Ukonhattu, Aconitum

Muutamalle olisi keltaisen ukonhatun siementaimi.

Keltainen? Enpäs olekkaan nähnyt.. laitan hölöä!

(Muakin kiinnostais, mutten kehtaa ääneen sanoa kun olen jo niin monet taimet jutitalta saanut...)

Kysyntä ylitti tarjonnan.

Keltainen ukonhattu näyttääpi tältä

On oikein sievä ja upea keltainen ukonhattu, en ole nähnytkään muun värisiä kuin niitä sinisiä..pitääköhän sekin nyt laittaa puutelistalletäh?

Viime kesänä istutin vaaleanpunaisen ukonhatun. Yhtään en muista, mihin sen istutin, mutta kovasti toivon sen kasvavan...

Keltaisen ukonhatun siemeniä olen pariin kertaan kylvänyt, mutta yhtään ei ole vielä itänyt.

Lisää ukonhattuja, tässä sinivalkoinen.

Ja vielä..

Ja kerta kiellon päällesilmän isku

Varovasti kyselen, mutta melkein arvaan, ettei toiveeni toteudu. Onko kenelläkään KÖYNNÖSUKONHATTUA  siinä määrin, että voisi myydä pienen juurakon?  En ole onnistunut saamaan etsinnöistäni huolimatta,  Toki vaihtareitakin voisi kysellä, mutta kellä tuo harvinaisuus on, niin lienee jo paljon muutakin niin, ettei minun vaihtarini kiinnosta.

Ukonhattuni aloitti kukinnan. Ihmettelen vain suunnattomasti näitä erillisiä kukkavarsia. Olen aina luullut, että ukonhatun kukat tulevat lehtivarsien päihin. Näissä kukkavarsissa on ihan erilaiset lehdetkin. Kukka kyllä näyttää ukonhatulta ja ukonhattuna minä tämän olen ostanut. Kummallista.

Minä yritin kasvattaa punaista ukonhattua siemenistä, mutta ainuttakaan ei noussut, Syyskylvänä sen laitoin, ja kaikki muut onnistui hyvin paitsi juuri tämä ukonhattu, keltakiurunkannus ja konnanyrtti, niistä ei tully yhtän mitään.

Kyllä mirandan kasvi ukonhattu on. Mullekin tekee päähän kukat, mutta kyllä nuo ukonhatun kukkia on. Olisiko uudet varret nuo, joissa ei näy kukkia ? Tekisikö myöhemmin syksyllä tai ensi vuonna vasta niihin kukkia. Mielenkiintoinen ilmiö, mutta ilmeisesti ei mahdoton.

Lehtoukonhattu

Eka kerran kukkii kunnolla siemenistä kasvattamani Aconitum kirinense, jolle ei löydy suomenkielistä nimeä. Tämä on tanakkakasvuinen ja melko korkea. On kuitenkin pysynyt hyvin pystyssä ilman tukemista. Keltaukonhattu on tähän verrattuna todella rentokasvuinen.

Tässä vielä kasvi kauempaa, jossa näkyy sen olemus kokonaisuudessaan.

Hieno on Peukaloisen ukonhattu. Mullakin on valkoinen hattu tulossa kukkaan.

Mutta viikko takaperin raivasin säälittä pois kaikki muut ukonhatut, joita oli monta eri sorttia. En enää jaksanut taistella kirvoja vastaan!

Toi kirvahomma on kyllä ihmeellinen. Mulla on vierekkäin kaksi ihan samannäköistä ukonhattua (ainakin lehtien perusteella, odotan innolla kukkia!) ja toisessa on kokoajan kirvoja ja toisessa ei ollenkaan. Pitää varmaan kans poistaa se kirvaimuri ja jättää toinen jossa kirvat ei viihdy!

Meillä kirvat ovat myös tehneet tuhoa niin ettei takuuvarmasti yksikään aitoukonhattu kukisurullinen voi rähmä...