Tyyriä, Synadenium grantii

Tyyriasta ei tainnut olla vielä mitään, joten laitan tähän myös kuvan. Tämä kuvan tyyria on , Synadenium grantii '' Rubra'' .

Tyyria on helppo kasvi ei tarvi oikeastaan mitään hoitoa, joskus vettä lorauttaa juurelle. Tämä punalehtinen ei kasva niin paljoa, kuin vihreälehtinen, mutta yhtä helppo.

En tiedä miten anoisin, mutta jos tuosta jossakin vaiheessa saisi pistokkaan?

BlackLace , laitan sulle pienen pistokkaan, se kyllä lähtee hyvin kasvamaan, saisinko vaihtariksi liisankukkaa ,kun omani kuolla kupsahti ?

mulla on vihreä versio tyyriasta,ja kasvaa kyllä huimaa vauhtia vaikka on hyvin nuori kasvi kyseessä,sen oon huomannu että aika juoppo on veden suhteen mutta viihtyy varjoisammassakin paikassa,helppo kasvi kyllä on:)

Aion latvoa punalehtisen tyyriani. Kiinnostaako latva?

Saanko tehdä tyhmän kysymyksen: missä vaiheessa ä-pilkut ovat poistuneet tämän kasvin suomenkielisestä nimestä, kun VKN:n (vuodelta 2004) mukaan se on tyyriä?

Pilkuista en tiedä, mutta tyyrian latva lähtee huomenna uuteen kotiin.

Mun mielestä siihen kuuluu pilkut, käyn lisäämässä.

Sori, että olin mokannut ja jättänyt ä:n pilkut pois.

Tyyriäni lakkasi kasvamasta,vaikka aluksi huimaa vauhtia kasvoi,mikä voisi olla syynä,valon puute?pitäisikö siirtää lähemmäs lamppua? On nyt toisellapuolella kukkapöytää missä lamppu on.Säännöllisesti kastelen lannoitteen kanssa.Muuten on hyvässä kunnossa.

Tyyrian kauniin lehdet

Tyyriasta ei ole juttua aikoihin. Sain viimekesänä vaihtarina, nimellä maitopensas Ruotsista. Antajalla ei muuta tietoa kasvista ollut. Oli n 15cm pitkä pätkä ruukussaan. Aikani tutkailtuani totesin että se on Synadeum grantii, Tyyriä. Maitiaisneste myrkyllistä, sanottiin. Se kasvoi metriseksi kesän aikaan. Loppukesän oli ulkona ja jo kompostin vieressäkin, lehdet lähes pois tippuneena. Hellyin kuitenkin ja nyt se on - toistaiseksi- sisällä ja kasvattaa innolla uusia lehtiä.  Täysikasvuiset lehdet on n 20x7cm. Näyttää lähes samalta kuin Satuesin kuva tuolla ylempänä, paitsi että tällä on kokovihreät lehdet, ja olen kasvattanut yksirunkoseksi. Enpä tähän vieläkään kovin ihastunut ole, tilaakin tarvii, mutta mutta