(Kesäkukat: Unikko: Oopiumiunikko eli oopiumunikko (Papaver somniferum)
Oopiumiunikko
(Kesäkukat: Unikko: Oopiumiunikko eli oopiumunikko (Papaver somniferum)
Oopiumiunikko
Kaunis unikko näin hieman supussa! Myös minun unikkoni rehottivat täysin auenneena nauttien viikon kestäneen sateen loppumisesta. Kerään aina osan siemenistä sämpylöiden mausteksi, muut saavat kasvaa missä parhaaksi näkevät, kiskon surutta poloisia katteeksi kunnes kukkivat, silloin ei moiseen enää ole sydäntä edes minulla. Alunperin nämä violetit sainkin karistelemalla perunavakoon kitkeröityneet unikonsiemenet maustepurkista - 96!!
Hieno väri. Tekee taas mieli lisätä unikkorepertuaaria, vaikka niitä jo jonkin verran putkahtaakin sieltä sun täältä. Varsinkin siperianunikot valtaavat alaa. Niitä voi kyllä surutta repiä pois. Tällä haavaa pihalla tai oikeastaan kasvimaalla kukkivat ruisunikot ja tietenkin idänunikot. Pioniunikot ovat vasta nupulla.
Onpas mielenkiintoinen väri. Itselläni on sellaisia perinteisiä punaisia. Ovat aika piristäviä katseltavia. Viime kesän jälkeen aloimme kutsumaan noita "täriseviksi kukiksi". Kaukaa katsottuna kukat näyttivät tärisevän ja sitten lähempää tarkastellessa yhdessä kukassa saattoi möyriä neljäkin kimalaista koko painoillaan, mikä aiheutti kyseisen tärinän. On niissä jotakin huumetta ainakin kimalaisille, kun tuolla tavalla käyttäytyivät.
Ensimmäiset kukat avautuneet.
Mietin ovatko kesän 2008 unikkoni liloja vaiko valkoisia? Miten unikoitten väri periytyy siementaimissa? Lilat unikkoni lokakuussa olivatkin valkoisia, hyönteisiä ei enää ollut pölyttäjiksi niin luulen. Iltapimeällä pelastin siemenkodat talteen, aamulla oli kuura maassa. Kopistelin tänään syksyn viimeisistä unikoista siemeniä pussiin ja asettelin kodat maljakkoon kuivakukiksi. Valkoisten kukkieni penkki olisi vailla valkoisia kukkia, näinköhän onnistuu.
Tutustuin just kuukkeloimalla oopiumiunikkoon ja huomasin että on 25-70 cm korkuinen, tukevavartinen ja yksivuotinen. Siementää varmaankin paikalleen, vai mitä?
Toisessa unikkoketjussa sain vinkin että oopiumiunikko kestää sateissa lakoamatta, joten sehän on hankinnan arvoinen unikkopenkin asukas Mihin aikaan kesästä / kuinka pitkään se kukkii?
Nuu, mulla on kukkinut heinäkuun alusta lähtien, nypin siemenkodat kesällä pois ja jatkaa vielä kukintaansa. ja hyvin pysyy pystyssä.
Kiitos tiedosta viherpeukalo, tämän siemeniä ostan pussillisen
Kesää muistellen.... "Rye Beaner"
Onpas kaunis kuva! Ihanat unikot:)
voiko kaikkien unikoiden siemeniä käyttää ruoanvalmistuksessa?
hermanni, oopiumunikon siemeniä ne kaupoissa myytävät ovat,
kait muitakin vois käyttää?
Laitanko oopiumunikon siemenet esikasvatukseen, vai riittääkö että keväällä nakkelen siemenet maahan? Ts. miten nopeasti kylvöstä kukkii?
Ei kannata esikasvattaa, ovat herkkiä siirrolle. Meillä kukkivat aikaisintaan heinäkuun alussa.
Siemenet kannattaa kylvää heti lumen sulamisen jälkeen.
Säilyvätköhän oopiumunikoiden taimet talven yli kun eivät ehtineet kukkia tänä vuonna…?
Säilyy hyvin ainakin mulla,leviää pikkuhiljaa,
Minkävärinen kukka sun kasvissa on.
mulla on se valkoinen,mustalla keskustalla ja se värjää kukan teriöt mustaksi.
Kylvin siemenet maahan jo edellisenä syksynä ja kesällä sitten kukkivat. Mielestäni se on kaikkein kätevintä kun ei tarvitse kytätä lumien sulamista.
Onko nyt vielä liian aikaista kylvää unikoita vai pitäiskö malttaa vähän myöhempään syksyyn?
Minä olen osan kylvänyt saman tien, kun kerään siemeniä - yhden pallollisen rapistelen aina paikalleen siitä saman tien eli varmaan jo kuukausi sitten ensimmäiset:)