Unelmatädyke, Veronica gentianoides

Kasvattelen itselleni ihan uutta perennaa, unelmatädykettä. Yksi ketju oli tädykkeestä jo olemassa, mutta oli kirjavalehtistä.

Onko jollakulla kokemuksia ja/tai kuvia tästä kukasta.

Alkuun laitan kuvan omista poikasistani,

Tässä kuva yksittäisestä kukasta ja kukkavarresta.

Jos viitsit itse etsiä lisää, niitä löytyy tuosta vasemmalta Puutarha.netin Kasvikortistosta otsikolla Perennat -> Unelmatädyke ja Googlen kuvahaulla.

Tässä yksi.

Oih, miten kaunis lähikuva Nannalla

Kuinka lähekkäin kannattaa istuttaa taimet, että saan tuollaisen näyttävän tädykeryhmän kuin Kurpitsan kuvassa? Tuleeko yhdestä taimesta yksi kukkavarsi, vai onko kova haaroittumaan?

Veikkaisin, että Kurpitsan kuvassa on yksi ainoa yksilö, iän mukana se tekee yhä uusia kukkavarsia.

Yksi kasvi siinä vaan on.

Ja minä kun olin happamana kun tädykepussissa ei ollut kuin 24 siementä jotka kaikki itivät. Jos saan jokaisesta ajan kanssa tuollaisen puskan, niin luvassa on kukkapenkkien laajennuksianaurua

Mulla ei itänyt kuin 5 siementä, mutta hyvinpä riittää hymy Eilen sateen kattoon ropistessa koulin niitä kasvarissa, siellä ovat nyt karaistumassa kylmässä maailmassa.

Plääh! Odotin, että unelmatädykkeeni olisi ollut sellainen ihanan vaaleansininen, mutta tämän kukat on enemmän valkoiset.

Päin vastaisia ongelmia kuin minulla tädykkeeni kanssa! Minulla on semmonen oikein sininen ja valkoista kaipaisin…

Mulla on sitä hyvin vaaleeta tädykettä vahingossa sinisen lehtoakileijan ja siperiankurjenmiekan välissä ja oi- ne kukki samaan aikaan. Kerrankin sain ajatella että kylläpä MUN kukkapenkissäni on kaunis yhdistelmä!

Tästäkin tykkään.

Unelmatädyke tulee minulle olemaan aina se erityinen kasvi, koska se on nepalinhanhikin ohella ensimmäinen siemenistä kasvattamani perenna. :slight_smile:

Onko teillä muilla sama ongelma unelmatädykkeen kanssa kuin minulla, eli se menee pitkin maita ja mantuja vaakatasossa ja vasta kukkavanat tekee ylöspäin, jos niitäkään? Paikka ei kylläkään ole kovin kuiva, ehkä enempi päinvastoin.

Menee mulla ainakin pitkin maita ja mantuja, siksi istutin sen kuivaan penkin reunaan. Nätti kukka.

Meneekö se kuivassakin pitkin poikin?

Hiukan maltillisemmin, kohopenkin reunassa.

Variegata. Pieni alku vasta eli kukkia odotellessa.

Härmä kiusasi tätä monta vuotta. Nyt näyttäis paremmalta.

Ei taida olla kevätlookia tästä vielä, joten laitetaanpas tännekkin.

kuva