin makusia, syvemmän keltasina just hyviä ja siitä eteenpäin pitää jo pitää kiirettä keräämisen kanssa ennenko non oranssia mössöä. Mulla on epäilys, että niin vitamiinipitoinen marja on varmaan aika vitamiinipitoinen vaikka ei oliskaan ylikypsä.

Minulla on myös yksi tyrnipensas jonka marjat on tosiaan aivan kuin hiekkaisia. Olen kasvattanut sen siemenestä kauan sitten. Siemenet oli kuulema Virosta lähtöisin. Pensas on niin piikkinen, että marjat olen jättänyt poimimatta.

Tyrni on typensitoja eli ei mitään lannoitusta, mutta kalkkia reilusti!

Tyrnien maussa ja kypsymis ajassa on aika paljon eroja lajikkeiden mukaan. Kypsien marjojen väreissäkin on eroja lajikekohtaisesti. Toiset ovat keltaisempia, toiset enempi oransseja. Samoin piikkisyys on lajikekohtainen.

Niinpä! =)