Uima-allas

Minä hinkuan uima-allasta mökille... On ollut mielessä, että sinne kosteaan savipeltoon kaivettaisiin kuoppa ja ehkä se jopa itsekseenkin siitä täyttyisi... Mutta kun se on niin kovin kaukana saunalta. Sitten tuli mieleen ostaa joku valmis uima-allas, jonka voisi rojauttaa pihamaalle kaivamatta mitään siihen saunan viereen, mutta... Millä te täytätte sen uima-altaan? Meillä on mökillä porakaivo ja pihakaivo, pihakaivosta ei ainakaan saada tarpeellista määrää vettä. Porakaivon veden riittoisuudesta en tiedä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja: nanikka

Mökkioloissa uima-allas projekti vaatii suunnittelua. Meillä allas omalla pihalla, joten vedensaanti ei ollut ongelma. Altaamme on reilut 7 metrii pitkä ja 3,6 leveä. Vettä altaaseen tuli 30 kuutiota eli 30000 litraa. Allas täyttyi muutamassa tunnissa tuttavamme käydessä sen täyttämässä paloruiskulla saaden vedenoton liki tonttimme rajalta. Puutarhaletkulla vesijohtoverkosta täyttö sujuu 5 cm /tunti.

tähtiputki, vaihdatko veden siihen joka vuosi?

Altaassamme on vettä 120 cm .Syksyisin kun uintikausi on lopuillaan ja pakkaset tulevat pumppu tarvitsee viedä talveksi varastoon ja tästä johtuen vedenpintaa lasketaan liitoskohtien alapuolelle. Talvella altaassa on vettä n. 100 cm. Meillä olevaa allasta ei pidä tyhjentää talveksi .Keväällä ennen uintikautta huolellinen imurointi , ph:n tarkastus, sekä kloorin laitto edessä. Vielä emme ole mittailleet ph:ta ja laittaneet klooria, koska vesi on nyt noin 7-8 asteista ja en vielä tarkene sinne mennä. Altaan päällä meillä on aina peite kun emme ui, joten allasvesi pysyy näin paljon puhtaampana. Siitä huolimatta kesäkauden aikana säännöllinen imurointi ja puhtaanapito on tärkeää. Kun olemme laittaneet pumpun takaisin paikoilleen vettä tulee lisätä se 20 cm, joka syksyllä vähennettiin . Koko vettä ei tarvitse vaihtaa.

Kiitos tähtiputki. Se on loistavaa kuulla, ettei sitä tarvitse joka vuosi vaihtaa. Sitenpä minä voisin ostaa altaan, asentaa sen, tilata säiliöauton ekana vuonna täyttämään sen ja sitten pulikoida siellä....aurinko

Tiedonhalusta kysyn, että minkä lainen systeemi siinä tähtiputken altaassa on, kun sitä ei tarvitse talveksi tyhjentää. Meillä kun pienemmätkin altaat ja astiat pukkaa halkeilemaan jäätymisen vaikutuksesta. Jopa perintökalleus 10l:n teräskattila tuli pulleapohjaiseksi vahigossa jäädyttyään. Samoin rantakiveys saa melkoista kyytiä, kun jäät murtelevat sen melkein vuosittain uuteen uskoon, ja siellä sitten vyötäröä myöten keväisin kiviä väännellään entisille paikoilleen.
onko tuossa tähtiputken altaassa siis jokin erityinen rakenne, kun se tuollaisen vesimassan jäätymisen kestää vaurioitta?

Mä muistan lukeneeni siltä vanhalta keskustelupalstalta parista tpenttiläisestä jotka jättivät vedet talveksi altaaseen. Koitin äsken etsiä, mutten juuri sitä löytänyt:( Oli hyviä kuviakin.

Ainakin Rhodoistilla oli sellainen allas, jossa hän piti talvet vettä ja suunnitteli sen talvikäyttöä? Ja pinnalle taisivat laittaa jotain "kellukkeita" mikä sitten poisti sitä jään pintajännitettä ettei allas mene rikki?

Jospa Rhodoisti itse näkis tämän ja auttaisi:) Ja käykää katsomassa vanhasta pentistä esim.

keskustelu--> puutarhan kalusteet ja rakenteet (monia kohtia, esim.puutarha-allas, piha-allas)

keskustelu--> puutarhapalsta (monia kohtia vesiaiheista, esim. lammikot ja purot)

Alkuperäinen kirjoittaja: Kaarina*

Altaaseen tosiaan jätetään vedet talveksi. Pumppu siirretään talveksi sisätiloihin , ettei jäädy. Altaaseen suositellaan laitettavaksi 20-30 vähintään 3 litrasta tonkkaa jäänpaineen vuoksi. Meillä oli 20 kpl 30 litrasta puoliksi hiekalla täytettyä tonkkaa altaassa kellumassa. Allas selvisi hyvin talvesta. Allas on materiaaliltaan jotain galvanoitua peltiä. Perustustyöt teimme huolella. Allas on osittain upotettu maahan, joskin sivuille tulee jättää vapaata tilaa. Maamassat siis eivät ole altaassa kiinni.Altaan alla/sivussa on routaeristys. Viime talvi ei ollut kova pakkastalvi ja nyt altaan vedenlämpötila on 13 astetta.Ympärille olemme alkamassa rakentamaan terassia, joka kesän edetessä pitäisi valmistua.

Mistä sinne vanhaan penttiin muuten pääse? Onko eri osoite kuin tämä vai kuinka? Mulla oli ainakin siellä juttua uima-altaasta ja Rispallakos ne oli ne hienot kuvat allasalueesta.

Kelaa sivu ihan alalaitaan ja klikkaa sieltä vanhoista keskusteluista sitä vuoden 2007 päivämäärää.

tipit-b, vanhalle puolelle pääsee etusivun (Etusivu/aiheet) alareunasta, tilastolaatikkojen alapuolelta. Siellä on kaksi päivämäärälinkkiä.

Uimakausi meillä avattu.Isäntä pulahti uimaan.Veden lämpötila 18 astetta.Itse odottelen vielä veden lämpenemistä.

Missä kuva:)

Suosittelen pikemmin ulkoporeallasta. Täysin huoleton ja aina valmis. Suomessa aika monta merkkiä… HotSprings; Arctic Spas… viimeistä suosittelen jos laatu on tärkeä :wink:

Karixxxxx on hyvä ja menee ostamaan mainostilaa jos sellaista tarvitsee. Tämä on keskustelupalsta ja mainosten floodaaminen ympäriinsä ei ole suotavaa. Poistathan asiattomat mainostelusi itse?

Katsokaas vaan, nanikka toimii jotakuinkin tasan vuoden syklillänaurua Taas minä hinkuan sitä uima-allasta.

Viime kevät meni kasvariprojektissa ja nyt olis uima-altaan vuoro. Sen verran on vuoden tuumaustauko edistänyt projektia, että kaivettu on poissa laskuista. Nyt olisi vuorossa kokeilu, eli jaksetaanko uima-allasta hoitaa. Ensin meinasin, että kokeillaan semmoisella halvalla muovisella altaalla. Mutta ei se taida olla hyvä ajatus, jos altaan korkeus on 76 senttiä... Jotenkas olen melko jämäkästi ehkä päättänyt melkein päätyä kehysaltaaseen, joilla korkeutta saa 122 senttiä, eli siellä pystyy jo vähän aikuinenkin uimaan. Ei nyt mitään kilometrin lenkkejä, mutta vähän.

Onko kellään kokemusta näistä maan pinnalle asennettavista kehysaltaista? Kauankohan semmoinen kestää lämmetä?

Maan pinnalle asennettu allas lämpiää jo viikossa kesäkeleillä. Upotettu pikkasen kauemmin. Viime vuonna isäntä alotti uimakauden toukokuun lopulla.

Eikä lämpö karkaa kun altaan pinnalle laittaa yöksi kuplamuovinmaton. ihan metritavarakin käy, sininen on tietty aina tyylikäs.

Mtäh? Onks muitakin värejä kun sininen? ihmetys

Nymme mennää kakaroitten kans laskeen kolikkopossun "lihasto"....

Kiitos!sydän

joo, on sitä tressinpoistaja väritöntä plaatua, muoviletkukaupassa. ostin viimekeväänä kasvariin lämmikkeeksi 15 m ja hinta oli jotain 8-10 €. olisikohan leveys 150 cm tai 2 m. kyllä sen joku täällä tietää ja muistaa