Meitin uima-allas nousi viime viikonloppuna. Eilen se sai palokunnalta ruiskutuksen. Tänään minä puolestani heräsin siihen, että se hiekka siihen suodattimeen pitää ostaa. Ja kävin siis hakemassa 25 kiloa "kristallikvartsihiekkaa". Tai jotakin semmoista.
Mutta kertokaapas: nyt kun mulla on hiekkasuodatin, niin mitä muita puhtaanapitovälineitä/-kemikaaleja mun pitää hommata? Vai riittääkö tuo pelkkä hiekkasuodatin? Testiliuskoja? Tai jotakin.
Klooria ja sen määrän tutkimista varten testipaketti ja siihen tabletit. Jos haluaa ottaa varman päälle. Haavi pintaputsaukseen on kätevä! Lehdet yms. on mukavampi keräillä haavilla, kuin imuroida pohjasta. Niin, imurikin on kätevä…
Meillä on pihalla hieno, uusi uima-allas, mutta vettä siinä ole . Palokunta ei nyt tuo, kun on metsäpalovaroitus alueellamme ja varoitus voi kestää vaikka elokuuhun asti, mistä sen tietää !?
Tietääkö joku mistä muualta vettä voisi saada? Oman kaivon rahkeet ei riitä, kun altaaseen menee noin 30.000 litraa.
LAitan tähän kysymyksen kyse on lasten uimaaltaasta sellainen perus pumpattava malli johon vettä menee kyllä ihan riittävästi määrää en nyt muista mutta altaan korkeus on noin 30cm halkaisia noin 170cm tuohon kun laittaa vettä niin se muutaman päivän päästä on ällöttävän limainen ja liukas onko siihen olemassa mitään ainetta joka olisi kuitenkin lapsille turvallista kun sitä vettä menee suuhun ja nenään! kiitos
hj60, happinappeja voisit kokeilla käyttää. Ne sopii tuollaisiin pieniin uima-altaisiin. Aloituspakkauksia löytyy netistäkin, omani ostin Claes Ohlsonilta viime vuonna, uudet napit messuilta keväällä. (Enkä juuri nyt muista sen firman nimeä, sorry)
Tuossa happinappien aloituspakkauksessa on levänestoaine lisänä, mutta viime kesänä en itse tarvinnut sitä ennenkuin sen jälkeen kun happinapit loppui ja siirryin klooriin (kun en löytänyt happea enää mistään.) Happi on tarkoitettu pieniin altaisiin, ja on ainakin tuossa isossa altaassa hilkun arvokasta käyttää. Mutta niin paljon mukavampaa
Nyt justiinsa tuli mieleeni, että enpäs tiedä tarviiko se happi vedenkiertoa tuekseen? Lasten altaassahan sitä syntyy itsestään polskiessa, uima-altaissa ja akvaarioissa on pumput.
Viherpeippo, laita sinäkin sitä substraattia, niitä pieniä kiviä. Minun altaani on pysynyt niin kirkkaana kivien ansiosta. En olisi uskonut, että niillä on niin suuri merkitys. Uima-altaaseen ne eivät tietysti sovi. Pussi ei ollut edes kallis, ja kivet voi pestä kuumalla vedellä, kun ovat tarpeeksi likaisia, ja uusintakäyttää. Suosittelen lämpimästi!
Meidän viime syksynä valmistunut allaskumilla vuorattu allas on 3m leveä, 6m pitkä ja 2m syvä. Heitettiin sinne keväällä veden vaihdon jälkeen substraattia kaksi säkkiä ja välittömästi ihana puhdas vesi muuttui sameaksi. Emme pesseet niitä kiviä. Ei muuta kuin uusi tyhjennys ja täyttö. Nyt pestään kivet huolellisesti ennen laittoa. TOivottavasti nyt onnistuu.Koska allas on UIMA-allas, emme haluasi sinne mitään turhaa kuten kasvia ja pumppuja. Mitenkähän noin ison altaan klooraus mahtaisi onnistua vai miten saisi veden pysymään kirkkaana, jos subtraatti ei toimi?
Hei J317----numerosarja tuossa yllä. Pyydän sinua lisäämään itsellesi nimimerkin, sellainen meillä kaikilla täällä on. Tapahtuu tuolla "oma profiili"-kohdassa. Samalla siellä ollessasi voisit lisätä itsellesi näkyviin paikkakunnan ja kasvuvyöhykkeesi (sille ei tosin ole omaa paikka, käytä vaikka kohtaa "maa").
Avataan saksilla pussi, leikataan alapuolen molemmat nurkat saksilla auki (pieni pala pois), päästellään letkulla vettä pussin sisälle. Moska tulee ulos pussin alanurkista. Käytä runsaasti vettä. Vesi saattaa silti tulla pikkuisen sameaksi, mutta kirkastuu hetimiten.
RailiM, kyllä tuon kokoinen uima-allas mun mielestäni jo vaatii pumpun ja suodatinlaitteet. Miten siitä muuten saa epäpuhtaudet pois, joita sinne menee ilmasta ja uimareiden mukana?
Meillä on 16 kuutiota vettä ammeessa ja siinä suodatinpumppu jonka lisäksi käytetään uima-allaskemikaaleja, joko happea tai klooria, levänestoainetta ja pH-tabletteja sen puhtaanapitoon ja pH:n säätöön.