Unikko: Oopiumiunikko, Papaver somniferum

Kiitos Tupsukki! En vielä tiedä minkä väriset kukat unikoissani on, sain siemeniä joskus joltain ja tietoja että "violetti unikko", muistaakseni tumman violetti, eli olisikohan jokin tuollainen http://puutarha.net/suorakanava/kasvikirjakuva.asp?id=5315&ver=2 <http: kasvikirjakuva.asp?id=“5315&ver=2” suorakanava=“” puutarha.net=“”> Toivottavasti!</http:>

Olin ostanut jostain Virosta pussillisen unikonsiemeniä venäjänkielisellä tekstillä. Googlasin sen mitä siinä oli ymmärrettävää eli papaver somniferum. Meinasin pökertyä kun jouduin sivustolle, jossa neuvottiin oopiumunikon "lypsämistä" ja muuta huumejuttua. Huh huh…

Annemamma, taisin päätyä joku aika sitten samalle sivustolle :open_mouth:

Onneksi on lukutaito ja sensuuri kunnossa :smiley: etsin hieman toisentyyppisiä tietoja kun hain erilaisia lajikkeita…

Ihanan hempeä yllätys. "Hopeasyysvuokko", joka täällä tunnistettiin ooppiumunikoksi, avasi vihdoin kukkansa. Olin sitä ripotellut vähän joka puolelle, ja nyt koko piha tuntuu hempeilevän unikon kukilla

kuva

kuva

En niin valtavasti välitä vaaleanpunaisista kukista, mutta unikoissa ja pioneissa se on kyllä jotensakin ihana. Ei voi olla tykkäämättä.

Kyllä on ihana!

Sopii todella hyvin tuohon penkkiin!

Alkoi uusi kukintakausi. Tällä kertaa tällaisin kukin. Näistä kerään siemenet ensi kesää varten. Osa kukista kyllä ihan yksinkertaisia ilman pikkuhörhelöitä. Täytyy merkitä ajoissa nämä hörhelöiset. On ne vähän liiankin sievät, mutta sen sallii kukkasille.

kuva

Onko kukaan tänä kesänä kylvänyt oopiumiunikkoa?
Itse kokeilin kylvää suoraan Meiran maustepurkista, kun luin jostain, että näin voi tehdä. Paikka oli kuiva ja paahteinen soramaan pläntti. Katsotaan, mitä sieltä tulee.

Milloin laitoit ne siemenet maahan? Itse laitoin ne toukokuun lopulla, olisko ollut kolmisen viikkoa sitten. Täällä oli vielä sen jälkeen aika sateista ja kylmää… äsken kun kävin katsomassa niin ei ollut mitään itänyt. Taisi mennä hukkaan tämä kokeilu.

Kaksi tai kolme viikkoa aikaa kylvöstä. Odotan vielä hetken jos itäisivät. Voivat olla vaikka säteilytettyjä siemenet niin ei idä. Tänä vuonna kaikki on itänyt minulla huonosti.

Ei ole itänyt minullakaan, tai sitten en osaa tunnistaa miltä taimien pitäisi näyttää. Tuonne soramonttuun kylvin ja siellähän kasvaa kaikenlaista rikkaruohoa. Että onko ne nyt itäneet vai ei?
Ei kellään olisi kuvaa pioniunikon / oopiumiunikon itäneestä pikkutaimesta? Nehän on periaatteessa sama kasvi, joten olettaisin taimien näyttävän samalta?

oisko tuosta jotain apua?

Kiitos, tuosta saa vähän käsitystä. Mutta todella moni pikkutaimi näyttää tuolta… en nyt mene enää tihrustamaan, yritän katsella vielä heinäkuussa jos jotain näkyisi. Kylvin myös siperianunikkoa, nekin näyttää sitten taas erilaiselta. Jos siis ovat itäneet, nekään…

No niin. Ei ihan täysin hukkareissu, eli muutama kukka ilmestyi yhtäkkiä. Todella pieniä ja kitukasvuisia. Ensi kerralla ostan kunnon siemenet. Nämä oli Meiran maustepurkista. En suosittele.

Minulla ei itänyt yksikään Meiran siemenistä kylvetty unikko…

Pitäisikö kokeilla Santa Mariaa… :rofl:

Tai sitten ihan vaan oikeasta siemenkaupasts ensi kerralla! :smirk: